AI och akademiskt skrivande

Foto på en dator med ett AI-verktyg på skärmen.

Generativa AI-verktyg kan användas till allt från att rätta stavning och grammatik till att göra mycket mer genomgående textändringar. Men vad ska du tänka på innan du börjar använda AI-verktyg i ditt akademiska skrivande? Hur lär du dig på bästa sätt? Vad ska du undvika?

Hur kan du använda generativa AI-verktyg för att förbättra ditt akademiska skrivande?

Generativa AI-verktyg kan användas för att rätta din stavning och grammatik, på samma sätt som den inbyggda stavningskontrollen i en ordbehandlare. Men beroende på vilket AI-verktyg du väljer och vilka instruktioner du ger, kan generativa AI-verktyg också göra ingripande ändringar i dina texter som att omstrukturera meningar eller stycken. AI-verktyg kan alltså antingen främja eller hindra din skrivutveckling beroende på hur du väljer att använda dem.

Om det inte framgår av instruktionerna måste du alltid fråga din lärare om och hur AI-verktyg får användas i skrivuppgiften. Kom också ihåg att fråga om och hur AI-användningen ska dokumenteras.

  • Måste du lämna in en lista över alla promptar som använts?
  • Ska AI-användningen beskrivas i ett metodavsnitt?
  • Ska AI-verktyget läggas till i referenslistan?

Om du får använda generativ AI bör du träna på att använda dessa verktyg på ett sätt som gör att du fortfarande utvecklar dina färdigheter. Du kan till exempel använda en chattbot som samtalspartner genom att ställa frågor till den. AI-verktyg kan också användas för att generera idéer, föreslå dispositioner, formulera exempel samt sammanfatta eller översätta texter.

Hur ska du tänka kring AI-sammanfattningar av svåra texter?

Du studerar för att utveckla dina egna färdigheter. Om du alltid förlitar dig på AI-sammanfattningar av texter kommer du varken bli bättre på att läsa akademiska texter eller på att skriva sammanfattningar. Men om du först sammanfattar en text på egen hand och sedan jämför din sammanfattning med en AI-genererad sammanfattning kan du kanske lära dig något.

  • Hur skiljer sig era sammanfattningar åt, och varför?
  • Fokuserar ni på samma aspekter av källtexten?

Kom ihåg!

  • AI-verktygen har ingen förförståelse för ämnet eller textens sammanhang i din kurs. Chattbotens sammanfattning kommer därför inte nödvändigtvis vara bättre än din egen.
  • Var mån om din inlärningsprocess. När du lägger tid på att läsa en text och försöka förstå den tillräckligt väl för att göra en egen sammanfattning kommer du också att komma ihåg innehållet bättre. Om det här steget enbart utförs av AI-verktyg hamnar du efter i inlärningen.

Läs mer om hur du läser och antecknar effektivt.

Hur ska du tänka kring AI och dina skrivfärdigheter?

Även när det kommer till skrivfärdigheter kommer du att lära dig mycket mer genom att skriva själv än att låta AI-verktyg skapa texter åt dig. Att använda AI-verktyg för att förbättra hela din text i ett svep kommer inte att hjälpa dig bli en skickligare skribent. Det är då bättre att ta hjälp av AI-verktyg i en kort del av din text. Du kan till exempel be en chattbot att förbättra textflödet eller använda ett mer formellt språk i ett kort stycke, och sedan skriva om resten av texten själv med det AI-förbättrade stycket som exempel. Det är bara genom att skriva som du kan vidareutveckla din skrivförmåga.

Kom ihåg!

  • Du ansvarar alltid för slutprodukten som du lämnar in.
  • Du måste alltid tänka igenom AI-verktygets förslag. Alla passar kanske inte din text, din skrivstil eller ditt ämne. AI-verktyg generar också ofta text som innehåller språkfel (till exempel svengelska uttryck, syftningsfel, med mera)
  • Du bör alltid anteckna vilka promptar du har använt (eller ta en skärmdump) så att du kan visa hur din text har vuxit fram.

Transparens är viktig – du ska alltid kunna redovisa hur du har använt AI-verktyg.

Du måste alltid ta ansvar för alla texter du lämnar in under dina studier

Om stavningskontrollen, en chattbot eller ett AI-verktyg som Grammarly föreslår språkliga ändringar som inbegriper ord eller terminologi du inte är förtrogen med, måste du först ta reda på vad ändringarna innebär (slå till exempel upp alla nya ord i en ordbok) innan du kan bestämma om du ska ändra din text.

  • Förstår du innehållet i din text till fullo?
  • Fungerar de föreslagna formuleringarna i din kontext och den aktuella textgenren? Brukar de användas inom ditt ämne?
  • Speglar textens innehåll och språknivå din kunskap och förmågor?

Ladda inte upp dina eller andras texter oreflekterat

Tänk på din egen och andras integritet innan du laddar upp texter eller annat material till ett AI-verktyg. När du använder generativ AI skickar du data till företaget som äger verktyget, och du har liten eller ingen kontroll över hur materialet du lämnade in används eller om det säljs vidare.

  • Har du upphovsrätt till eller rätt att ändra materialet som du laddar upp? Materialet kan vara text, bild, video, ljud, kod, och så vidare.
  • Gav dina intervjupersoner sitt samtycke till att delar av dina transkriptioner eller dina textutkast laddas upp till ett AI-verktyg?
  •  Har företaget där du gjorde ditt examensarbete gått med på att information om deras verksamhet laddas upp till ett AI-verktyg?

Läs mer om upphovsrätt för dig som student

Läs mer om hur du undviker plagiering i dina texter

Läs mer om hur fusk och disciplinärenden hanteras vid Örebro universitet

Kan du använda AI som källa i dina texter?

Det korta svaret är nej. Generativa AI-tillämpningar är verktyg snarare än faktakällor.

En chattbot kan till exempel användas som bollplank. Du kan påbörja en skrivuppgift med att ställa frågor till chattboten för att lära dig mer om ett ämne eller generera idéer. Men svaren du får är enbart baserade på språkliga mönster som ser rimliga ut. Detta innebär att chattbotens svar inte nödvändigtvis är korrekta. Dessutom är varje chatt unik och därför kan din läsare aldrig hitta exakt samma källmaterial som du har använt, även när du försöker ge en källhänvisning i din text. Alla uppgifter som du får från en chattbot måste därför kritiskt granskas och du måste också kunna verifiera dem genom att använda andra källor som du litar på och kan hänvisa till.

I vissa fall kan du dock använda AI-generat material i en skrivuppgift. AI-genererade bilder, videor, ljudfiler, kod, och så vidare kan betraktas som källor i sig, till exempel när du vill skapa ett tidsdokument (såhär svarade chatbotten i april 2024 på frågan Vem kommer att vinna valet i USA i år?), när du vill undersöka språkliga drag i chattbotens svar, eller när du vill undersöka mönster som framträder ur materialet.

OBS! Referenssystemens rekommendationer ändras snabbt i takt med att AI-användningen ökar, så se till att använda de senaste rekommendationerna när du refererar till AI-genererat innehåll. Som alltid behöver du också veta vilken typ av material du ska hänvisa till, eftersom till exempel texter, bilder och kod ska refereras på olika sätt enligt samma referenssystem.

Följ dessa tre steg när du överväger att använda AI-genererat material i ditt arbete:

  1. Kontrollera att du får använda AI-genererat material i projektet/uppgiften du arbetar med. Om detta inte framgår av instruktionerna, fråga din lärare innan du går vidare.
  2. Kontrollera att det AI-genererade materialet är licensierat för återanvändning. Läs mer om upphovsrätt.
  3. Referera till det genererade materialet enligt referenssystemet du använder.

Börja med att följa de tre stegen ovan:

  1. Är det tillåtet att använda AI-genererat innehåll i din inlämningsuppgift?
    Ja, i instruktionerna står det att du får använda AI-genererade bilder, men du måste återge hur dessa bilder genererades.
  2. Får det AI-genererade innehållet återanvändas?
    I det här exemplet har vi använt Wepik för att generera en bild. Enligt Wepik, och de flesta andra generativa AI-verktygen, har författaren till prompten också upphovsrätt till det genererade innehållet.
  3. Hur ska du referera till bilder enligt referenssystemet du använder?
    Enligt APA 7 måste varje figur som reproduceras från andra källor också ha en not i den du anger figurens ursprung. Vidare måste källan återfinnas i referenslistan (se Publication Manual of the American Psychological Association, 2020, avsnitt 7.7, s. 198–199). APA har ännu inte gett några riktlinjer för hur du ska referera till AI-genererade bilder, men vi kan anta att dessa ska hanteras på samma sätt.

Mall: figurnot

Bild genererad med AI-verktyget (Författare/Utvecklare) från prompten ”Skriv ut hela prompten du använde” (år).

Mall: referens i löpande text

(Författare/utvecklare, år)

Mall: referenslista

Författare/Utvecklare. (år). AI-verktyg [AI-bildgenerator]. Webbadress


Exempelfigur och -referens enligt APA 7

Figur 1

En AI-genererad bild som föreställer London på sommaren

En AI-generad bild som föreställer London på sommaren

Not: Bild genererad med Wepik (Freepik) från prompten ”London in summer” (2023).

Källhänvisning i löpande text

AI-verktyg kan reproducera och förstärka fördomar. Från prompten ”London in summer” genererade Wepik (Freepik, 2023) en bild som visar flera kända landmärken i London (fig. 1). Människorna på bilden är dock är nästan uteslutande vita och unga. Detta återspeglar inte Londons egentliga demografi...

Referenslistan

Freepik (2023). Wepik [AI-bildgenerator]. https://wepik.com/


Följ samma steg för andra referenssystem och filtyper.