This page in English

Upptäck oavsiktlig plagiering med hjälp av iThenticate

En person sitter med en dator framför sig och en bok vid sidan.

iThenticate är ett textgranskningsverktyg som kan användas av forskare för att kontrollera oavsiktlig plagiering. Resultatet ger information om graden av likhet mellan det uppladdade forskningsarbetet och tidigare publicerat material.

Uppladdade manuskript jämförs mot en omfattande databas som täcker 97% av världens ledande vetenskapliga tidskrifter och innehåller 47 miljarder webbsidor. iThenticate används för plagieringskontroll/likhetskontroll av cirka 1 500 förlag inklusive stora internationella utgivare som t.ex. Springer Nature, IEEE och Wiley. Samma tjänst är nu tillgänglig för anställda och forskare knutna till Örebro universitet (dock ej studenter). Ett ORU-konto krävs för inloggning.