Nytt gränssnitt i databaser från EBSCO
Den 7 januari uppdaterar EBSCO gränssnittet i sina databaser. Här kan du läsa om vad som kan vara bra att tänka på inför uppdateringen.
Det nya gränssnittet har utvecklats i nära dialog med användare och kunder. Mycket kraft har lagts på att förbättra tillgängligheten så att databaserna ska kunna användas av personer med behov av skärmläsare.
Hur kommer jag åt EBSCO-databaserna?
Efter uppgraderingen går du in precis som tidigare via universitetsbibliotekets databaslista.
Vad händer med mitt personliga EBSCO-konto?
Om du har skapat ett personligt EBSCO-konto där du t.ex. sparat artiklar och sökningar i din personliga mapp (”My folder”) så kommer detta att flyttas över till din mapp i det nya gränssnittet.
Om du däremot sparat något under en anpassad eller delad mapp (”Custom folder” eller ”Shared folder”) så kommer det innehållet inte att flyttas över förrän senare – enligt EBSCO preliminärt i april. Det du sparat försvinner dock inte. Om du har material sparat i en anpassad eller delad mapp som du behöver komma åt under den närmaste tiden rekommenderar vi att du kopierar över detta till ”My folder” innan 7 januari. Se instruktioner.
En del funktioner kopieras inte över
Om du använder sökbevakningar (Search alerts) eller tidskriftsbevakningar (Journal alerts) behöver dessa skapas på nytt i det nya gränssnittet efter 7 januari. Se EBSCO’s instruktioner för hur du lägger in sökbevakning och tidskriftsbevakning i det nya gränssnittet.
Länkning från andra plattformar
Om du lagt upp direktlänkar till artiklar i databaser i t.ex. BB learn så bör dessa fungera även fortsatt, men vi rekommenderar att du testar så dessa fungerar även efter 7 januari.
Introduktion till det nya gränssittet
Se denna kortfattade film för en introduktion.
Kontakt och frågor
Vid frågor, kontakta bibliotekets support för e-resurser på e-library@oru.se