Tips vid problem med åtkomst till elektroniska resurser
Ibland kan det uppstå tekniska fel som gör att det inte går att nå bibliotekets databaser, eller artiklar och e-böcker i fulltext via Primo. Vi utreder då var felorsaken ligger. På denna sida vill vi dela med oss av några generella tips som många gånger kan hjälpa dig att komma runt problemet.
Rensa cookies, cache och historik i din webbläsare
Det är relativt vanligt att denna typ av fel beror på att någon form av felaktig information har sparats i webbläsaren. Om du inte kommer åt en databas, eller en tidskrift, artikel eller e-bok som enligt information i bibliotekets söktjänst Primo ska finnas tillgänglig i fulltext, så kan du därför börja med att rensa cookies, cache och historik i din webbläsare. Instruktioner för hur du gör detta finns här.
Du kan välja hur långt tillbaka rensningen ska gå (senaste dagen, senaste veckan etc.) Då är det viktigt att du väljer att ta bort informationen så långt tillbaka som möjligt.
Som sista steg stänger du och startar om webbläsaren. Använder du Mac rekommenderas att du stänger webbläsaren med Force quit för att säkerställa att den verkligen stängs helt.
Testa igen och se om det löser problemet.
Ytterligare saker att testa
Du kan även testa att använda webbläsaren i inkognitoläge (privat läge).
Om du använder Mac och får ett felmeddelande om att webbplatsen inte kan nås, eller att det finns ett stavfel i adressen, kan du testa att bocka ur "begränsa IP-adresspårning".
Personal som jobbar från annan plats kan också testa att ansluta till universitetets nätverk via VPN. För instruktioner, sök på VPN på intranätet Inforum.
Om det fortfarande inte fungerar kan en felanmälan göras direkt från artikel- eller e-boksposten i Primo. Du kan också felanmäla problem via detta formulär.