Mat och hälsa i fokus när Örebro universitet möter besöksnäringen i Nora

Lunchtallrik.

Konsten att erbjuda hälsosamma, hållbara måltider som också är smakrika. Det stod på agendan när Örebro universitets samverkansplattform för mat och hälsa tillsammans med Bryggerikrogen i Nora bjöd in företagare inom besöksnäringen till en workshop.
– För oss är det viktigt att ha en pågående dialog med de yrkesverksamma om hållbarhet, hälsa och smak för att hitta olika sätt som forskningen kan komma till nytta, säger Lavinia Gunnarsson, verksamhetsledare för Samverkansplattformen Mat och hälsa.

Samverkansplattformen Mat och hälsa ska driva på utvecklingen av hållbar och hälsosam mat genom att möjliggöra samverkan och kunskapsutbyte mellan universitetet och näringslivet, med särskilt fokus på små och medelstora företag i regionen.

Under workshoppen i Nora, som lockade ett tiotal regionala företagare, diskuterades aktuella frågor som hållbarhet, smak och hälsa.

– En utmaning är att veta hur man ska förhålla sig till tradition kontra hållbarhet när det kommer till mat vi serverar till våra gäster, säger Lena Kadesjö som tillsammans med sin make driver Nora Glassfabrik och Kafé Strandstugan.

Tre kvinnor samtalarDeltagarna diskuterade också gästernas önskemål. – För några år sedan frågade kunderna hur mycket fett glassen innehåller. Idag frågar de hur mycket socker det är i glassen, säger Lena Kadesjö, ägare av Nora Glassfabrik.
På bilden från vänster: Lena Kadesjö, Linda Gustafsson, utvecklingsledare turism på Region Örebro län och Johanna Bkörklund, universitetslektor i biologi vid Örebro universitet.

Större klimatpåverkan när man serverar kött

Johanna Björklund, universitetslektor i biologi vid Örebro universitet, visade bland annat hur man kan räkna ut en måltids klimatpåverkan med hjälp av ett enkelt hjälpmedel: matkalkylatorn. Hon jämförde lunchen som innehöll kött med lunchen som hade gråärtor som proteinkälla.

– Det är tydligt att klimatpåverkan är stor när man serverar kött. Vi behöver välja kött med omsorg, minska matsvinnet och handla närodlat och ekologiskt för att bevara vår biologiska mångfald, säger hon.

– Det var väldigt intressant att se hur maten vi serverar påverkar klimatet och den biologiska mångfalden. Vi har också fått dela kunskaper och erfarenheter med varandra och det ger mig inspiration, säger Jocke Cleryd, ägare av Tivedens Lanthandel.

Johanna Björklund föreläser för en grupp åhörare och visar fakta på tavlan.Johanna Björklund.

Näringsberäkningar på menyn

En annan viktig aspekt av en måltid, förutom dess klimatpåverkan, är näringsinnehållet. Julia König, universitetslektor i medicin, visade som exempel näringsberäkningen av dagens luncher. Detta fick deltagarna att fundera över om sådana beräkningar kunde få plats på en meny, som en extra service till gästerna.

– Vi kan också påverka våra gäster att äta lite hälsosammare, säger Erik Lindeberg, tidigare delägare av Bryggerikrogen i Nora.

Dryckesmeny med både alkoholhaltiga och alkoholfria alternativ

Samverkansplattformen Mat och hälsa och Bryggerikrogen i Nora planerar att fortsätta sitt samarbete – med ett testcase. Målet är att skapa en dryckesmeny som erbjuder en mix av både alkoholfria och alkoholhaltiga drycker.

– Jag har alltid varit intresserad av mat och dryck i kombination. Jag hoppas att vi kommer att få nya infallsvinklar och nya idéer till vår dryckesmeny, säger sommelieren Veronica Carlsson som driver Bryggerikrogen i Nora.

Henrik Scander och Veronica Carlsson står utanför Bryggerikrogen i Nora.Henrik Scander och Veronica Carlsson ser fram emot att starta sitt samarbete.

Några av aspekterna som de kommer att titta på när de skapar en ny dryckesmeny är kostnader och hälsa.

– Vi vill göra dryckespaketet tillsammans för att se vad vi kan få för utbyte av varandra. Jag hoppas att jag kan bidra med kompetens som man många gånger inte har tid med när man driver ett företag, som till exempel hållbarhetsberäkningar, säger Henrik Scander, forskare i måltidskunskap vid Örebro universitet.

Text och foto: Jasenka Dobric

Visionen för Örebro universitets profil Mat och hälsa är att hållbart producerad mat med hälsofördelar är konsumenternas förstahandsval. Samverkansplattformen Mat och hälsa ska bidra till visionen genom att möjliggöra samverkan och kunskapsutbyte, som leder till ett ökat flöde av idéer och innovationer inom området. Plattformen ska bidra till förändring genom att skapa goda förutsättningar för att kunskap och kompetens kan nyttiggöras av små och medelstora företag och andra aktörer inom livsmedelssektorn och besöksnäringen.