Gabriellas studentuppdrag: fick hjälpa forskare att utveckla innovation

Gabriella Öhlund.

Hallå där Gabriella Öhlund, som gjort flera uppdrag via Studentuppdrag. Hur kom det sig att du sökte extrajobb genom Studentuppdrag?

– Jag sökte ett extrajobb hos Studentuppdrag då jag främst sökte arbetslivserfarenhet inom mitt studieområde systemvetenskap, vilket Studentuppdrag är en bra plattform för. Jag hade även hört att uppdragen innebär flexibla arbetstider, vilket var ett måste för att få ihop både studier, extrajobb och privatliv. Dessutom hade jag hört mycket positivt genom andra studenter som arbetat genom Studentuppdrag tidigare.

Vad har du gjort för uppdrag?

– Jag har arbetat med entreprenörskap i ett team om två personer där vi samarbetade med forskaren Lena Axelsson-Svedell, för att hjälpa till att utveckla hennes innovation. Uppdraget innebar att gå en prepare-kurs för startups för att sedan planera, dokumentera, designa samt påbörja utvecklingen av idén för att kunna lämna vidare uppdraget till nästkommande.

– I dag arbetar jag som studentkonsult hos CAB Group AB där jag och en annan studentkollega ansvarar för vidareutveckling av deras kundsida för ärendehantering. Uppdraget innefattar många olika delar som planering, kravhantering, UX-design samt utveckling inom frontend och backend.

Vad har varit det bästa med att jobba via Studentuppdrag?

– Uppdragen har varit väldigt fria, vilket ger en stor möjlighet till att planera och själv kunna testa sig fram utefter det som utbildningen har behandlat, men med tryggheten att det finns handledare att rådfråga. Det har även varit givande att få arbeta med det man studerar, för att redan under studietiden få en bredare förståelse och därmed en mer givande personlig utveckling inom området. Samt förstås att bygga upp mitt nätverk inför framtida karriärmöjligheter.

Vad har uppdragen gett dig?

– Uppdragen har gett mig mer praktisk erfarenhet och en inblick i olika arbetsplatser samt områden som man kan jobba inom. Jag har dessutom fått ett bredare kontaktnät vilket har bidragit till fler uppdrag både inom och utanför studentuppdrag.

Skulle du rekommendera andra studenter att göra uppdrag?

– Så klart! Det gör studietiden lite roligare och det känns bra att ha relevant erfarenhet på sitt CV. Dessutom ökar det dina chanser till att skapa ett bredare nätverk, öka din kunskap, släta ut övergången mellan studier och jobb samt förstås öka dina chanser till att få jobb innan examen.

Text: Jesper Eriksson