Campusmässan

Studenter som arbetar på Campusmässan

Hej och välkommen till Campusmässan 2025!
Vad kul att just du vill vara med och genomföra årets mässa med oss! Vi kommer ha en rolig dag med massa service tillsammans i ett härligt gäng under mässan.

Nedan finns information om mässan som du med fördel skall läsa igenom och hitta din arbetsgrupp och färg så att du har koll på dina arbetsuppgifter och gruppledare under mässdagen.

Mässkarta och placering som pdf.

Arbetsschema för studenter 

Mässguide Campusmässan 2025 - All info samlad 

 

Karta över mässområdet

Ovan ser ni mässområdet på entrèplan och hur de färgade zonerna är indelade.

Under måndagen den 27/1 kommer det hållas en säkerhetsgenomgång 15.00 i novahuset med efterföljande kickoff på kåren. 

Under säkerhetsgenomgången kommer säkerhetsavdelningen gå igenom viktiga detaljer som är bra att ha koll på om något skulle hända under mässdagen. Här är det obligatoriskt deltagande, men skulle det uppstå förhinder behöver ni meddela det till campusmassan@oru.se 

Kickoffen sker hos Örebro Kårhus kl. 16.00. Där kommer ni serveras 2-rätters middag och en dryckesbiljett biljett vid ankomst. Under kvällen kommer vi presentera lite kort om själva mässdagen och hålla i några aktiviteter där ni delas in i de grupperna ni kommer arbeta. Kickoffen förväntas vara slut senast 21.00 

OBS! Vi vill självklart att så många som kan deltar under säkerhetsgenomgången och kickoffen. Men skulle ni ha förhinder får ni gärna höra av er så snart som möjligt till campusmassan@oru.se

Arbete innan mässan

Tisdag 28/1 kl. 16.00 - 18.00

Under tisdagen önskar vi få hjälp från så många som möjligt att förbereda mässområdet och ta emot utställare som ska packa upp sin monter i förtid. 

När alla bord är på plats i montrarna skall vi numrera alla montrar för att utställare lätt skall hitta sin plats under inflyttning på mässdagen. Skriv monterns nummer och fäst på ståbordet som står i montern. Samt placera ut skyltar för navigering i lokalen samt vid parkering

Mellan 16.00 - 18.00 kommer de utställare som har bokat att de bygger sina montrar under tisdagen. Här behöver vi ha några av er mässvärdar på plats som kan vara behjälpliga och visa de till sina platser. 

Efter mässan onsdag 29/1 kl 15.00 - 16.00

När mässan är slut skall montrar som skall skickas tillbaka packas ned och medskickad fraktsedel läggas på. Lokalen skall återställas i ursprungligt möblerat läge.

  • När mässan är slut skall montrar som skall skickas tillbaka packas ned med fraktsedel på
  • Alla hjälps åt att städa mässområdet

 

Garderob

Ni som jobbar i garderoben kommer jobba kombinerat infodisk/garderob och kommer ha ett nära och gott samarbete gällande service och bemötande. Under vissa perioder kommer ni att behöva arbeta snabbt och effektivt för att möta det höga trycket. I informationsdisken i garderoben hämtar utställarna sina matbiljetter vid ankomst, påminn dem gärna när de hänger av sig. Här kommer det även finnas nödvändiga saker att låna vid behov så som saxar, tejp, papper, verktyg mm. Vi har även första hjälpen tillgänglig i denna informationsdisk.  
 
Mellan kl. 08.00- 10.00 kommer företagen att anlända och ni hänger då in deras jackor och eventuella grejer. Trycket kommer vara som störst under morgonen vid ankomst och eftermiddagen vid hemgång – då hjälps vi åt och tar hjälp från andra grupper vid behov. Var inte rädda att be om hjälp, vi är ett team och hjälper varandra.    
   
OBS! Garderoben måste alltid vara bemannad!  
   
Eftersom utställare ev kan lämna värdesaker i garderoben är det alltså viktigt att någon alltid bemannar området. Ni får även hålla ett extra öga på en belysningsknapp i greenroom, som ligger intill garderoben där utställarna kommer för att vila. Knappen kan släcka hela nedre plan om någon kommer åt den eller dimrar den. Mellan kl 15.00-16.00 städar vi undan på mässområdet tillsammans när alla hämtat ut sina jackor.   

Arbetsuppgifter inkluderar: 
   
- Hänga in jackor och väskor   
- Lämna ut matbiljetter till företag, påminn om detta!  
- Svara på frågor och vara behjälplig   
- Ha koll på Greenrooms lysknapp   
- Garderoben skall alltid vara bemannad av minst två personer   

 

Informationsdiskar 

 

Vi kommer totalt att ha tre informationsdiskar, två placerade ute på mässområdet: ena vid den övre ingången D och andra vid den lilla trappan vid ingång A (se kartan). Utöver dessa två informationsdiskar kommer ytterligare en finnas i garderoben. Här kommer det även att finnas infopärmar med all relevant information som kan tänkas behövas. 
 
Arbetsuppgifterna kommer huvudsakligen inkludera att svara på frågor och vara behjälplig vid behov. Vid ankomst mellan kl 08-10.00 kommer det vara mest tryck. Båda infodiskarna måste alltid vara bemannade under dagen då vi har tv-skärmar och datorer på plats som behöver övervakas. Behöver ni hjälp under morgonen så våga be om det! 
    
Det kan komma många frågor, svara så gott ni kan. Om ni inte vet svaret på frågan be en kollega om hjälp eller ta kontakt med gruppansvarig, alternativt (Shabnam 0766459845) vid större frågor.   
  
OBS! Informationsdiskarna behöver alltid vara bemannade då det finns tv-skärmar med tillhörande datorer som vi behöver hålla koll på! 

Arbetsuppgifter inkluderar: 
 
- Bemanna infodisken vid övre ingången D  
- Bemanna infodisken vid lilla trappan ingång A   
- Svara på frågor eller ta reda på genom att kontakta gruppansvarig för infodisk.   

Zoner och mässvärdar  

Mässområdet är indelat i tre zoner (se karta) och vi jobbar ca fem personer i varje zon under dagen i olika pass. Ni börjar med att stå vid varje ingång och möta företagen i dörren vid ankomst på morgonen och visa dem var och en till sin monterplats. Ni finns till förfogande för att hjälpa företagen att hitta till sina montrar och att hjälpa till att bygga upp montrar vid behov. Hjälp varandra i respektive zon men även i övriga zoner om det behövs. 
 
Under dagen går ni runt på mässområdet och agerar mässvärdar i er tilldelade zon och svarar på frågor om studenterna eller utställarna undrar över något. Se schema för pass och ansvarsområde.   
 
Om ni inte kan svara på frågor som ställs delegera frågorna till infodisken.   
Från kl 14.45 skall ni börja köra upp soptunnor från kulverten till mässområdet för städning.  


Arbetsuppgifter inkluderar: 
 
- Möta företagen vid dörren   
- Visa företagen till sin monter   
- Hjälpa till att bygga upp monter om det efterfrågas   
- Agera mässvärd i respektive zon och svara på frågor   
- Hämta soptunnor från kulverten när mässan stängt kl 15   
- Ta hand om montrar som skall skickas tillbaka   
- Städa mässområdet tillsammans   

 

Flygande koordinering  


Ni kommer att arbeta i grupper om fem där alla agerar allt-i-allo och hjälper till där det behövs medan två personer får ett respektive huvudområde att hålla koll på under dagen: Utställarlounge- GreenRoom och Gratis är gott. Under mässans öppettider kommer ni agera lite flygande. Det kan vara att visa utställarna vägen till Kraka vid lunch, gå runt på campus och påminna studenter att komma på mässan, hålla ett öga så att allt flyter på mässområdet samt vara redo att assistera andra grupper vid behov.  

Under morgonen mellan kl. 8–10 när utställarna anländer behöver ni stå utanför novahuset iklädda gula västar, placerad vid ingångarna C-D och vid ingång A mot Universitetsgatan för att lotsa utställarna rätt (se schema). Se till så att det är fritt framför ingångarna så fler kan komma in samtidigt. Inga bilar får blockera ingångarna vid inlastning. Tips är att ha kläder efter väder under morgonen!  

Generella arbetsuppgifter inkluderar: 

- Allt-i-allo  
- Vinka in utställarna  
- Assistera andra grupper  
- Visa utställarna vägen till kraka   

 

Utställarlounge - Green room (ansvar: Flygande koordinatorer + zon C&D & garderob)  


 
Vi kommer ha en lounge för utställarna i Greenroom som ligger på nedre plan vid garderoben. Där kommer företagen kunna ta en paus och ta kaffe, frukt osv om de önskar. Den som ansvarar för detta område (se schema) kommer ha som mest att göra på morgonen, vid lunch och på eftermiddagen, dvs då utställarna kommer använda området som mest. Under dagen kommer personal från arbetsgruppen zon C/D och garderoben (dvs de ansvarsområden närmast GreenRoom) att hjälpa till! 
 
- På morgonen och förmiddagen innebär det huvudsakliga arbetet att koka kaffe och se till så att de kaffemaskiner som kommer finnas på plats är igång och att de tillhörande termosarna är fulla.  
- Runt lunch kommer majoriteten av utställarna befinna sig på restaurang Kraka men loungen kan ändå komma att användas då vissa ev. kommer vilja äta sin lunch där/vila. Då är det även viktigt att städa och finnas behjälpliga.  
- På eftermiddagen mellan kl 14.00-15.00 kommer utställarna ha möjlighet att hämta ut fika på restaurang Kraka om de vill och då kommer en del ev att använda sig utan loungen. Likt tidigare är det även då viktigt att se till så att allt ser bra ut och står rätt till.  
- Efter att mässan avslutas ansvarar den huvudsakliga flygande koordinatorn för att allt på området packas ihop och städas undan.  

Arbetsuppgifter inkluderar:  
 
- Hålla rent och snyggt (töm sopor, plocka undan osv) 
- Se till att kaffe är bryggt och fyllt hela dagen  
- Fylla på med frukt osv 
- Städa av loungen vid dagens slut   

Gratis är gott (ansvar: Flygande koordinatorer + hjälp från zon A och zon B)    

 

Gratis är gott ytan kommer i år att finnas vid studentpentryt vid studentloungen (N1008  glasrummet på entréplan). Denna yta vänder sig främst till besökarna men även utställarna och syftar till att både marknadsföra Karriär och Framtid och de företag som valt att sponsra oss. Här kommer alltså majoriteten av produkter som delas ut vara sponsrade produkter. Arbetsuppgifterna innebär främst att se till så att produkterna alltid är påfyllda och att ytan är städad och snygg! Under dagen kommer personal från arbetsgrupperna zon A och zon B (dvs de zoner närmast Gratis är gott ytan) hjälper till (se schema).

 

Studentlounge (ansvar: alla som jobbar)  


 
Studentloungen är till för oss i arbetsteamet och syftar till att helt enkelt erbjuda en plats att ta en paus och varva ner. Här kommer det finnas kaffe och fika, och här kommer även lunchen att serveras. Arbetsuppgifterna för detta område ansvarar alla för och det inkluderar att helt enkelt hålla det snyggt och städat samtidigt som allt fylls på!  
 
Frukost & lunch ingår för alla mässarbetare och kommer serveras i studentloungen, ni får alla 30 min lunchrast var uppdelat mellan 11.30-13.00, se arbetsschema för din lunchpaus. Var vänlig och respektera tider så att alla får den tid de har för att äta och vila.  Vi rekommenderar att ni inte lämnar några värdesaker där utan att ni hänger in era saker i garderoben på morgonen då ni börjar.  

Arbetsuppgifter inkluderar:  
 
 - Hålla rent och snyggt, speciellt efter att alla ätit lunch   
- Städa studentlounge vid behov   
- Påfyllning av dryck och fika som finns i N005 och N003 

 

 

07.30 Samling för samtliga i Novahuset och genomgång av dagen. Frukostpåse + kaffe finns i studentloungen. 
08.00 Arbetet drar i gång, utställare anländer. Påminn utställarna att hämta frukost
10.00 Mässan öppnar
11.00 - 13.30 Lunch för utställare i restaurang Kraka
11.30 - 13.00 Lunch för mässarbetare i studentlounge. Se schema.
14.00 - 15.00 Kaffe och fika för utställare att hämta/äta hos Kraka
15.00 Mässan stänger
15.05 Städning påbörjas
16.00 - 16.30  Avslutar dagen

Allmänt bemötande

Alla vi som jobbar på mässan är ansiktet utåt för Campusmässan och Örebro universitet.

Vi vill att alla skall känna sig välkomna till oss och ha en trevlig dag på mässan.

Vi tycker om att arbeta serviceinriktat och bemöter alla med ett leende och är behjälpliga och lösningsorienterade när utställare eller studenter ställer frågor eller vill ha hjälp men något. Vi är inte rädda att be om hjälp om vi inte kan svara på frågan som ställs.

Svara så gott du kan på de frågor som du får av besökare och utställare och visa att ni vill hjälpa till. Om ni inte kan svaret be en kollega om hjälp eller hänvisa till informationsdisken för mer information.

Kontakta din gruppledare om problem uppstår (se kontaktuppgifter)

Vad finns på mässan?

 

Informationsdiskar för utställare och mässbesökare

Det kommer finnas en permanent infodisk och två temporära infodiskar.

Den permanenta informationsdisken kommer vara nere i garderoben. Där ska utställarna kunna hämta sina matbiljetter vid ankomst på morgonen. Här kommer det finnas mer nödvändiga saker att låna vid behov så som saxar, tejp, papper, verktyg mm. Vi har även första hjälpen tillgänglig i denna informationsdisk.

En temporär infodisk kommer stå vid övre ingången från 8.00-10.00 för att lätt vara behjälpliga med frågor eller övrigt för utställarna som kommer in via ingång C och D.

Den andra temporära infodisken är vid lilla trappan för de som kommer in genom ingång A och B.

Informationsdiskarna är utrustade med karta över mässområdet och allmän information om mässan.

Garderob

Garderob finns på nedre plan. Garderoben är alltid bemannad och det finns extra resurser att ta hjälp av vid behov för att allt skall gå så smidigt som möjligt vid ankomst och hemgång då det kommer vara som mest tryck.

I informationsdisken intill hämtar utställarna sina matbiljetter vid ankomst, påminn dem gärna när de hänger av sig.

 

Utställarlounge – Green room

Vi kommer ha en utställarlounge för företagarna att gå till under mässan när de behöver en paus. Här kan de ta vatten och frukt när som helst under dagen.

Det finns en belysningsknapp i green room som kan släcka hela mässområdet på nedre plan ifall någon råkar trycka på den. Om det händer så vet ni var ni skall tända igen, det är en dimmer. Garderobspersonalen kommer ha ett extra ansvar för detta.

 

Studentlounge

Alla som arbetar på mässan kommer ha tillgång till glasrummet som fungerar som studentlounge under dagen. Dit kan ni gå och vila benen och ta en kaffe eller frukt på era tilldelade raster. Se schema.

Vi tar inte ansvar för värdesaker i loungen, ni bör hänga in era värdesaker i garderoben under dagen.

Matservering för utställare Restaurang Kraka

Lunch kommer serveras i Restaurang Kraka för alla utställare. Utställarna får hämta ut sina matbiljetter i garderobens infodisk vid ankomst.

Lunchen serveras mellan 11.00- 13.30

Utställarservice

Om utställare får problem med något tekniskt kan ni kontakta AV- support (IT-support) L1419 Långhuset tel 019- 30 31 66

Är det något som gäller mer praktiska saker så som ström, kablar eller annat så kontaktar ni campusservice på telefon 019-303904

Vi kommer arbeta i sex olika team där projektgruppen kommer vara gruppledare för varsitt team och vara ansvariga för varsitt arbetsområde. Schema för arbetsdagen finns i en skild excel-fil på webben. Kika gärna där och kom ihåg dina raster och lunchtider. Var snälla och respektera tider för raster och lunchpauser.

Kontaktuppgifter : 
   
Om frågor uppstår som berör ert ansvarsområde så kontakta i första hand er gruppledare från projektgruppen. Om inte någon av dessa svarar eller om andra problem uppstår kontaktar ni  
 
Shabnam: Shabnam.Atashfaraz@oru.se / 076 645 98 46 
 
Vid större frågor eller om hon inte kan svara kontaktar ni  
 
 Jacob Ström: Jacob.strom@oru.se / 070 330 31 42  

  
Kommunikationen i grupperna kommer främst ske genom era Messenger grupper så att ni alla kan få information snabbt, meddela gärna er gruppledare nedan om ni inte blivit tilldelade en Messengergrupp senast 1 vecka innan mässdagen. Under kickoffen kommer vi börja sätta ihop grupperna i Messenger.   

Här kommer frågor och svar som kan dyka upp under mässdagen. De är uppdelade efter ansvarsområde men det kan vara bra att titta igenom de andra områdena också då man aldrig vet vad man stöter på för problem oavsett område.

 

Allmänt

Q – Jag blir sjuk?

A – Det löser vi på plats. Viktigt att kontakta och meddela gruppledaren så fort som möjligt.

Q - Jag har för lite att göra?

A – Fråga gruppansvariga om det behövs hjälp någon annanstans. Annars mingla runt, besök montrar samt gå till andra hus på Campus och promota mässan

Q - Var kan man slänga kartonger och skräp?

A – Vi kommer ha vagnar för skräp som körs ut på morgonen innan mässan börjar och efter mässan.  (passerkort krävs kontakta gruppledare)

Mässvärdar

Q - Eluttag fungerar inte

A- Eluttagen ska testas kvällen innan av campusservice.

Q - Internet fungerar inte

A – Kontakta gruppledaren eller kontakta IT 019-303166

Q – Vart finns extra förlängningssladdar?

A – Kontakta din gruppledare som kontaktar campusservice.

Q - Företaget har glömt material typ sax, papper, pennor?

A – I informationsdisken i garderoben finns det kontorsmaterial, datorer, möjlighet att skriva ut samt annat som kan komma att behövas.!

Q - Vad gör jag om jag får frågor om kontaktsamtal?

A – Berätta att vi i år inte haft möjlighet att planera samtalsytor, men att det finns spontana i ytor i N1001, N1003 & N1005 ifall de är intresserade. Visa vägen dit 

Q -Vad gör jag om företagen ställer frågor jag inte kan svaret på?

A – Säg att du inte kan svara just ni men att du skall ta reda på det och återkomma till företaget. Fråga en kollega eller din gruppledare och återkoppla sedan till företaget.

 

Infodiskar

Q– Vad händer om jag inte vet svaret på frågorna som ställs?

A – Be dem vänta och att du ska ta reda på svaret. Be om hjälp, kontakta din gruppledare.

Garderober

Q - Vad gör jag om en student vill lämna in sin jacka/väska?

A – Det går bra för studenter att lämna in sina saker också.

Q - Vad gör jag om garderoben blir full?

A - Då får du snällt berätta att det är fullt

Q - Vad gör jag om någon slarvat bort sin lapp?

A - Då får personen återkomma efter stängning då vi tömt garderoben. Föremålet återfås mot bra beskrivning.

Q - Vad händer om något försvinner?

A - Be personen komma tillbaka när mässan är klar. Är saken fortfarande borta då, så gäller att allt som lämnats in, har lämnats in på egen risk.  

Q - Vad gör jag om någon undrar över saker gällande mässområdet?

A - Svara efter bästa förmåga annars hänvisa till Infodiskarna.

Q - Vad gör jag om någons värdesaker försvunnit?

A - Allt som lämnas in i garderoberna, lämnas in på egen risk. Det vill säga att vi tar inget ansvar om något skulle vara borta när personen återfår sitt/sina föremål.

Parkeringen

Q - Parkeringen blir full? 

A- Hänvisa till alternativa parkeringar på campus, bakom teknikhuset, bakom musikhögskolan och bakom idrottshuset. I annat fall finns parkering bakom muttrarna vid åstadalsvägen

Q - Personal och studenter är sura och otrevliga för att parkeringen inte är reserverad? 

A - Håll humöret uppe och hänvisa till de alternativa parkeringarna. Det har gått ut meddelande till utställarna att de hittar parkering på egen hand och att de bör vara ute i god tid.

Q - Det snöar och behöver skottas mer?

A - Ring Akademiska Hus 019-192366

Gratis är gott

Q - Vad gör jag om något annat tar slut – fika eller dryck?

A – Tar bullarna slut så är dom slut tyvärr. Vi laddar för ett visst antal i Gratis är gott och stävar mot att alla åtminstone skall få något med sig därifrån, om det så bara är en kaffe eller te och give away.

Kaffe finns mer att beställa från Kraka.

Q -Vad händer om det blir kaotiskt med folk på en och samma gång?

A - Stå dörrvakt och be folk komma tillbaka lite senare. Behöver ni hjälp med det kontakta din gruppledare för delegering.

Q - Vad gör jag när soppåsarna är fulla?

A - Ta fram en ny soppåse och kontakta din gruppledare.

Q - Vad gör jag när fikat tar slut?

A - Ta undan faten och släng skräp.

Q - Vad gör jag när allt i loungen är slut?

A – Fyll på om det är passande tidpunkt annars börja städa av.

Q - Vad gör jag om strömmen går?

A – Kontakta Teknisk Service 019-30 32 50.

Q - Vad gör jag om jag har lite att göra?

A - Se alltid till att det ser snyggt ut, att allt är i ordning och passa på att städa. Om det redan är gjort så meddela gruppledaren och fråga om det finns något att göra.

Q - Vad gör jag om det är för mycket att göra?

A - Meddela gruppledaren snarast och be om hjälp, don’t be a hero.

Kommunikation

Q - Någon från TV, Radio, Tidning är på campus och vill prata med ansvarig om Campusmässan. Vad gör jag?

A - Kontakta projektledare Anna Asplund.

 

Vid akuta händelser då det föreligger fara för personer, egendom och/eller miljö ska du alltid ringa 112. Ange alltid ditt namn, var du befinner dig och vad det är som har inträffat.

Första hjälpen

På alla institutioner, avdelningar och på platser där risken för olyckor är stor finns tavlor för första hjäl­pen. Dessa tavlor innehåller första hjälpen-utrust­ning och material för enklare omplåstring.

På mässområdet finns personer med grundläggande kunskaper i hjärt- och lungräddning. Om någon blir skadad under mässan eller av andra skäl behöver akut hjälp så alltid till att uppmärksamma personerna i din närhet för att kunna hjälpa den skadade/sjuka.

Hjärtstartare med instruktioner finns placerad vid övre entrèn mittemot trappan ner till garderoben.

Vid mindre olyckor

Om en mindre olycka sker som inte behöver akut hjälp så finns det Förbandslåda för omplåstring av lättare sår i servicerummet (L116).

Åtgärder vid brand

Vid brand: Utrym byggnaden

Rädda: Den som är i uppenbar fara
Larma: 112 – Räddningstjänsten via SOS
Släck: Om det kan ske utan risk

Övrigt: Stäng dörrar

Hiss får aldrig användas vid utrymning!
Branddörrar får inte ställas upp med kil, snöre eller liknande.
Brandskyddsutrustning får inte blockeras.
Utrymningsvägar får aldrig blockeras.

Då brandlarmet aktiveras ska du alltid lämna byggnaden. Uppmärksamma dom i din närhet och bege er till uppsamlingsplatsen på torget utan för Novahusets entrè B som vi kallar den på mässdagen.

På uppsamlingsplatsen inväntar du vidare instruktioner. Det kommer även att finnas utrymningsledare på mässområdet vid informationsdiskarna som har till uppgift att hjälpa till att hjälpa personer till uppsamlingsplatsen om brand skulle uppstå. 

Det finns flera nödutgångar vid mässområdet. Samtliga är markerade på kartan. Se alltid till att kolla upp vart närmaste nödutgång finns.

Det är bättre att fler larmar så hjälp kommer så fort som möjligt snarare än att ingen larmar för att man tror att någon annan redan har gjort det. Kontakta därefter Anna Asplund projketledare.

Släckutrustning

En brand som upptäcks tidigt är oftast väldigt enkel att släcka med de släckredskap som finns. Handbrandsläckare och brandposter finns utplacerade i alla korridorer och på platser där risken för brand är stor.

Brandposter

Brandposter finns utplacerade över hela campusområdet. Brandposterna är markerade med skyltar.

Gör så här:

öppna skåpet
på sidan av slanghållaren finns instruktioner
dra ut slangen
vrid på vattenkranen
håll längst ut på brandslangen
vrid munstycket medurs för att släppa fram vattnet
rikta strålen mot brandens centrum
vrid munstycket moturs för att stänga av vattenstrålen
Handbrandsläckare

Över hela universitetet och på mässområdet finns brandsläckare utplacerade på strategiska platser. De markeras med skyltar.

bär brandsläckaren i det undre handtaget
dra ringen rakt ut för att lossa säkringen
håll ett stadigt grepp om munstycket längst fram på slangen