Forskaruppdrag har hjälpt Kristina Collén att nå ut: ”Har haft mycket nytta av samarbetet”
Kristina Collén har tagit hjälp av Forskaruppdrag för att bland annat förhandla med uppdragsgivare och teckna avtal. ”Jag har haft mycket nytta av samarbetet”, säger hon.
Kristina Collén, universitetsadjunkt i socialt arbete, utvecklade Almamodellen 2018. Sedan dess har hennes fokus varit att på olika sätt nå ut i samhället med kunskapen. I det arbetet har Forskaruppdrag varit till stor hjälp, berättar hon.
– I Kumla har begreppet ”se med Almaögon” myntats, säger Kristina Collén.
2018 deltog Kristina Collén, socionom och universitetsadjunkt i socialt arbete, i innovationsmiljön Social Impact Lab vid Örebro universitet. Där utvecklade hon Almamodellen, en barnbok och ett pedagogiskt program med föreläsningar och workshops för att lyfta flickor med autism och adhd.
När modellen väl var på plats, riktade Kristina Collén sitt fokus mot att sprida kunskapen och har sedan dess genomfört ett stort antal uppdrag genom Forskaruppdrag.
– Jag har drivit projektet Almamodellen på olika sätt, bland annat med stöd från Vinnova. Under 2020 till 2022 fick jag möjlighet att driva projektet ”Att utveckla små barns samspel – med fokus på flickor med NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar)”. Detta var ett samverkansprojekt mellan Örebro universitet och Region Örebro län. De kommuner som deltog var Kumla kommun och Degerfors kommun och samtliga förskolor fick utbildning genom mig och specialpedagogerna i kommunerna, säger Kristina Collén.
”Responsen har varit god”
Hon har även drivit projekt riktade mot pedagoger inom anpassad gymnasieskola, på Möckelngymnasiet i Karlskoga och Alléskolan i Hallsberg. De handlade om mobbning, mer specifikt nätmobbning, och utveckling av undervisningen kring sexualitet och relationer.
– Responsen har varit god, mycket eftersom de utbildningar och utvecklingsarbeten jag bedrivit har riktat sig till all personal inom den aktuella förskolan eller skolan och sträckt sig över en till två terminer. Det har gjort att det finns chans att det blir ett genomgripande arbete som fortsätter under projekttidens slut, då alla från ledningspersonal till elevhälsan, pedagoger och resurspersoner deltar. Det blir då ett mer hållbart arbete än om det är korta insatser, säger Kristina Collén och fortsätter:
– I Kumla har exempelvis begreppet "se med Almaögon" för tidig upptäckt av flickor inom NPF-området myntats. Jag har också ofta med mina barnböcker som en del av projekten, för att personalen ska få ett inifrånperspektiv och barnperspektiv på hur det är att vara barn med en specifik svårighet.
Nästa projekt: att utveckla ett dataspel om Alma
En framgångsfaktor i Kristina Colléns projekt och uppdrag har varit att samarbeta med Forskaruppdrag, förklarar hon.
– Jag har haft mycket nytta av samarbetet med Forskaruppdrag, framför allt i förhandling med uppdragsgivarna och att teckna avtal.
Just nu arbetar Kristina Collén med ett nytt projekt, att utveckla Almaspelet. Det är en digital plattform, alltså ett dataspel, för flickor inom NPF. Syftet med spelet är att stärka samspel och kommunikativa förmågor i sociala situationer.
– Arbetet har precis påbörjats och i detta samverkar vi på socialt arbete med dataspelsutvecklare, föräldrar och barn inom målgruppen och forskare på Högskolan i Skövde. Målet är att under år 2025 designa och skapa en produkt, ett dataspel, inom området Serious Games, som sedan ska ligga till grund för en större implementeringsstudie. Detta projekt är en utveckling av Almamodellen som jag utvecklade under min tid i Social Impact Lab, säger Kristina Collén.
Text och foto: Jesper Eriksson