Äntligen skördefest i studenternas odlingsträdgård

1/5

Från gräsmatta till lerig odlingsmark – och nu en prunkande trädgård med kål, solrosor och morötter. I veckan bjöd studenter vid Miljövetenskapligt program, hållbara livsmedelssystem in till sin första skördefest med rotfruktssoppa, pesto av morotsblast och äppelcroissanter.

– Det känns jättekul att kunna bjuda på grönsaker som har vuxit här och som vi har slitit för – jättekul att det blev så pass mycket ändå, säger studenten Linea Braf.

– Det roligaste har varit just att se allting växa och att det faktiskt kom upp någonting. Det hade varit väldigt tråkigt om allt hårt arbete inte gett resultat. Det är väldigt kul att kunna ha grödor härifrån att kunna experimentera på och jobba med under kurserna i höst, säger studenten Oscar Kjell.

Den 29 november kommer seminarieserien Food & Health@ORU att ta upp Örebro universitets unika utbildningsprogram. Delta gärna, du anmäler dig här.

Nyfiken på Örebro universitets utbildning i miljövetenskap? Läs om programmet här.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Anna Lorentzon