Nyhetsbrev: AI Sweden gästade Örebro för AI-nodmöte

Martin Svensson och Amy Loutfi.

Martin Svensson, co-director operations vid AI Sweden och Amy Loutfi, vicerektor för AI vid Örebro universitet.

Örebro universitet är en av AI-noderna i Sveriges nationella centrum för tillämpad artificiell intelligens, AI Sweden. Den 1 och 2 september hölls ett nationellt nod-möte på plats i Örebro.
– Vi fortsätter att bygga den organisation som har uppdraget att accelerera tillämpad AI i Sverige. Från starten, 6 februari 2019, har vi vuxit från fyra till ca 26 medarbetare, säger Mikael Klintberg, senior project manager för Örebronoden.

På agendan var bland annat en diskussion kring hur AI Sweden kan stärka det internationella samarbetet med de miljöer i världen som kommit längst inom tillämpad AI. AI Impact Lab hann även ge kollegorna en rundtur på campus Örebro för att visa universitetets AI-forskningsmiljöer samt nya ORU Innovation Arena.

– De blev imponerade av att vi arbetade så tillämpat med AI och av storleken på vår forskningsmiljö, säger Mikael Klintberg och fortsätter:

– Vi hoppas att det här mötet bidrog till att ytterligare utveckla samarbetet mellan AI-noderna i hela Sverige. Det är viktigt eftersom AI Swedens uppgift är att öka användningen av AI till förmån för vårt samhälle, vår konkurrenskraft och för alla som bor i Sverige.

SKR går med i AI Swedens regionnätverk: ”Ökat engagemang”

Ett arbete som pågår inom AI Sweden är att bygga ett nätverk av regioner och landsting. Under torsdagen 3 september hölls ett regionmöte och där meddelade organisationen Sveriges kommuner och landsting, SKR, att man gå in i nätverket.

– Fler partners ansluter och vi upplever ett ökat engagemang inom gruppen, vilket vi tycker är mycket positivt. Det visar att det här är högst relevant för regioner. Framåt har vi beslutat att varje månad ha ett möte med ett tema, för att diskutera de utmaningar regionerna har när det gäller att implementera AI, säger Camilla Ulvmyr, node manager för Örebronoden inom AI Sweden.

Läs mer i månadens nyhetsbrev.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Mia Lindström