Ny AI-innovation ska göra att fler blir hjälpta av motiverande samtal

Maria Breide, psykolog vid Karolinska institutet, ska tillsammans med forskare vid Örebro universitet, World Childhood Foundation och startup-bolaget Nox Intervention driva pilotprojektet MI.GPT.

Motiverande samtal används bland annat vid behandling av problem kopplade till alkohol, tobak, droger, spel och sexuella övergrepp. Tillsammans med Karolinska institutet, World Childhood Foundation och Nox Interventions, undersöker forskare vid Örebro universitet om AI och storskaliga språkmodeller kan göra de motiverande samtalen ännu mer effektiva.

MI.GPT är ett samarbete mellan Örebro universitet, Karolinska institutet, World Childhood Foundation och Nox Interventions. Projektet stöttas av det regionala utvecklingsprojektet AI.ALL och medfinansierats av Region Örebro län och Europiska unionen.

Samtalsmetoden ”motiverande samtal” (motivational interviewing, MI, på engelska) utvecklades under 1980- och 90-talen av psykologerna William F. Miller och Stephen Rollnick.

MI är en evidensbaserad rådgivningsmetod som bland annat psykologer använder för att hjälpa människor att förändras. Förändringen kan exempelvis handla om att minska sin alkoholkonsumtion, sluta röka eller som i projektet Mi Bridge – att motivera individer att söka behandling för problem relaterade till sexuellt intresse för barn.

Stor internationell studie prövar motiverande samtal

Forskargruppen Förövarprevention vid Karolinska institutet arbetar med att utveckla och utvärdera olika typer av behandling för individer som misstänks kunna begå sexuella övergrepp mot barn. En av dessa insatser är den motiverande samtalsinsatsen Mi Bridge, som just nu prövas i en internationell studie.

– Med tanke på den höga och globalt ökande förekomsten av sexuella övergrepp mot barn och sexuell exploatering av barn på nätet finns det ett behov av att skala upp och öka effektiviteten i de förebyggande insatserna. Därför är KI och vår forskargrupp intresserade av att utforska möjligheten att använda AI som stöd i vårt arbete med att motverka och förebygga sexualbrott mot barn, säger Maria Breide, psykolog och doktorand vid Centrum för psykiatriforskning på Karolinska institutet.

För att få tillgång till den expertis inom AI som krävs för att utforska detta, har forskarna på Karolinska institutet inlett ett samarbete med Örebro universitet.

Projektet ska dra nytta av de stora språkmodellerna

Under de senaste åren har utvecklingen inom storskaliga språkmodeller tagit stora kliv framåt. I det nya pilotprojektet MI.GPT undersöker AI-forskare vid Örebro universitet om språkmodeller och artificiell intelligens kan användas för att vidareutveckla MI-metoden.

– I det här projektet drar vi nytta av de stora språkmodellerna. Det vi måste göra är att finjustera eller träna dessa modeller, så att de lär sig väldigt specifik kunskap om motiverande samtal. Sedan ska de kunna utföra en form av sentimentanalys på texten som vi matar in. En av utmaningarna är att forma träningsdatan på ett sådant sätt att den lämpar sig för att träna den stora språkmodellen, säger Amy Loutfi, professor i datavetenskap och teknisk ledare för projektet, och fortsätter:

– Avgörande för projektet är att de system och metoder vi använder är ”on-premise”, alltså att de lagras lokalt och inte i molnet, eftersom den data som hanteras är känslig.

Behovet av lösningen lyftes i ett tidigare samarbete mellan World Childhood Foundation och AI-forskare vid Örebro universitet inom ramen för AI-projektet Stella Polaris. Pilotprojektet MI.GPT drivs inom det regionala utvecklingsprojektet AI.ALL och sker i samverkan mellan Örebro universitet, Karolinska institutet, World Childhood Foundation och startup-bolaget Nox Interventions. Projektet ska pågå till augusti 2025.

”Kan minska risken för sexuella övergrepp på barn”

Med hjälp av AI vill MI.GPT göra det möjligt för den som använder MI att få feedback och kvalitetssäkring i realtid under samtalet. Om det lyckas vill projektet använda tekniken för att förbättra och skala upp MI-baserade program som syftar till att förebygga sexuella övergrepp. Målet, i ett senare skede, är att kunna registrera verktyget som en medicinteknisk produkt.

– Motiverande samtal är en kraftfull och evidensbaserad metod, men behovet av handledning och kvalitetssäkring genom kodning av samtalen är resurskrävande. Vår förhoppning är att MI.GPT kan avlasta mänskliga handledare och kodare genom att ge realtidsstöd till behandlare och på så vis höja kvaliteten på insatsen Mi Bridge, säger Maria Breide och fortsätter:

– MI.GPT kan hjälpa behandlare att genomföra motiverande samtal med större metodtrogenhet. De motiverande samtalen kan då leda till större beteendeförändring, vilket i Mi Bridge kan betyda att fler högriskindivider söker rekommenderad preventiv vård, något som kan minska risken för sexuella övergrepp på barn.

– Örebro universitet har ett antal pågående diskussioner och samarbeten med både World Childhood Foundation och Karolinska institutet kring användningen av AI för att bekämpa sexuella övergrepp mot barn, säger Amy Loutfi.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Örebro universitet och Karolinska institutet