Electrification Hub trendspanar på CES-mässan i Las Vegas

Mikael Klintberg, Örebro universitet, och Mikael Hjorth, verksamhetsansvarig för Electrification Hub, träffade CTA:s vd Gary Shapiro, grundare av CES-mässan, och fick en kort pratstund med honom om hans nya bok "Pivot or die".

Mikael Klintberg, Örebro universitet, och Mikael Hjorth, verksamhetsansvarig för Electrification Hub, träffade CTA:s vd Gary Shapiro, grundare av CES-mässan, och fick en kort pratstund med honom om hans nya bok "Pivot or die".

Samarbete, partnerskap och utmanande innovation. Det är vad som krävs för att skapa ett smartare, grönare och mer inkluderande samhälle. Det var budskapet på årets CES-mässa i Las Vegas.

CES-mässan (Consumer Electronics Show) är en av världens största teknikmässor, som hålls årligen i Las Vegas i USA. Den är en viktig plattform för företag att visa upp nya innovationer inom konsumentelektronik och ny teknik inom bland annat mobilitet, smarta städer, AI, robotik samt hälsa. Mässan samlar företag, investerare, startups och media från hela världen och ger en inblick i framtidens teknologiska trender.

Hallå där Mikael Klintberg, som arbetar med Örebro universitets samverkansplattform inom AI och robotik och med Electrification Hub i Västerås. Du, tillsammans med Electrification Hub, deltog på årets upplaga av CES-mässan i Las Vegas. Hur kom det sig att ni var där?

– Electrification Hub är en innovationsaccelerator med fokus på elektrifiering, smarta energilösningar och elektromobilitet. En av uppgifterna är internationalisering och där är deltagande på globala mässor viktigt för att utöka samarbeten, ta del av senaste teknikutvecklingen och driva på svenska företags möjligheter att ta till sig ny teknik eller komma ut på internationella marknader, säger Mikael Klintberg.

Vad var ditt övergripande intryck av mässan?

– CES 2025 visade upp en framtid som drivs av hållbarhet, mobilitet och teknologi. Evenemanget belyste hur globalt samarbete, och utmanande innovation, kan omdefiniera våra liv och betonade en gemensam vision för en smartare, grönare och mer inkluderande morgondag. Sverige representerades av drygt 120 företag där Volvo AB och Martin Lundstedt verkligen lyfte fram omställningen som krävs för en hållbar mobilitet i sitt keynote-tal. Även regeringen var representerad på CES-mässan genom Ebba Busch, energi- och näringsminister, som bjöd in världen att ta del av de svenska innovationerna.

Vilka var de tre viktigaste trenderna som du tar med dig?

– Nya samarbeten och partnerskap för att öka hållbarheten inom mobilitetssektorn. Mängder av nya robotlösningar till både konsumenter och till industrirelaterade uppgifter. En ökad takt av konvergens mellan konsument- och business to business-marknaden för att säkerställa tillgång till dataflöden.

Såg du något speciellt på mässan som du tror kommer att få betydelse för oss i Örebro eller Sverige?

– Framför allt är det hastigheten i utvecklingen som kommer påverka oss på alla nivåer och att många av de framtida lösningarna redan finns på plats i dag. Nvidias Huang Jensen presenterade nya lösningar som var mer kraftfulla, drar mindre energi samt tar mindre plats. Han visade också hur Nvidia har byggt ett nätverk med många partnerskap inom olika prioriterade områden som mobilitet, robotar, smart industri. Även Volvo AB betonade partnerskap. Företaget berättade om sin utveckling av transportsektorn som bygger mycket på ledordet "Partnership is the new leadership", säger Mikael Klintberg och fortsätter:

– Panasonic introducerade "Panasonic Go", ett AI-erbjudande där man samarbetar med Antrophic, Claude 3,5 som både deras medarbetare och deras kunder kommer att få tillgång till i olika former. Panasonic tror att ungefär 30 procent av omsättningen kommer att komma från AI-tjänster 2035. Världens största flygbolag, Delta, presenterade lösningar genom samarbeten med både Uber och Joby som skräddarsyr hela reseupplevelsen genom nya partnerskap.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Privat