AI Impact Lab rekryterar AI-ingenjör: ”Viktigt sprida AI till samhället”

AI-ingenjör.

Mårten Karlberg ansluter till AI Impact Labs team.

AI Impact Lab utökar sitt team med Mårten Karlberg i rollen som AI-ingenjör. Hans uppdrag blir att utveckla prototyper och lösningar för att hjälpa företag, offentlig sektor och studenter att komma i gång med AI i sina verksamheter.
– Ett drömjobb att utveckla innovationer i teknikens framkant tillsammans med drivna företag, studenter och kollegor, säger Mårten Karlberg.

Mårten Karlberg är dataingenjör och har cirka 15 års erfarenhet av att utveckla mjukvara inom olika områden, som medicinteknik, bildanalys, geografiska informationssystem och webbutveckling.

När han fick se att AI Impact Lab sökte en AI-ingenjör kände han direkt att jobbet passade honom perfekt.

– AI har alltid fascinerat mig och det ska bli superkul och lärorikt att vara en del av Örebro universitets framgångsrika team inom området. Det här är ett drömjobb för mig.

Som AI Impact Labs ingenjör kommer Mårten Karlberg att utveckla olika typer av prototyper av system för att hjälpa företag, offentlig sektor och studenter att komma i gång med AI i sina verksamheter.

– Jag hoppas också kunna bidra med expertkunskap och inspiration till vad som är möjligt att göra med AI och vad som krävs i till exempel beräkningskraft och datatillgång för olika tillämpningar.

Mårten Karlberg.

AI Impact Lab fyller en viktig roll i att accelerera AI-implementeringen i Örebroregionen, menar han.

– Jag tycker att det är viktigt att sprida AI till samhället, eftersom det är en teknik med potential att hjälpa oss att lösa både små och stora utmaningar, till exempel diagnostikstöd inom sjukvården eller effektivare användning av naturresurser, säger Mårten Karlberg.

Text: Jesper Eriksson