AI-forskare och SCB utvecklar chattbaserat statistikgränssnitt – ska underlätta journalistiska granskningar

Factstory.

AI-forskare Andreas Persson är teknisk ledare för projektet FactStory, som tillsammans med SCB ska utveckla ett chattbaserat gränssnitt kopplad till SCB:s statistikdatabas. ”Vi har noterat att många upplever svårigheter med att hitta, navigera och tolka vår statistik”, säger Elma Jakupovic Holtsjö på SCB.

SCB har en enorm databas med statistik. Datan är offentlig och kan användas av både organisationer, företag, journalister och allmänheten. För att bidra till ökad användning och underlätta exempelvis journalistiska granskningar och motverka spridning av felaktig information, ska AI-forskare nu skapa ett chattbaserat gränssnitt till statistikdatabasen.
– Projektet kan leda till bättre informerade beslut och minskad spridning av felaktig information, säger Elma Jakupovic Holtsjö, sektionschef på SCB.

FactStory är ett samarbete mellan Örebro universitet och SCB. I referensgruppen finns även Statistisk sentralbyrå i Norge och Linköpings universitet. Projektet stöttas av det regionala utvecklingsprojektet AI.ALL och medfinansierats av Region Örebro län och Europiska unionen.

EU-logga-webb_140.jpg

Datadrivet berättande blir allt viktigare inom journalistiken, bland annat som ett verktyg för att möta felaktig information och även rena desinformationskampanjer.

Att navigera, förstå och tolka statistik data kan dock vara lättare sagt än gjort. För att underlätta, vill AI-forskare vid Örebro universitet utveckla ett användarvänligt gränssnitt för journalister som arbetar med statistik data från SCB.

"Viktigt att statistiken blir användbar för flera"

– Vi på SCB har noterat att många, inklusive journalister, upplever svårigheter med att hitta, navigera och tolka vår statistik. Det är viktigt att statistiken blir användbar för flera, därför engagerar vi oss i det här projektet, säger Elma Jakupovic Holtsjö, sektionschef för Webb, publicering och design på SCB, och fortsätter:

– Vi ser journalister som nyckelfigurer i att förädla statistik och kommunicera den till en större målgrupp. Genom att erbjuda verktyg och stöd kan vi stärka journalisternas förmåga att hitta viktiga berättelser och förmedla insikterna till allmänheten på ett tillgängligt sätt.

Pilotprojektet FactStory drivs inom det regionala utvecklingsprojektet AI.ALL och sker i samverkan mellan Örebro universitet och SCB. Projektet ska pågå till november 2025.

Tanken är att skapa ett gränssnitt som möjliggör en chattbaserad interaktion, vägledning och visualisering av de komplexa datamängderna i SCB:s statistikdatabas. För att lyckas med detta, ska forskarna dra nytta av de senaste årens snabba framsteg inom storskaliga språkmodeller och utveckla metoder för selektion, aggregering och visualisering av data från statistikdatabasen, baserat på dessa språkmodeller.

Storskaliga språkmodeller ett kraftfullt verktyg

– Den senaste tidens explosionsartade utveckling av storskaliga språkmodeller har gett nya kraftfulla verktyg att arbeta med när det kommer till att tolka, förstå och behandla språkdata. Det har dock uppmärksammats att dessa språkmodeller tenderar att generera felaktig eller tillverkad information, samt att de har begränsad faktaförankring, säger Andreas Persson, AI-forskare vid Örebro universitet, och fortsätter:

– En utmaning inom detta projekt kommer därför att vara att säkerställa att interaktionen är just faktaförankrad. För att säkerställa detta kommer vi inom detta projekt att även kolla på nya tekniker för att kombinera den generella kunskapen från storskaliga språkmodeller med faktabaserad data.

Kan minska spridning av felaktig information

Projektets mål är att ta fram ett verktyg som är skräddarsytt för journalisternas behov när de arbetar med statistik, och på så vis göra statistiken mer tillgänglig och användbar för en bredare publik.

– Om vårt projekt lyckas kan det resultera i en ökad användning och förståelse av statistik, vilket kan leda till bättre informerade beslut och minskad spridning av felaktig information. Det kan även öka journalisternas förmåga att producera kvalitetsjournalistik baserad på fakta och bidra till en ökad statistisk kompetens i samhället, säger Elma Jakupovic Holtsjö.

Text: Jesper Eriksson