Social Impact Lab 2025: Vill öppna dörrar för fler unga kvinnor att bli framtidens innovatörer

Porträtt av Ulrika Sultan.

Bilden av att flickor inte skulle vara intresserade av teknik stämmer inte. Ulrika Sultan, som forskar om flickors intresse för STEM (Science, Technology, Engineering och Mathematics), vill förändra narrativet och bryta gamla stereotyper.

Ulrika Sultan är lärare och disputerad i teknikens didaktik och arbetar vid Institutionen för naturvetenskap och teknik. Hennes projekt handlar om att förändra samhällets syn på flickors intresse för teknik.

Social Impact Lab

Ulrika Sultan är lärare och forskare vid Institutionen för naturvetenskap och teknik. Hennes forskning fokuserar främst på flickors intresse för STEM (Science, Technology, Engineering och Mathematics) och de faktorer som påverkar deras engagemang. Genom sitt arbete strävar hon efter att utmana och förändra de stereotypa föreställningar som begränsar flickors möjligheter inom dessa ämnen.

Vilken samhällsutmaning vill du tackla med din idé?

– Jag vill utmana och förändra det allmänna narrativ som beskriver flickor som ointresserade av teknik. Detta narrativ har skapat initiativ som går upp på att flickor ska bli teknikintresserade i stället för att flickor ses som teknikintresserade. Det är viktigt att förstå att problemet inte ligger i flickorna utan i de normer och strukturer som formar en bild av dem som "otekniska." Den samhällsutmaning jag tacklar handlar om att förändra dessa strukturer och skapa en ny berättelse där flickor ses som naturliga aktörer inom teknik.

Berätta om idén!

– Min idé handlar om att skapa en förändring på systemnivå genom forskningsbaserade insikter och praktiska verktyg som hjälper olika aktörer att öppna fler dörrar för flickor inom STEM (Science, Technology, Engineering och Mathematics). I stället för att försöka "fixa" flickor riktar jag fokus på hur vi kan förändra strukturer och normer inom utbildning och näringsliv. Genom utbildningsprogram, workshops och strategiska insatser vill jag ge de verktyg behövs för att bryta gamla stereotyper och bygga en kultur där flickors teknikintresse tas på allvar.

Hur kan din idé komma till nytta i samhället?

– Genom att förändra hur beslutsfattare och samhällsaktörer uppfattar flickors intresse för teknik kan vi driva en långsiktig förändring som skapar fler möjligheter för kvinnor inom teknikens värld. Det öppnar dörrar för fler unga kvinnor att bli framtidens forskare, ingenjörer och innovatörer. En mer jämställd tekniksektor gynnar inte bara individen utan också samhället i stort, där fler får chansen att utvecklas och bidra i en värld där tekniken spelar en avgörande roll.

Hur kom det sig att du sökte dig till Social Impact Lab?

– Jag upplevde att Social Impact Lab är en unik plats där idéer som gör skillnad får växa och det inspirerade mig. Jag såg det som en fantastisk möjlighet att tillsammans med andra utveckla mitt arbete med att förändra synen på flickor och teknik. Här finns expertis, stöd och nätverk för att ta min idé till nästa nivå och skapa verklig samhällsförändring.
 
Vad ser du för nytta med att vara med i Social Impact Lab?

– Att vara med i Social Impact Lab ger mig både kunskap och verktyg att driva min idé framåt. Jag får en plattform att lyfta mina frågor och stöd att utveckla initiativ som gör verklig skillnad. Tillsammans med andra samhällsförändrare ser jag möjligheten att skapa en framtid där flickor ses som självklara aktörer i teknikens värld – inte för att de ska passa in, utan för att de alltid har hört hemma där.

Läs mer om Social Impact Lab här.

Ulrika Sultan

Ulrika Sultan Befattning: Universitetsadjunkt Organisation: Institutionen för naturvetenskap och teknik

Profilsida: Ulrika Sultan

E-post: dWxyaWthLnN1bHRhbjtvcnUuc2U=

Telefon: 019 303174

Rum: B4108

Ulrika Sultan