Doktorandkurs i nyttiggörande – här lär framtidens forskare sig att maximera impact utanför akademin
Under kursen ”Att nyttiggöra forskning”, får våra doktorander lära sig att nyttiggöra och sprida sin forskning för olika målgrupper.
Hur kan forskning komma samhället till gagn? Det är bakgrunden till doktorandkursen Impact and the utilisation of research, 4,5 hp, som ges av Innovationskontoret Fyrklövern. Målet är att lära doktorander att omvandla forskningsidéer till konkret samhällsnytta.
Kursen är ett samarbete inom Innovationskontoret Fyrklövern, som består av Karlstads universitet, Linnéuniversitetet, Mittuniversitetet och Örebro universitet Holding.
Kursen är antagen vid Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper vid Karlstads universitet.
Kursen genomförs digitalt via Zoom.
Observera att kursen hålls på engelska.
Under utbildningen får du som doktorand lära dig mer om hur forskning kan nyttiggöras, hur du går tillväga för att applicera forskning i praktiken och hur du presenterar dina forskningsresultat för att visa hur de skapar samhällsnytta.
Kursen är uppdelad på åtta seminarietillfällen och två examinationstillfällen:
-
17 september, Course Introduction
-
19 september, Impact Workshop
-
1 oktober, Communication & Networking
-
15 oktober, Value Creation Forum 1
-
22 oktober, Value Creation Forum 2
-
24 oktober, Funders & Wider Collaboration
-
29 oktober, Professors' Privilege and Intellectual Property Rights
-
31 oktober, Value Creation Forum 3
Examinering:
- 12 november.
- 19 november.
Kursen har plats för 24 doktorander och det är först till kvarn som gäller. Sista dag att ansöka är 3 juni.
Anmälan
Vill du vara med? Anmälan till 2024 års doktorandkurs i nyttiggörande är öppen.
Skicka din ansökan till fyrklovern.doktorand@kau.se senast 3 juni.
Ange ditt namn, avdelning, kontaktuppgifter, samt en kort beskrivning (max 100 ord) av ditt forskningsprojekt. Säkerställ att din handledare godkänner att du går kursen och ange även handledarens namn i din ansökan.
Forskning skapar bara förändring när folk känner till den. I dagens samhälle kan du inte skapa social påverkan genom att vara tyst. Varje dag publiceras mängder av artiklar och nyheter och folk väljer vad de ska läsa. Utan kompetens att fånga din publik är det inte troligt att du gör dig hörd.