Studentkonsulter stöttar arrangörerna av universitetets AI-dagar

Alexander Åskag och Ilaaf Ramzi är två av studentkonsulterna som extrajobbar som värdar under AI-dagarna på Örebro universitet. På bilden hjälper de till vid robotutställningen, där det bland annat finnas robotkatter: ”Det är väldigt intressant med AI”.

I veckan arrangerar Örebro universitet AI-dagarna, med ett späckat program av seminarier, visningar och praktiska pass. För att få stöd i arbetet med eventet vände sig arrangörerna till Studentuppdrag. Nu arbetar fyra studentkonsulter som värdar under AI-dagarna.

AI-dagarna på Örebro universitet ska ge medarbetare, studenter och allmänhet både kunskap, upplevelser och färdigheter. Under veckan har besökarna möjlighet att lyssna på seminarier, uppleva demonstrationsmiljöer och robotutställningar samt själv få testa på artificiell intelligens.

Två av de fyra studentkonsulter som arbetar med eventet är Ilaaf Ramzi, som studerar Rättsvetenskap, och Alexander Åskag, som läser till civilingenjör i industriell ekonomi.

– Jag tyckte att AI-dagarna lät intressant, AI är ju framtiden. Så en av anledningarna att jag ville vara med, var för att få möjlighet att lära mig mer, säger Ilaaf Ramzi.

Just ämnet, AI, lockade även Alexander.

– Det är väldigt intressant med AI, just för att det används mycket mer i vardagen nu och utvecklas på ett väldigt snabbt sätt. Jag tror att AI kommer att användas mycket mer inom alla områden i framtiden, säger Alexander Åskag.

Det krävs dock mycket för att få ett fyra dagar långt event med massor av programpunkter på olika platser på campus att flyta på. Därför anlitade arrangörerna fyra studentkonsulter genom Studentuppdrag.

– Vi ska fungera som värdar och finnas här för att stötta arrangörerna och kunna svara på frågor från besökarna, säger Ilaaf Ramzi.

– Vi går runt och hjälper till och är serviceinriktade, säger Alexander Åskag.

Studentuppdrag är en del av Örebro universitet och erbjuder studenter kvalificerade extrajobb vid sidan av studierna. Både interna och externa uppdragsgivare har möjlighet att anlita en studentkonsult till sitt projekt eller verksamhet.

– Vi välkomnar både evenemangsrelaterade uppdrag och andra typer av uppdrag. För forskare kan en studentkonsult bidra med bland annat intervjuer och transkribering, medan företag har möjlighet att säkra sin framtida kompetensförsörjning, säger Kajsa-Stina Pettersson, verksamhetsansvarig för Studentuppdrag.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Jerry Gray