Samverkansprojekt som skapar trygghet – både för individ och samhälle

Foto av Maria Doyle och Matilda Hansson

Maria Doyle och Matilda Hansson

Idag lanseras två handböcker utvecklade och författade på Örebro universitet – båda som resultat av samverkansprojekt finansierade av Brottsförebyggande rådet (BRÅ). Författarna, Maria Doyle och Matilda Hansson arbetar båda för CAPS - center for Criminological And PsychoSocial research vid institutionen för juridik, psykologi och social arbete.

Nytt sätt att arbeta

Den ena boken är en handbok för Sociala Insatsgrupper med fokus på Risk, Behov, Mottaglighet (SIG: RBM). Boken är framtagen av Maria Doyle, Henrik Andershed och Johanna Winberg och ska vara ett stöd i arbetet med ungdomar som riskerar att fastna i långvarigt kriminellt beteende.

Framsida för "Handbok för SIG:RBM"

Sociala insatsgrupper är ett arbetssätt som inledningsvis skedde i 12 pilotkommuner, där Örebro kommun var en av dem. Med godkännande från ungdomen samt dennes vårdnadshavare kan sekretessbelagt material delas bland berörda myndigheter såsom polis, skola och socialtjänst vilket i sin tur gör att myndigheterna kan samverka och arbeta med gemensamma insatser. Tidigare har detta arbete skett på ett otydligt sätt och utvärderingar har därmed varit svåra att genomföra.

Handboken tillhandahåller ett nytt forskningsbaserat sätt att arbeta med fokus på risk, behov och mottaglighet och har arbetats fram i nära samverkan med bland annat Socialtjänsten i Örebro kommun.

Målgruppen är högriskungdomar men inte där man, som tidigare, främst tittat på kriminalhistorik utan där även problematiska personlighetsdrag, negativa attityder och tankesätt, användning av olika substanser, problematisk skolgång, brist på positiva fritidsaktiviteter, negativa kamratrelationer och negativa familjerelationer vägs sin. Fokus ligger på vad som faktiskt går att förändra och hur dessa insatser kan göras individanpassade.

Handboken ger den verksamma personalen en verktygslåda med evidensbaserad teoretisk grund, logisk modell, tydlig målgrupp, tydliga kort- och långsiktiga mål, tydlig ärendegång, checklistor samt ger möjlighet att följa upp målgruppen.

Metoden används till stor del redan nu i Örebro kommun och har fått ett positivt mottagande bland personalen inom Polisen och Socialtjänsten.

Presentation av handboken för de övriga SIG-kommunerna kommer att ske på Örebro universitet i mars.

Strukturer som ska skapa trygghet

Den andra handboken är framtagen av Matilda Hansson tillsammans med andra kollegor vid CAPS samt personer verksamma vid polisen, Örebro kommun och Örebrobostäder (ÖBO). Boken tillhandahåller en samverkansmetod för att arbeta med trygghetsfrågor.

Framsida för handboken "Effektiv samordning för trygghet"

Samverkan har skett tidigare men dels har det gällt större problem. Det har saknats ett tydligt sätt att arbeta med möten och dagordning kring de ärenden som finns. Metoden som har tagits fram innebär ett strukturerat sätt att hämta in och analysera behov samt återkoppla.

Alla organisationer samlar in information om var och när personer uppfattar otrygghet. Sedan träffas de 1 gång i veckan för att se över vad som gemensamt kan göras för att öka tryggheten.

- Exempelvis kan Örebrobostäder ha fått in information om att deras hyresgäster känner sig otrygga på grund av olovlig trafik i ett bostadsområde. Detta skulle i sin tur kunna stoppas om kommunen sätter in farthinder och Polisen gör trafikkontroller, förklarar Matilda.

Det ursprungliga initiativet till samverkansarbetet som ligger till grund för metoden drogs igång av lokalpolisområde Örebro, Örebrobostäder och Örebro kommun under 2013 då man hade problem med flera bilbränder i Örebro.

Intresse finns i flera andra kommuner att ta efter arbetet som skett i Örebro.

BRÅ har nu även tillsatt ytterligare medel för utvärdering – ett arbete som kommer att pågå under 2 år.