Ökat intresse för matematik med nytt samverkansprojekt

Studentmedarbetare från Örebro universitet hjälper barn med matematik

Örebro universitet har tillsammans med Saab Dynamics under våren drivit en matteklubb i Karlskoga för elever i årskurs 2-5. En matteklubb som på ett roligt och annorlunda sätt ska ge eleverna ökad kunskap och förståelse för matematik och vad de kan använda kunskaperna till i framtiden.

Matteklubben, som avslutades tidigare i veckan,  har varit igång sedan början av februari. Intresset har varit stort då ca 35 elever från låg- och mellanstadieklasser på Rävåsskolan och Bregårdsskolan deltagit varje tisdag mellan 16-17.

I mindre grupper har ingenjörer från Saab, gymnasielever från Möckelngymnasiet i Karlskoga och studenter från Örebro Universitet undervisat eleverna.

- Örebro universitet har kvalitetssäkrat pilotprojektet genom att utbilda och ge projektstöd till Saab-personalen, studenterna och lärare från berörda skolor. Vi hoppas på en fortsättning och spridning till hösten, säger Pia Ridderby, projektledare vid Örebro universitet.