Bredd av idéer i Målstyrd innovation

Spännande idéer med stor bredd. Så kan man beskriva årets omgång av Målstyrd innovation när idéutvecklingsprogrammet nått drygt halvvägs.

– Det har varit fantastiskt kul att se bredden av idéer och vilken potential några av idéerna har, säger Nils-Olof Gunnarsson som är innovationsrådgivare på Örebro universitet och en av programmets ansvariga.

I årets omgång av Målstyrd innovation är fokus sociala innovationer, vilket kan förklaras som idéer med samhällsnytta. Begreppet är brett och det märks på deltagarnas väldigt varierande idéer.

– Det är också en medveten tanke vi haft.  Vi ser idéer som rör allt från robotik till rekrytering, säger Nils-Olof Gunnarsson.

Lisa Arenö är en av årets deltagare. Hon driver företaget Add:action Utbildning och deltar med konceptet GuldVarDag som kortfattat handlar om bemötande och kommunikation i äldreomsorgen kopplat till värdegrundsfrågor och kulturupplevelser. Hon menar att Målstyrd Innovation bland annat hjälpt henne att nyansera kundsegmentet och få upp ögonen för målgrupper som hon tidigare inte tänkt på.

– Jag har även konkretiserat våra erbjudanden och vi har nu fler tydliga affärsområden. Det har dessutom varit häftigt att få vara med i ett så kreativt sammanhang där alla verkligen hjälper varandra, säger Lisa Arenö

Målstyrd Innovation har från starten i oktober 2015 varvat utbildning och coachning med inspirationsföreläsningar.

Målstyrd innovation är ett av de verktyg som Innovationskontoret arbetar med för ökad idéutveckling på Örebro universitet.