Susann Arnell
Susann Arnell Befattning: Affilierad forskare Organisation: Institutionen för hälsovetenskaperE-post: c3VzYW5uLmFybmVsbDtvcnUuc2U=
Telefon: Telefonnummer saknas
Rum: -
Om Susann Arnell
Susann disputerade 2022 med avhandlingem ”Participation in physical activity among adolescents with autism spectrum disorder – the perspectives of adolescents, parent and professionals” som belyser deltagande i fysisk aktivitet bland ungdomar med autism från olika perspektiv.
Susann är leg. fysioterapeut och hon kombinerar nu sin forskning med att arbeta kliniskt på Barn och ungdomshabiliteringen inom Region Örebro län.
Hennes forskning har fokus på deltagande och delaktighet i fysisk aktivitet bland ungdomar med autism. Vid sidan av detta är hon även involverad i ett projekt PMH- Participation Mental Health, Psykisk hälsa och delaktighet i habilitering hos barn och ungdomar med funktionsnedsättning, som genomförs i samarbete med forskare bla från Jönköping University, Mälardalens Universitet, Linköpings Universitet.
Nuvarande forskning:
I ett aktuellt forskningsprojekt studeras sambandet mellan fysisk aktivitet och psykisk hälsa bland barn och ungdomar med autism med hänsyn taget till faktorer som kan moderera detta samband.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Lundqvist, L. , Sjödin, L. , Karvonen, E. & Arnell, S. (2024). Evaluating the impact of needs assessment models on autistic children's participation in the habilitation process: protocol for a prospective observational study. BMJ Open, 14 (10). [BibTeX]
- Arnell, S. , Jerlinder, K. & Lundqvist, L. (2023). Feasibility of Using Q-Sort to Map Conditional Participation in Physical Activity in Adolescents With Autism Spectrum Disorder. Adapted Physical Activity Quarterly, 40 (1), 63-85. [BibTeX]
- Arnell, S. , Jerlinder, K. , Geidne, S. & Lundqvist, L. (2022). Experiences of stakeholder collaboration when promoting participation in physical activity among adolescents with autism spectrum disorder. Disability and Rehabilitation, 44 (9), 1728-1736. [BibTeX]
- Arnell, S. , Jerlinder, K. & Lundqvist, L. (2020). Parents' perceptions and concerns about physical activity participation among adolescents with autism spectrum disorder. Autism, 24 (8), 2243-2255. [BibTeX]
- Arnell, S. , Jerlinder, K. & Lundqvist, L. (2018). Perceptions of Physical Activity Participation Among Adolescents with Autism Spectrum Disorders: A Conceptual Model of Conditional Participation. Journal of autism and developmental disorders, 48 (5), 1792-1802. [BibTeX]
Artiklar, forskningsöversikter
- Danielsson, H. , Imms, C. , Ivarsson, M. , Almqvist, L. , Lundqvist, L. , King, G. , Lyngbäck, L. A. , Andersson, A. K. & et al. (2024). A Systematic Review of Longitudinal Trajectories of Mental Health Problems in Children with Neurodevelopmental Disabilities. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 36, 203-242. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar, sammanläggningar
- Arnell, S. (2022). Participation in physical activity among adolescents with autism spectrum disorder: the perspectives of adolescents, parents and professionals. (Doctoral dissertation). (Sammanläggning) Örebro: Örebro University. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Arnell, S. , Jerlinder, K. & Lundqvist, L. (2019). Participation in physical activities among adolescents with an Autism Spectrum Disorder: experiences from a parental perspective. Konferensbidrag vid 31st EACD Conference, Paris, France, May 23-25, 2019. [BibTeX]
- Arnell, S. , Jerlinder, K. & Lundqvist, L. (2017). Participation in physical activities: a multilevel challenge for adolescents with autism spectrum disorders. Konferensbidrag vid 29th European Academy of Childhood Disability Annual Meeting (EACD 2017), "Steps into the future", Amsterdam, The Netherlands, May 17-20, 2017. [BibTeX]