Stephen Widen
Stephen Widen Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för hälsovetenskaperE-post: c3RlcGhlbi53aWRlbjtvcnUuc2U=
Telefon: Telefonnummer saknas
Rum: P2152
Om Stephen Widen
Forskning
Stephen Widén är docent, fil. Dr i psykologi och verksam inom Funktionsnedsättning och samhälle vid Örebro universitet. Funktionsnedsättning och samhälle är ett tvärvetenskapligt forskningsämne som inrymmer forskare inom bland annat medicin, psykologi och samhällsvetenskap.
Ett sätt att bedriva tvärvetenskaplig forskning har för Stephen varit att försöka föra ut forskning som utgår från psykologiska teorier och modeller till andra områden som välkomnar tvärvetenskaplig forskning. Audiologi är ett ämne som har tvärvetenskaplig karaktär, där det förutom rent audiologiska/medicinska inslag även innehåller ämnen som teknik, psykologi och samhällsvetenskap.
Stephens egen forskning har kommit att fokusera områden som beslutsfattande och hälsopsykologi, där etablerade teorier och modeller har använts för att förstå barns och ungdomars hälsorisktagande när det gäller bullerinducerade hörselskador. Att söka finna faktorer som motverkar att ungdomar tar hälsorisker kan vara ett led i att utveckla modeller som kan vara användbara i preventivt arbete av bullerrelaterade hörselskador. Stephens forskning har efter avhandlingen utvecklats mot nya områden och kan huvudsakligen delas in i två inriktningar. Dels handlar det om att utveckla modeller för att förstå hälsorisktagande inte bara utifrån individens eget beslutsfattande, utan mer utifrån ett systemteoretiskt perspektiv, där variabler som kön, kultur och socioekonomisk status lyfts in som viktiga faktorer. Den andra inriktningen fokuserar barn och ungdomar med hörselnedsättningar som har en integrerad skolgång med normalhörande barn. Olika typer av hörtekniska hjälpmedel är därför en viktig del för att dessa barn och ungdomars skall ha tillgång till och kunna tillgodogöra sig den undervisning som bedrivs i skolan. Forskningen syftar till att undersöka barn med hörselnedsättning, deras lärare samt klasskamraters upplevelser av att använda ett flermikrofonsystem i undervisningen. Här fokuseras upplevda nackdelar och fördelar med tekniken, vilka implikationer hjälpmedlet har haft för den pedagogiska situationen samt vilka hinder som kan finnas för implementering av systemet i skolans verksamhet.
Övriga uppdrag
Stephen är studierektor för doktorander i ämnet Funktionsnedsättning och samhälle vid Institutionen för hälsovetenskaper, Örebro Universitet.
Undervisning
Stephen undervisar främst inom utvecklingspsykologi, socialpsykologi, forskningsmetodik och statistik, samt handleder doktorander i olika forskningsprojekt.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Ett salutogent perspektiv på hörselnedsättning i arbetslivet - friskfaktorer för en hållbar arbetssituation
- Flermikrofonsystem i skolundervisningen
- Hearing and Functioning in Everyday Life Questionnaire (HFEQ)
- Hörselrisktagande bland barn och ungdomar
- Musiklyssningsvanor och bullerskador bland ungdomar 10-15 år. -En longitudinell studie
- Rehabilitering och livskvalitet hos vuxna med grav hörselnedsättning
Avslutade projekt
- Gymnasiesärskolan och övergången till arbetsliv
- ICF Core Sets for Hearing Loss
- ICF- core sets for hearing loss; validation and operationalization of Brief ICF-Core set for hearing loss into a self-assessment instrument
- Prevalens av hörselnedsättning och tinnitus hos svenska barn, 7-9 år
- Äldre med kombinerad svår hörsel och synnedsättning (dual sensory loss). Prevalens, etiologi och intervention
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Badache, A. , Mäki-Torkko, E. , Widén, S. & Fors, S. (2024). A descriptive epidemiological study of the prevalence of self-reported sensory difficulties by age group, sex, education, disability, and migration status in Sweden in 2020. BMC Public Health, 24 (1). [BibTeX]
- Karlsson, E. , Manchaiah, V. , Mäki-Torkko, E. , Granberg, S. , Gustafsson, J. , Dahlström, Ö. & Widén, S. (2024). Hearing and Functioning in Everyday Life Questionnaire: Psychometric Evaluation and Revision. American Journal of Audiology, 33 (2), 330-342. [BibTeX]
- Granberg, S. , Widén, S. & Gustafsson, J. (2024). How to remain in working life with hearing loss: health factors for a sustainable work situation. Work: A journal of Prevention, Assessment and rehabilitation, 79 (3), 1391-1406. [BibTeX]
- Badache, A. , Rehnberg, J. , Mäki-Torkko, E. , Widén, S. & Fors, S. (2024). Longitudinal associations between sensory and cognitive functioning in adults 60 years or older in Sweden and Denmark. Archives of gerontology and geriatrics (Print), 121. [BibTeX]
- Karlsson, E. , Mäki-Torkko, E. , Granberg, S. , Widén, S. , Manchaiah, V. , Swarnalatha Nagaraj, V. , Pichora-Fuller, K. M. , Selb, M. & et al. (2023). Hearing and Functioning in Everyday Life Questionnaire: Development and Validation of an ICF-Based Instrument. Ear and Hearing, 44 (6), 1498-1506. [BibTeX]
- Fredriksson, S. , Li, H. , Söderberg, M. , Gyllensten, K. , Widén, S. & Persson Waye, K. (2023). Occupational noise exposure, noise annoyance, hearing-related symptoms, and emotional exhaustion: a participatory-based intervention study in preschool and obstetrics care. Archives of Environmental & Occupational Health, 78 (7-8), 423-434. [BibTeX]
- Gyllensten, K. , Fredriksson, S. , Widén, S. & Persson-Waye, K. (2023). The experience of noise in communication-intense workplaces: a qualitative study. PLOS ONE, 18 (1). [BibTeX]
- Badache, A. C. , Mäki-Torkko, E. , Widén, S. & Fors, S. (2023). Why are old-age disabilities decreasing in Sweden and Denmark? Evidence on the contribution of cognition, education, and sensory functions. The journals of gerontology. Series B, Psychological sciences and social sciences, 78 (3), 483-495. [BibTeX]
- Lundin, E. , Widén, S. E. , Wahlqvist, M. , Granberg, S. & Anderzen-Carlsson, A. (2022). Experiences of rehabilitation services from the perspective of older adults with dual sensory loss: a qualitative study. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 17 (1). [BibTeX]
- Lundin, E. , Widén, S. , Wahlqvist, M. , Granberg, S. & Anderzen-Carlsson, A. (2022). Experiences of rehabilitation services from the perspective of older adults with dual sensory loss: a qualitative study. International Journal of Qualitative Research on Health and Well-being., 17 (1). [BibTeX]
- Gyllensten, K. , Fredriksson, S. , Widén, S. , Söderberg, M. & Waye, K. P. (2022). Nurses' and preschool teachers' experiences of taking part in a participatory intervention project in communication-intense working environments. Work: A journal of Prevention, Assessment and rehabilitation, 73 (3), 857-869. [BibTeX]
- Karlsson, E. , Mäki-Torkko, E. , Widén, S. , Gustafsson, J. , Manchaiah, V. , Mahomed-Asmail, F. , Swanepoel, D. W. , Yerraguntla, K. & et al. (2021). Validation of the Brief International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) core set for hearing loss: an international multicentre study. International Journal of Audiology, 60 (6), 412-420. [BibTeX]
- Lundin, E. , Widén, S. , Wahlqvist, M. , Anderzen-Carlsson, A. & Granberg, S. (2020). Prevalence, diagnoses and rehabilitation services related to severe dual sensory loss (DSL) in older persons: a cross-sectional study based on medical records. International Journal of Audiology, 59 (12), 921-929. [BibTeX]
- Arvidsson, J. , Staland-Nyman, C. , Widén, S. & Tideman, M. (2020). Sysselsättning för unga med intellektuell funktionsnedsättning: Betydelsen av föräldrars utbildningsnivå och geografiska härkomst. Socialvetenskaplig tidskrift, 27 (1), 25-49. [BibTeX]
- Widén, S. , Möller, C. & Kähäri, K. (2018). Headphone listening habits, hearing thresholds and listening levels in Swedish adolescents with severe to profound HL and adolescents with normal hearing. International Journal of Audiology, 57 (10), 730-736. [BibTeX]
- Widén, S. , Båsjö, S. , Möller, C. & Kähäri, K. (2017). Headphone listening habits and hearing thresholds in Swedish adolescents. Noise & Health, 19 (88), 125-132. [BibTeX]
- Hjaldahl, J. , Widén, S. & Carlsson, P. (2017). Severe to profound hearing impairment: Factors associated with the use of hearing aids and cochlear implants and participation in extended audiological rehabilitation. Hearing, Balance and Communication, 15 (1), 6-15. [BibTeX]
- Manchaiah, V. , Zhao, F. , Widén, S. , Auzenne, J. , Beukes, E. W. , Ahmadi, T. , Tome, D. , Mahadeva, D. & et al. (2017). Social Representation of "Loud Music" in Young Adults: A Cross-Cultural Study. Journal of american academy of audiology, 28 (6), 522-533. [BibTeX]
- Manchaiah, V. , Zhao, F. , Widén, S. , Auzenne, J. , Beukes, E. W. , Ahmadi, T. , Tomé, D. , Deepthi, M. & et al. (2017). Social representation of "music" in young adults: A cross-cultural study. International Journal of Audiology, 56 (1), 24-32. [BibTeX]
- Båsjö, S. , Möller, C. , Widén, S. , Jutengran, G. & Kähäri, K. (2016). Hearing thresholds, tinnitus, and headphone listening habits in nine-year-old children. International Journal of Audiology, 55 (10), 587-596. [BibTeX]
- Arvidsson, J. , Widén, S. , Staland-Nyman, C. & Tideman, M. (2016). Post-school destination: A study of women and men with intellectual disabilities and the gender-segregated Swedish labor market. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 13 (3), 217-226. [BibTeX]
- Arvidsson, J. , Staland-Nyman, C. , Widén, S. & Tideman, M. (2016). Sysselsättning för unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning: boendegeografiska skillnader. Tidsskrift for velferdsforskning, 19 (3), 241-260. [BibTeX]
- Hua, H. , Anderzén-Carlsson, A. , Widén, S. , Möller, C. & Lyxell, B. (2015). Conceptions of working life among employees with mild-moderate aided hearing impairment: A phenomenographic study. International Journal of Audiology, 54 (11), 874-880. [BibTeX]
- Jessica, A. , Widén, S. & Tideman, M. (2015). Post-school options for young adults with intellectual disabilities in Sweden. Research and Practice in Intellectual and Developmental, 2 (2), 180-193. [BibTeX]
- Hua, H. , Emilsson, M. , Ellis, R. , Widen, S. , Möller, C. & Lyxell, B. (2014). Cognitive skills and the effect of noise on perceived effort in employees with aided hearing impairment and normal hearing. Noise & Health, 16 (69), 79-88. [BibTeX]
- Hua, H. , Emilsson, M. , Kähäri, K. , Widén, S. , Möller, C. & Lyxell, B. (2014). The impact of different background noises: effects on cognitive performance and perceived disturbance in employees with aided hearing impairment and normal hearing. Journal of the American Academy of Audiology, 25 (9), 859-868. [BibTeX]
- Widén, S. (2013). A suggested model for decision-making regarding hearing conservation: towards a systems theory approach. International Journal of Audiology, 52 (1), 57-64. [BibTeX]
- Landälv, D. , Malmström, L. & Widén, S. (2013). Adolescents' reported hearing symptoms and attitudes toward loud music. Noise & Health, 15 (66), 347-354. [BibTeX]
- Hua, H. , Karlsson, J. , Widén, S. , Möller, C. & Lyxell, B. (2013). Quality of life, effort and disturbance perceived in noise: a comparison between employees with aided hearing impairment and normal hearing. International Journal of Audiology, 52 (9), 642-649. [BibTeX]
- Widén, S. , Bohlin, M. & Johansson, I. (2011). Gender perspectives in psychometrics related to leisure time noise exposure and use of hearing protection. Noise & Health, 13 (55), 407-414. [BibTeX]
- Bohlin, M. C. , Sorbring, E. , Widén, S. E. & Erlandsson, S. I. (2011). Risks and music: patterns among young women and men in Sweden. Noise & Health, 13 (53), 310-319. [BibTeX]
- Widén, S. , Holmes, A. , Johnson, T. , Bohlin, M. & Erlandsson, S. (2009). Hearing, hearing-related risk-taking behavior andattitudes towards noise among young American adults. International Journal of Audiology, 48 (8), 537-545. [BibTeX]
- Erlandsson, S. , Holmes, A. , Widén, S. & Bohlin, M. (2008). Cultural and social perspectives on attitudes, noise and risk behaviour in children and young adults. Seminars in Hearing, 29 (1), 29-41. [BibTeX]
- Holmes, A. , Widén, S. , Erlandsson, S. , Carver, C. & White, L. (2007). Perceived hearing status and attitudes towards noise in young adults. American Journal of Audiology, 16 (2), S182-S189. [BibTeX]
- Widén, S. & Erlandsson, S. (2007). Risk perception in musical settings: a qualitative study. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 2 (1), 33-44. [BibTeX]
- Widén, S. , Holmes, A. & Erlandsson, S. (2006). Reported Hearing Protection Use in Young Adults from Sweden and the USA: Effects of Attitude and Gender. International Journal of Audiology, 45 (5), 273-280. [BibTeX]
- Olsen-Widén, S. & Erlandsson, S. (2004). Self-Reported Tinnitus and Noise Sensitivity among Adolescents in Sweden. Noise & Health, 7 (25), 29-40. [BibTeX]
- Erlandsson, S. & Olsen, S. E. (2004). The effects of noise, attitudes, and risk-taking on children and young adults. Perspectives on Hearing and Hearing Disorders in Childhood, 10, 8-12. [BibTeX]
- Olsen-Widén, S. & Erlandsson, S. (2004). The Influence of Socio-Economic Status on Adolescent Attitude to Social Noise and Hearing Protection. Noise & Health, 7 (25), 59-70. [BibTeX]
Artiklar, forskningsöversikter
- Elmazoska, I. , Mäki-Torkko, E. , Granberg, S. & Widén, S. (2024). Associations Between Recreational Noise Exposure and Hearing Function in Adolescents and Young Adults: A Systematic Review. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 67 (2), 688-710. [BibTeX]
- Strandberg, T. , Möller, K. & Widén, S. (2017). Doctoral theses within the Swedish Institute for Disability Research 2000-2012: A review of content and interdisciplinarity. International Journal of Health Sciences, 5 (2), 1-10. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Bohlin, M. & Widén, S. (2008). Risktagande: hot eller utveckling?. I: Soly Erlandsson & Emma Sorbring, Ung på 2000-talet: Perspektiv på ungdomars vardag. Trollhättan: Högskolan i Väst. [BibTeX]
- Erlandsson, S. & Widén, S. (2006). Riskbeteende och sociala faktorers betydelse för barn och ungdomars hörsel. I: Erland Hjelmquist, Inre och yttre världar: Funktionshinder i psykologisk belysning (ss. 111-128). Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Hjaldahl, J. , Granberg, S. , Widén, S. & Anderzen-Carlsson, A. (2023). Utilization of Audiological Rehabilitation Interventions: Contextual Factors that Matter. Konferensbidrag vid American Academy of Audiology (AAA) HearTech), Seattle, USA, April 19-22, 2023. [BibTeX]
- Karlsson, E. , Mäki-Torkko, E. , Widén, S. , Gustafsson, J. , Manchaiah, V. , Mahomed-Asmail, F. , Yerraguntla, K. & Granberg, S. (2021). Validation of the Brief (ICF) core set for hearing loss. Konferensbidrag vid American Auditory Society Scientific and Technology Meeting, Online, Scottsdale, Arizona, USA,March 4 - 6, 2021. Routledge. [BibTeX]
- Widén, S. (2014). Hearing assistive technology in school, necessary but not enough. Konferensbidrag vid NAS, Nordic Audiology Society, Turku, Finland, 1-3 September, 2014. [BibTeX]
- Strandberg, T. , Möller, K. & Widén, S. (2013). Doctoral theses within the Swedish Institute for Disability Research, 2000-2012: a survey study. Konferensbidrag vid 12th Research Conference, Nordic Network of Disability Research, Turku, Finland, 30-31 May, 2013. [BibTeX]
Manuskript
- Badache, A. , Mäki-Torkko, E. , Widén, S. & Fors, S. A descriptive epidemiological study of the prevalence of self-reported sensory difficulties by age group, sex, education, disability, and migration status in Sweden in 2020. [BibTeX]
- Karlsson, E. , Manchaiah, V. , Mäki-Torkko, E. , Granberg, S. , Gustafsson, J. & Widén, S. Hearing and Functioning in Everyday Life Questionnaire (HFEQ) : Construct validity, internal consistency reliability and floor and ceiling effects. [BibTeX]
- Karlsson, E. , Mäki-Torkko, E. , Granberg, S. , Widén, S. , Manchaiah, V. , Vinay, M. , Pichora-Fuller, K. , Selb, M. & et al. Hearing and Functioning in Everyday Life Questionnaire (HFEQ) : Development and Validation of an ICF-based Instrument. [BibTeX]
- Badache, A. , Rehnberg, J. , Mäki-Torkko, E. , Widén, S. & Fors, S. Longitudinal associations between sensory and cognitive functioning in adults 60 years or older in Sweden and Denmark. [BibTeX]
Rapporter
- Bohlin, M. & Widén, S. (2016). University teacher and student judgements on misleading behavior in study situations. Trollhättan: University West (Högskolan Väst rapportserie 2016:4). [BibTeX]