Samuel Lindlöf
Samuel Lindlöf Befattning: Doktorand Organisation: MusikhögskolanE-post: c2FtdWVsLmxpbmRsb2Y7b3J1LnNl
Telefon: Telefonnummer saknas
Rum: -
Om Samuel Lindlöf
Bakgrund
Samuel Lindlöf (f.d Karlsson) tog musiklärarexamen 2009, och filosofie master i musikpedagogik 2011 vid Musikhögskolan, Örebro universitet. Undervisningserfarenhet har han från 2009 till 2013 då han arbetade som brass- och orkesterlärare vid Degerfors musikskola samt vikarierade vid Motala musikskola och Örebro kulturskola. Utöver det har han undervisat i Estetisk verksamhet på Möckelngymnasiet i Degerfors/Karlskoga samt med handledning av självständigt arbete i musikalisk gestaltning på musikproduktionsprogrammet vid Musikhögskolan, Örebro universitet.
Undervisning
I musiklärarprogrammet arbetar och undervisar Samuel Lindlöf i följande:
Musiklärarutbildning och musikundervisning i relation till internationalisering/internationellt perspektiv. Kvalitativa metoder för skapande av data. Handledning av självständigt arbete (avancerad nivå).
I musikproduktionsprogrammet arbetar och undervisar han i följande:
Forskningsanknytning: Introduktion till "konstnärlig forskning" (forskning i musikalisk gestaltning). Handledning av självständigt arbete (grundnivå).
Forskningsinriktning
Tema för avhandlingen är musiklärarutbildning och kulturell mångfald. Syftet med avhandlingen är att undersöka om och i sådana fall hur lärarutbildning i musik förbereder, eller kan anses förbereda, dess studenter för arbete i dagens kulturellt mångfaldiga skola.
Undersökningen anknyter till frågor gällande relevansen i dagens musiklärarutbildning och huruvida den förbereder musiklärarstudenter för det faktiska arbetet (att bedriva musikundervisning) i dagens kulturellt mångfaldiga skola.
Undersökningen belyser musiklärarutbildningen och problematiserar dessa frågor ur musiklärarstudenters perspektiv. Informanterna har, inom ramen för sin ordinarie utbildning, deltagit i utbyten av olika slag.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Westvall, M. , Burton, S. & Karlsson, S. (2013). Stepping aside from myself: intercultural perspectives on music teacher education. Journal of Music Teacher Education, 23 (1), 92-105. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Westvall, M. , Motoyama Narita, F. , Karlsson, S. & Ferreira Corrêa, A. (2015). Voices from the space-in-between: international exchange experiences of music teacher students. Konferensbidrag vid XXII Congresso Nacional da ABEM, Natal, Brazil, October 5-9, 2015. [BibTeX]