Jon Mikkel Broch Ålvik
Befattning: Universitetslektor Organisation: MusikhögskolanE-post: bWlra2VsLmJyb2NoLWFsdmlrO29ydS5zZQ==
Telefon: 019 302333
Rum: M3210
Om Jon Mikkel Broch Ålvik
Mikkel Broch Ålvik är MA (2008) och PhD (2014) i musikvetenskap från Universitetet i Oslo, med fördjupning i populärmusikforskning. Hans arbete har en kulturvetenskaplig och interdisciplinär tillgång, med talrika kopplingar mellan musikvetenskap och genus- och medieforskning.
Ålviks främsta vetenskapliga intressen är musik och identitet, begreppet autenticitet, teatralitet och iscensättning, kritisk historiografi och hur mediering påverkar vårt lyssnande. Han arbetar med frågor om musiksmak, genre, språk, genus och sexualitet och förhållandet mellan estetik och teknologi, i synnerhet hur teknologin påverkar vårt förhållande till röster.
Ålvik arbetar också med frågor om nordisk musik och identitet, och han är ledamot i forskarnätverket Nordic Sounds vid Universitetet i Oslo. Han har också bakgrund som musiker i jazz, rock och klassiska ensembler.
Höstterminen 2024 undervisar han på delkursen Introduktion till musikvetenskap 1 och Introduktion till musikvetenskap 2 på Musik, kultur och medier årskurs 1 samt delkursen Kritisk teori och musikjournalistik och Kulturstudier med fokus på värde- och meningsskapande på årskurs 3. Han undervisar också i inspelningsteknologins historia, kulturteori och musikanalys på mastersprogrammet i musikvetenskap. Dessutom undervisar han i akademiskt skrivande på det konstnärliga kandidatprogrammet, marknadsföring och identitetskonstruktion i Musikerns omvärld och på årskurs 1 (analys av inspelningar), årskurs 2 (loggbok som metod) och årskurs 3 (filmmusik: semiotik och kultur) på musikproduktionsprogrammet.
Publikationer i urval
Broch Ålvik, Jon Mikkel. 2021. "The Pleasure(s) of the Pop Text: Subversion and Theatricality in Cloroform and Tove Lo." Popular Musicology and Identity: Essays in Honour of Stan Hawkins, red. Kai Arne Hansen, Eirik Askerøi & Freya Jarman, s. 82-96. London: Routledge.
Broch Ålvik, Jon Mikkel. 2020. "Kuuk, Skrap, and the Resistance Vernacular." Nordlit, nr. 46 (november), s. 303-317. https://doi.org/10.7557/13.5490
Hawkins, Stan och Broch Ålvik, Jon Mikkel. 2019. "A-ha's 'Take on Me': Melody, Vocal Compulsion, and Rotoscoping." The Routledge Companion to Popular Music Analysis: Expanding Approaches, red. Ciro Scotto, Kenneth Smith & John Brackett, s. 77-94. London: Routledge.
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Broch Ålvik, J. M. (2020). Kuuk, Skrap, and the Resistance Vernacular. Nordlit, 46, 303-317. [BibTeX]
- Broch Ålvik, J. M. (2019). Touching from A Distance: Imagining Marit Larsen in Queer Spaces. Radical Musicology, 7. [BibTeX]
Artiklar, recensioner
- Broch Ålvik, J. M. (2019). Made in Sweden: Studies in popular music. Svensk tidskrift för musikforskning. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Broch Ålvik, J. M. (2021). The Pleasure(s) of the Pop Text: Subversion and Theatricality in Cloroform and Tove Lo. I: Kai Arne Hansen, Eirik Askerøi, Freya Jarman, Popular Musicology and Identity: Essays in Honour of Stan Hawkins (ss. 82-96). London & New York: Routledge. [BibTeX]
- Broch Ålvik, J. M. & Hawkins, S. (2019). A-ha's "Take on Me": Melody, Vocal Compulsion, and Rotoscoping. I: Ciro Scotto, Kenneth Smith, John Brackett, The Routledge Companion to Popular Music Analysis: Expanding Approaches (ss. 77-94). New York and London: Routledge. [BibTeX]
- Broch Ålvik, J. M. (2017). Armed with the Faith of a Child: Marit Larsen and Strategies of Faking. I: Stan Hawkins, The Routledge Research Companion to Popular Music and Gender (ss. 253-266). London: Routledge. [BibTeX]
- Broch Ålvik, J. M. (2013). Det vi ser og det vi ikke ser: Nærhet og avstand hos Marit Larsen og Marion Ravn. I: I Dreamt I Was A Real Boy: Ei utstilling om kjønn i norsk pop og rock (ss. 43-48). Trondheim: Museumsforlaget AS. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Broch Ålvik, J. M. (2023). "I Hate Vanilla": BDSM, populærmusikk og det dobbelte blikket. Konferensbidrag vid 11th Annual Kinkferanse, Kristiansand, Norway, October 6-8, 2023. [BibTeX]
- Broch Ålvik, J. M. (2022). Framing Tix: Musical persona and meaning-making within and across genres. Konferensbidrag vid New Perspectives in Popular Music Research: Changes and Turmoil Conference 2022: The University of Agder, Kristiansand/Norway, June 1–2, 2022. [BibTeX]
- Broch Ålvik, J. M. (2022). Russelåter og raggarmusik: Et analytisk blikk på Tix’ norsk-svenske samarbeid. I: Musikforskning idag 2022 13–15 juni 2022 Program och abstrakt. Konferensbidrag vid Musikforskning idag-2022, Falun, 13-15 juni, 2022. Svenska samfundet för musikforskning. [BibTeX]
- Broch Ålvik, J. M. (2019). Between noises: Public spaces, the presence of noise and musical self-care. I: Calvo-Manzano A.,Delgado A.,Perez-Lopez A.,Santiago J.S., INTER-NOISE 2019 MADRID 48th International Congress and Exhibition on Noise Control Engineering2019. Konferensbidrag vid The 49th International Congress and Exhibition on Noise Control Engineering (INTER-NOISE 2019), Madrid, Spain, June 16-19, 2019. SOCIEDAD ESPANOLA DE ACUSTICA - Spanish Acoustical Society, SEA. [BibTeX]
- Broch Ålvik, J. M. (2019). “I do not have an image, I am just who I am”: Marit Larsen, persona and authenticity in popular music. Konferensbidrag vid Inaugural International Persona Studies Conference, Newcastle, UK, June 25-26, 2019. [BibTeX]
- Broch Ålvik, J. M. (2016). “What’s gender got to do with it?” Marit Larsen, Marion Ravn, and Stereotypes of Femininity. Konferensbidrag vid GeMUS – Gender and Music: Practices, Performances, Politics, Örebro, Sweden, March 16-18, 2016. [BibTeX]
- Broch Ålvik, J. M. (2014). Scratching the Surface: Marit Larsen and Marion Ravn – Staging Authenticity, Faking Naïvety and Flaunting Banality. Konferensbidrag vid 50th Annual Conference of The Royal Musical Association, Leeds, UK, September 4-6, 2014. [BibTeX]
- Broch Ålvik, J. M. (2014). The Right to Perform: Simon Frith’s Performing Rites, Anglo-Centrism, and Popular Music. Konferensbidrag vid Studying Music - An International Conference in Honour of Simon Frith, Edinburgh, UK, April 10-12, 2014. [BibTeX]