This page in English

Martina Norling

Martina Norling Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

E-post: bWFydGluYS5ub3JsaW5nO29ydS5zZQ==

Telefon: 019 303340

Rum: F2257

Martina Norling

Om Martina Norling

Martina Norling är filosofie doktor i didaktik och verksam som universitetslektor i pedagogik med inriktning mot förskola. Hon är utbildad förskollärare och har magisterexamen i specialpedagogik. Martina Norling undervisar främst i ämnesdidaktik med inriktning språk, flerspråkighet, läs-och skriv i förskola och skola.

Forskning

Martina Norlings forskningsintresse är språk, flerspråkighet, läs- och skrivutveckling i social språkmiljö i förskolan. Hennes forskningsintresse berör också utomhuspedagogik, praktiknära forskning, aktionsforskning, övergångar och samverkan i förskola, förskoleklass och grundskola.

För närvarande bedriver hon forskning inom projektet "Högläsning i förskolans språkutvecklande arbete och kulturella deltagande," som finansieras av Vetenskapsrådet (Dnr2022–03644) och pågår mellan 2023 och 2025. Projektet leds av biträdande professor Maria Simonsson (Linköpings universitet), professor Niklas Pramling (Göteborgs universitet) och Martina Norling. Syftet med projektet är att utforska hur högläsningsaktiviteter i förskolan genomförs och hur de skapar möjligheter för barn att delta i viktiga kommunikativa och kulturella praktiker samt olika kunskapsformer, såsom språk, berättande, ämnen och värdegemenskaper. Under 2024 och våren 2025 har forskarna i projektet, följt, observerat och dokumenterat hur högläsningen utformas och genomförs vid sex förskoleavdelningar i Sverige.

I den nordiska forskargruppen Nordic Early Literacy Education (NELE) pågår gemensam forskning med fokus på litteracitet, lek och kreativitet, finansierat av NordForsk. Vid workshopträffarna har forskarna fördjupat sig i teori och metod relaterat till forskning om barns tidiga litteracitet.

Ett övergripande forskningsfokus för Martinas forskning är social språkmiljö i förskolan, som har sin utgångspunkt från hennes avhandling, Förskolan - en arena för social språkmiljö och språkliga processer. Begreppet Social språkmiljö kan beskrivas som ett vidgat perspektiv på barns tidiga språk-, läs- och skrivutveckling, de processer som sker före det formella skriftspråket. På senare tid har inriktningen också inkluderat flerspråkighet. Länkar till relaterade artiklar:

Nordic Preschool Teachers’ Views of the Physical and Psychological Literacy Environments Regarding Read-Alouds.

The social language environment – domain: ECEC teachers' self-reported ratings of strategies in teaching literacy. 

Video Recording as a Method for Swedish Preschool Teachers to Analyze Multilingual Strategies.

 

Undervisning

Martina Norling undervisar främst i ämnesdidaktik med inriktning språk, flerspråkighet, barns tidiga läs-, och skrivutveckling, forskningsmetod samt det som generellt berör barns lärande och utveckling i förskolan. Hon handleder studentuppsatser och är biträdande handledare för doktorand/er.

Samarbeten och uppdrag

Martina Norling ingår i den nordiska forskargruppen, Nordic Early Literacy Education (NELE).  Gruppen planerar kommande projekt så som datainsamling och artikelskrivande samt gemensam presentation vid konferenser. Det gemensamma forskningsområdet är ”Early Childhood Literacy”. 

Hon är också med i det Nationella Literacynätverket och convenor för den internationella SIG-gruppen, Multilingual Childhoods.

Martina Norling är World Forum Representative of Sweden. Uppdraget innebär att fungera som en kontakt mellan Sverige och styrelsen World Forum Foundation för information om barns villkor i samhället. 

Ledningsuppdrag:

Martina är programansvarig för Förskollärarprogrammet vid Örebro Universitet.

Publikationer

Artiklar i tidskrifter |  Doktorsavhandlingar |  Kapitel i böcker, del av antologier |  Konferensbidrag |  Proceedings (redaktörskap) | 

Artiklar i tidskrifter

Doktorsavhandlingar

Kapitel i böcker, del av antologier

Konferensbidrag

Proceedings (redaktörskap)