Martina Norling
Martina Norling Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: bWFydGluYS5ub3JsaW5nO29ydS5zZQ==
Telefon: 019 303340
Rum: F2257

Om Martina Norling
Martina Norling är filosofie doktor i didaktik och verksam som universitetslektor i pedagogik med inriktning mot förskola. Hon är utbildad förskollärare och har magisterexamen i specialpedagogik. Martina Norling undervisar främst i ämnesdidaktik med inriktning språk, flerspråkighet, läs-och skriv i förskola och skola.
Forskning
Martina Norlings forskningsintresse är språk, flerspråkighet, läs- och skrivutveckling i social språkmiljö i förskolan. Hennes forskningsintresse berör också utomhuspedagogik, praktiknära forskning, aktionsforskning, övergångar och samverkan i förskola, förskoleklass och grundskola.
För närvarande bedriver hon forskning inom projektet "Högläsning i förskolans språkutvecklande arbete och kulturella deltagande," som finansieras av Vetenskapsrådet (Dnr2022–03644) och pågår mellan 2023 och 2025. Projektet leds av biträdande professor Maria Simonsson (Linköpings universitet), professor Niklas Pramling (Göteborgs universitet) och Martina Norling. Syftet med projektet är att utforska hur högläsningsaktiviteter i förskolan genomförs och hur de skapar möjligheter för barn att delta i viktiga kommunikativa och kulturella praktiker samt olika kunskapsformer, såsom språk, berättande, ämnen och värdegemenskaper. Under 2024 och våren 2025 har forskarna i projektet, följt, observerat och dokumenterat hur högläsningen utformas och genomförs vid sex förskoleavdelningar i Sverige.
I den nordiska forskargruppen Nordic Early Literacy Education (NELE) pågår gemensam forskning med fokus på litteracitet, lek och kreativitet, finansierat av NordForsk. Vid workshopträffarna har forskarna fördjupat sig i teori och metod relaterat till forskning om barns tidiga litteracitet.
Ett övergripande forskningsfokus för Martinas forskning är social språkmiljö i förskolan, som har sin utgångspunkt från hennes avhandling, Förskolan - en arena för social språkmiljö och språkliga processer. Begreppet Social språkmiljö kan beskrivas som ett vidgat perspektiv på barns tidiga språk-, läs- och skrivutveckling, de processer som sker före det formella skriftspråket. På senare tid har inriktningen också inkluderat flerspråkighet. Länkar till relaterade artiklar:
Video Recording as a Method for Swedish Preschool Teachers to Analyze Multilingual Strategies.
Undervisning
Martina Norling undervisar främst i ämnesdidaktik med inriktning språk, flerspråkighet, barns tidiga läs-, och skrivutveckling, forskningsmetod samt det som generellt berör barns lärande och utveckling i förskolan. Hon handleder studentuppsatser och är biträdande handledare för doktorand/er.
Samarbeten och uppdrag
Martina Norling ingår i den nordiska forskargruppen, Nordic Early Literacy Education (NELE). Gruppen planerar kommande projekt så som datainsamling och artikelskrivande samt gemensam presentation vid konferenser. Det gemensamma forskningsområdet är ”Early Childhood Literacy”.
Hon är också med i det Nationella Literacynätverket och convenor för den internationella SIG-gruppen, Multilingual Childhoods.
Martina Norling är World Forum Representative of Sweden. Uppdraget innebär att fungera som en kontakt mellan Sverige och styrelsen World Forum Foundation för information om barns villkor i samhället.
Ledningsuppdrag:
Martina är programansvarig för Förskollärarprogrammet vid Örebro Universitet.
Forskningsprojekt
Avslutade projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Alatalo, T. , Magnusson, M. & Norling, M. (2025). Nordic Preschool Teachers' Views of the Physical and Psychological Literacy Environments Regarding Read-Alouds. Nordisk Barnehageforskning, 22 (1), 7-27. [BibTeX]
- Alatalo, T. , Norling, M. , Magnusson, M. , Tjäru, S. , Hjetland, H. N. & Hofslundsengen, H. (2024). Read-aloud and writing practices in Nordic preschools. Scandinavian Journal of Educational Research, 68 (3), 588-603. [BibTeX]
- Norling, M. (2024). The social language environment - domain: ECEC teachers' self-reported ratings of strategies in teaching literacy. European Early Childhood Education Research Journal. [BibTeX]
- Hofslundsengen, H. , Magnusson, M. , Norling, M. , Tjäru, S. , Næss Hjetland, H. & Alatalo, T. (2023). ECEC Teachers’ Reported Practices and Attitudes Toward Read-Alouds in Nordic Multilingual Classrooms. Nordic Journal of Literacy Research, 9 (2), 20-37. [BibTeX]
- Sandberg, G. & Norling, M. (2020). Teachers’ Perspectives on Promoting Reading and Writing for Pupils with Various Linguistic Backgrounds in Grade 1 of Primary School. Scandinavian Journal of Educational Research, 64 (2), 300-312. [BibTeX]
- Norling, M. (2020). Video Recording as a Method for Swedish Preschool Teachers to Analyze Multilingual Strategies. World Journal of Educational Research, 7 (1), 109-129. [BibTeX]
- Norling, M. (2019). En studie om hur förskollärare och lärare resonerar om undervisningens innehåll i relation till barns språk-, läs- och skrivutveckling i förskola och förskoleklass. Nordisk Barnehageforskning, 18 (4), 1-16. [BibTeX]
- Norling, M. & Sandberg, G. (2018). Swedish Preschool Teachers Perspectives on Multilingual Children’s Emergent Literacy Development. World Journal of Educational Research, 5 (1), 1-18. [BibTeX]
- Norling, M. & Lillvist, A. (2016). Literacy-related play activities and preschool staffs strategies to support children’s concept development. World Journal of Education, 6 (5), 49-63. [BibTeX]
- Norling, M. , Sandberg, A. & Almqvist, L. (2015). Engagement and emergent literacy practices in Swedish preschools. European Early Childhood Education Research Journal, 23 (5), 619-634. [BibTeX]
- Norling, M. & Sandberg, A. (2015). Language Learning in Outdoor Environments: Perspectives of preschool staff. Nordisk Barnehageforskning, 9 (1), 1-16. [BibTeX]
- Norling, M. (2013). Preschool staff's view of emergent literacy approaches in Swedish preschools. Early Child Development and Care, 184 (4), 571-588. [BibTeX]
- Luttropp, A. , Norling, M. & Balton, S. (2007). Intervention practice for preschool children in need of special support: a comparative analysis between South Africa and Sweden. South African Journal of Occupational Therapy, 37 (3), 22-24. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar
- Norling, M. (2015). Förskolan: en arena för social språkmiljö och språkliga processer. (Doctoral dissertation). Västerås: Mälardalen University. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Norling, M. (2024). Avgörande litteracitetshändelser i förskolan. I: Polly Björk-Willén, Svenska som andraspråk i praktiken (ss. 95-112). Stockholm: Natur och kultur. [BibTeX]
- Norling, M. (2023). Böcker som kommunikativa broar i samarbete för flerspråkiga barns språkutveckling. I: E. Ärlemalm-Hagsér; T. Vuorinen, Förskollärare – en profession i rörelse. Stockholm: Lärarförlaget. [BibTeX]
- Norling, M. (2021). När pennan möter pappret i en flerspråkig förskolemiljö. I: Annica Löfdahl Hultman, Katarina Ribaeus, Förskollärarens metod och vetenskapsteori. Stockholm: Liber. [BibTeX]
- Norling, M. (2019). Från gester till texter: om barns förutsättningar för språk-, läs- och skrivlärande i förskolan. I: Martina Norling, Maria Magnusson, Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan: flerdimensionella perspektiv (ss. 86-99). Stockholm: Liber. [BibTeX]
- Norling, M. & Sandberg, G. (2017). Förskollärares och lärares perspektiv på flerspråkiga barns språk-, skriv- och läsutveckling. I: Mia Heikkilä, Anne Lillvist, Flerspråkighet för lärande i förskola, förskoleklass och årskurs ett: perspektiv från tre samproduktionsprojekt (ss. 29-60). Västerås: School of Education, Culture and Communication, Mälardalen University. [BibTeX]
- Heikkilä, M. , Lillvist, A. , Norling, M. & Wetso, G. (2017). Perspektiv från tresamproduktionsprojekt: en introduktion. I: Mia Heikkilä, Anne Lillvist, Flerspråkighet för lärande i förskola, förskoleklass och årskurs ett: perspektiv från tre samproduktionsprojekt (ss. 10-28). Västerås: School of Education, Culture and Communication, Mälardalen University. [BibTeX]
- Norling, M. (2015). The Social Language Environment in Preschool: Theoretical Foundations and Didactic Implications. I: Anette Sandberg, Anders Garpelin, Children and young people in school and in society (ss. 9-25). New York: Nova Science Publishers, Inc.. [BibTeX]
- Sandberg, A. & Norling, M. (2014). Pedagogiskt stöd och pedagogiska metoder. I: Anette Sandberg, Med sikte på förskolan: barn i behov av stöd (ss. 45-62). Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
- Norling, M. (2009). Barnarbeten eller barns arbeten?. I: Tomas Saar, Solveig Hägglund, Annica Löfdahl Hultman, Det politiska barnet: bidrag till utforskandet av barn och barndom som politiska kategorier (ss. 31-41). Karlstad: Estetisk-filosofiska fakulteten, Pedagogik, Karlstads universitet. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Norling, M. (2024). Literacy events and translanguaging practices, sustainable model for read aloud in ECEC settings. Konferensbidrag vid 32nd EECERA Annual Conferenece (EECERA 2024), Symposium: Developing Sustainable Early Childhood Education Systems: Comparisons, Contexts and the Cognoscenti, Brighton, England, September 3-6, 2024. [BibTeX]
- Norling, M. (2024). Multilingualism – social and physical sustainable practices in ECEC settings: discussing semiotic landscapes, language immersion, sustainable practice, and collegial reflections. Konferensbidrag vid 32nd EECERA Annual Conferenece (EECERA 2024), Symposium: Developing Sustainable Early Childhood Education Systems: Comparisons, Contexts and the Cognoscenti, Brighton, England, September 3-6, 2024. [BibTeX]
- Norling, M. (2023). Books as communicative tools for collaboration with guardians in a multicultural preschool. I: 31st EECERA ANNUAL CONFERENCE: CONFERENCE PROCEEDINGS Book of Abstracts. Konferensbidrag vid 31st European Early Childhood Education Research Association Annual Conference (EECERA 2023), "Children’s Curiosity, Agency, and Participation. Challenges for Professional Action and Development", Lisbon, Portugal, August 30 - September 2, 2023. (ss. 128-129). [BibTeX]
- Norling, M. (2023). Multilingual Childhoods SIG Self-organised Symposium: BOOKS AS COMMUNICATIVE AND INTERACTION TOOLS IN MULTILINGUAL PRACTICES IN ECEC: DISCUSSING COLLABORATION, AGENCY, AND PARTICIPATION. I: 31st EECERA ANNUAL CONFERENCE: CONFERENCE PROCEEDINGS Book of Abstracts. Konferensbidrag vid 31st European Early Childhood Education Research Association Annual Conference (EECERA 2023), "Children’s Curiosity, Agency, and Participation. Challenges for Professional Action and Development", Lisbon, Portugal, August 30 - September 2, 2023. (ss. 128-128). [BibTeX]
- Norling, M. (2022). Preschool Teachers’ Self-Reported Assessment in Teaching Literacy Pilot-testing a new tool. I: Mikael Dal, EDUCATION AND INVOLVEMENT IN PRECARIOUS TIMES ABSTRACT BOOK. NERA CONFERENCE 2022. Konferensbidrag vid Inclusive Education for Students With Intellectual Disabilities. Nordic educational research association (NERA 2022), Reykjavik, Iceland, June 1-3, 2022. (ss. 65-66). School of Education, University of Iceland. [BibTeX]
- Ehrström, M. & Norling, M. (2022). Preschool teachers’ views on Attentiveness in Preschool. I: 30th EECERA Annual Conference Conference Proceedings: Book of Abstracts. Konferensbidrag vid 30th European Early Childhood Education Research Association (EECERA 2022), Glasgow, Scotland, August 23-26, 2022. (ss. 31-31). [BibTeX]
- Alatalo, T. , Norling, M. , Magnusson, M. , Tjäru, S. , Hjetland Naess, H. & Hofslundsengen, H. (2020). Høgtlesing og tidlig skriving i svenske og norske barnehager. Konferensbidrag vid Norsk Barnehageforskningskonferanse: Å skape bærekraftige barnehager – perspektiver, muligheter og utfordringer. Digital konferense, September 28-30, 2020. [BibTeX]
- Edlund, C. , Fritz, J. , Norling, M. & Lindh, C. (2018). Hur tror vi att vi lär oss?: en session om studenters uppfattningar om lärande. Konferensbidrag vid Nu 2018 – Det akademiska lärarskapet. Sveriges största mötesplats för utveckling av högre utbildning. Aros kongresscenter, Västerås, Sweden, October 9-11, 2018. [BibTeX]
- Norling, M. (2018). Social language environment - preschool teacher´s didactic strategies to support multilingual children´s language and literacy learning in play activities. I: 28th EECERA Annual Conference Astract book. Konferensbidrag vid 28th EECERA Annual Conference: Early Childhood Education, Families and Communities, Budapest, Hungary, August 28-31, 2018. (ss. 67-68). [BibTeX]
- Norling, M. (2017). Children and multilingual children's conditions in language and literacy learning in preschool, preschool-class and primary school. Konferensbidrag vid 45th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA 2017), Copenhagen, Denmark, March 23-25, 2017. [BibTeX]
- Norling, M. (2017). Social language environment – Multilingual children´s conditions to learn Swedish in Swedish preschools: Teachers´s beliefs and practices in multilingual context. I: 27th EECERA Annual Conference Abstract book. Konferensbidrag vid 27th EECERA Annual Conference: Social justice, solidarity and children's rights, Bologna, Italy, August 29 - September 1, 2017. (ss. 51-51). [BibTeX]
- Norling, M. & Lillvist, A. (2015). Let´s play! Playevents and preschool staffs strategies to support concept development in Swedish preschools. Konferensbidrag vid 43rd Nordic Educational Research Association Congress (NERA 2015), Gothenburg, Sweden, March 4-6, 2015. [BibTeX]
- Norling, M. (2013). Engagement, Emergent Literacy Practices and Quality Dimensions in Swedish Preschools. Konferensbidrag vid NFPF konferens (Nordisk förening för pedagogisk forskning), Reykjavik, Iceland, March 7-9, 2013. [BibTeX]
- Norling, M. & Almqvist, L. (2011). Children’s Voices in Early Childhood Education. Konferensbidrag vid Third conference of the international society on early intervention (ISEI), New York, USA, May 2-5, 2011. [BibTeX]
- Norling, M. & Almqvist, L. (2011). Qualitative Aspects of Emergent Literacy Skills and Children´s Engagement in Swedich Preschools. Konferensbidrag vid 14th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction, Education for a global Networked Society, Exeter, England, August 30 - September 3, 2011. [BibTeX]
- Norling, M. (2010). Preschool as a context for language development in children. Konferensbidrag vid NFPF konferens (Nordisk förening för pedagogisk forskning), Malmö, Sweden, March 11-13, 2010. [BibTeX]
- Norling, M. (2010). Preschool as the context for language development in children. Konferensbidrag vid World Congress of OMEP (World Organisation for Early Childhood Education), Gothenburg, Sweden, August 11-13, 2010. [BibTeX]
- Norling, M. (2007). Early intervention for young children in preschool – general and specific support: Which pedagogical methods are applied in preschool for children in need of special support?. Konferensbidrag vid Research in Education and Rehabilitation Sciences. By Faculty and Education and Rehabilitation Sciences University of Zagreb, Zagreb, Croatia, June 14-16, 2007. [BibTeX]
- Norling, M. & Sandberg, A. (2007). Which pedagogical methods, programs and support are applied in preschool for children in need of special support and grey zone children?. I: Research in Education and Rehabilitation Sciences. Konferensbidrag vid 7th International scientific conferences, Zagreb, Croatia, June 14-16, 2007. [BibTeX]
Proceedings (redaktörskap)
- Norling, M. (ed.) & Magnusson, M. (ed.) (2019). Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan: flerdimensionella perspektiv. Stockholm: Liber. [BibTeX]