Maria Wingren
Maria Wingren Befattning: Universitetsadjunkt, Doktorand Organisation: Institutionen för hälsovetenskaperE-post: bWFyaWEud2luZ3JlbjtvcnUuc2U=
Telefon: Telefonnummer saknas
Rum: P2157
Om Maria Wingren
Maria Wingren, leg. Arbetsterapeut, är doktorand och adjunkt inom Institutionen för Hälsovetenskaper. Marias forskningsintresse är arbetsterapi och tidshantering för personer med kognitiv nedsättning, exempelvis utifrån ADHD, autism eller psykisk funktionsnedsättning. Hon är adjunkt inom Arbetsterapeutprogrammet och har en tidigare erfarenhet som arbetsterapeut inom arbetsinriktad rehabilitering.
Forskning
Marias licentiatprojekt utgörs av två delstudier inom ramen för ett större forskningsprojekt runt interventionen Ha koll. Ha koll är en arbetsterapeutisk gruppintervention där syftet att förbättra tidshantering, planering och organisation. Studie I har en kvantitativ ansats och är en långtidsuppföljning av Ha koll 12 månader efter avslutad intervention. Studie II är en kvalitativ studie med syfte att beskriva föräldrars erfarenheter av tidshantering och föräldraskap efter att ha deltagit i Ha koll.
Undervisning
Maria är adjunkt på Arbetsterapeutprogrammet där hon bland annat undervisar och har ett kursansvar för kursen Arbetsterapi, Arbetsinriktad rehabilitering. Hon har tidigare en bakgrund inom området arbetsinriktad rehabilitering där hon samverkan med olika aktörer inom området arbetat med arbetsförmågebedömningar och stöd i återgång i arbete.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Randomiserad kontrollerad utvärdering av "Ha koll" - en gruppintervention fokuserad på tidshantering
Avslutade projekt
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Wingren, M. , Hayat Roshanai, A. , Fredriksson, U. , Janeslätt, G. & Lidström-Holmqvist, K. (2023). A more active parenting after attending Let's Get Organized - Experiences of parents with ADHD. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 30 (8), 1267-1279. [BibTeX]
- Wingren, M. , Lidström-Holmqvist, K. , Roshanai, A. H. , Arvidsson, P. , Janeslätt, G. , White, S. & Holmefur, M. (2022). One-year follow-up after the time management group intervention Let's Get Organized. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 29 (4), 305-314. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Wingren, M. , Roshanai, A. , Fredriksson, U. , Janeslätt, G. & Lidström-Holmqvist, K. (2024). A More Active Parenting After Attending Let's Get Organized: Experiences of Parents With Attention Deficit Hyperactivity Disorder. I: American Journal of Occupational Therapy. Konferensbidrag vid AOTA INSPIRE - 2024 Annual Conference and Expo, Orange County Convention Center, Orlando, Florida, USA, March 21-23, 2024. American Occupational Therapy Association, Inc.. [BibTeX]
- Lidström-Holmqvist, K. , Wingren, M. , Udumyan, R. & Holmefur, M. (2024). The Let's Get Organized Group Intervention Improves Time Management Skills: Evaluation of a Multi-centre Randomized Controlled Trial. I: American Journal of Occupational Therapy. Konferensbidrag vid AOTA INSPIRE - 2024 Annual Conference and Expo, Orange County Convention Center, Orlando, Florida, USA, March 21-23, 2024. American Occupational Therapy Association, Inc.. [BibTeX]
- Wingren, M. , Hyat Roshanay, A. , Janeslätt, G. & Lidström-Holmqvist, K. (2022). Parents’ experience of time management skills and parenthood after the intervention Let’s Get Organized. Konferensbidrag vid World congress in occupational therapy (WFOT-congress)2022, Paris, France, August 28-31, 2022. [BibTeX]
- Wingren, M. , Lidström-Holmqvist, K. , Roshanai, A. , Arvidsson, P. , Janeslott, G. , White, S. M. & Holmefur, M. (2021). Improved Time Management Skills After the Intervention Let's Get Organized Are Maintained Over Time. I: American Journal of Occupational Therapy. American Occupational Therapy Association. [BibTeX]