Lisa Isenström
Lisa Isenström Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: bGlzYS5pc2Vuc3Ryb207b3J1LnNl
Telefon: Telefonnummer saknas
Rum: -
Om Lisa Isenström
Lisa Isenström är lektor i pedagogik vid Örebro universitet där hon forskar och undervisar på lärarutbildningen. Hon har en bakgrund som grundskollärare 1-7 med inriktning ma/no, samt behörighet att arbeta som lärare i fritidshem.
Forskning
Lisa disputerade 2020 på avhandlingen Att utbilda rättighetsbärare. Med läraren i fokus när undervisning för mänskliga rättigheter i skolans yngre åldrar studeras. Hennes huvudsakliga forskningsintresse ligger således i rättighetsundervisning för yngre skolbarn. Hon ingår i forskningsprojektet Rättighetsbaserad skola finansierat av UNICEF Sverige. Läraren och dennes förhållningssätt och det informella lärande som sker i skolan är fenomen som intresserar Lisa i hennes forskning.
Lisa Isenström ingår i internationella barnrättsnätverket på ECER.
Undervisning
Lisa undervisar för närvarande på Grundlärarprogrammets utbildningsvetenskapliga kärna samt på den fristående kursen Pedagogiskt arbete med barns och ungas rättigheter i utbildning. Hon undervisar även på Förskollärarprogrammet där hon handleder självständiga arbeten. L Lisa föreläser även om forskningsmetod på Lärarprogrammen och Speciallärarprogrammet.
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Isenström, L. (2024). Positions of children's human rights in school-age educare centers. International Journal of Educational Research, 128. [BibTeX]
- Isenström, L. (2024). Vardagliga skolsituationer, en källa för kraftfull rättighetsundervisning: En didaktisk modell för lärares arbete med mänskliga rättigheter. Pedagogisk forskning i Sverige. [BibTeX]
- Isenström, L. (2022). Collateral human rights learning situations: what are they?. Cambridge Journal of Education, 52 (3), 271-290. [BibTeX]
- Isenström, L. (2022). Teachers' Rights-Teaching Mentalities - What Teachers Do and Why. Scandinavian Journal of Educational Research, 66 (2), 275-289. [BibTeX]
- Isenström, L. (2020). Children as growing rights subjects - the significance of teachers' actions. The International Journal of Children's Rights, 28 (2), 258-287. [BibTeX]
- Isenström, L. & Quennerstedt, A. (2020). Governing rationalities in children's human rights education. International Journal of Educational Research, 100. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar, sammanläggningar
- Isenström, L. (2020). Att utbilda rättighetsbärare: Med läraren i fokus när undervisning för mänskliga rättigheter i skolans yngre åldrar studeras. (Doctoral dissertation). (Sammanläggning) Örebro: Örebro University. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Frödén, S. & Isenström, L. (2022). Forskarens olika roller i praktiknära forskningsprojekt. I: Inger Eriksson; Ann Öhman Sandberg, Praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi: Utmaningar och möjligheter vid samverkan. Lund: Nordic Academic Press. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Isenström, L. (2018). Teacher’s mentalities in human rights education for children - What teachers do, and why. Konferensbidrag vid The Australian Association for Research in Education Conference, (AARE 2018), Sydney, Australia, December 2-6, 2018. [BibTeX]
- Isenström, L. (2017). The teacher’s approach to children and to rights as significant factor for the education for children’s human rights. Konferensbidrag vid 45th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA 2017), Copenhagen, Denmark, March 23-25, 2017. Universitetsforlaget. [BibTeX]
- Isenström, L. (2017). The teacher's approach to children and to rights as significant factors for the education for children's human rights.. Konferensbidrag vid The Australian Association for Research in Education Conference (AARE 2017), Canberra, Australia, November 26-30, 2017. [BibTeX]