Kim Khavar Fahlstedt
Befattning: Biträdande lektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: a2ltLmtoYXZhci1mYWhsc3RlZHQ7b3J1LnNl
Telefon: Telefonnummer saknas
Rum: F3127
Om Kim Khavar Fahlstedt
Vad hände när filmen kom till ett av USAs mest segregerade stadskvarter? Hur kommer det sig att ingen längre minns en av Sveriges största Hollywoodstjärnor? Hur påverkade den rörliga bilden vår gemensamma uppfattning av naturen?
Den typen av frågor försöker jag besvara i min forskning, som återkommande undersöker filmkultur som samhälleligt fenomen och historisk faktor. Särskilt fokuserar jag på filmens uttryck, receptionskontexter och skiftande betydelser på olika platser. Eftersom jag ofta söker i det förflutna är min forskning väldigt arkivbaserad. Inte sällan rör sig eftersökningarna i gränslandet mellan film och andra konstformer och samhälleliga fenomen--som naturfilmens relation till museiväsendet eller Hollywoodfilmens påverkan på regional populärkultur.
I min undervisning försöker jag knyta samman mina forskningsintressen med en filmvetenskaplig utbildning som är både gedigen och angelägen. En grundläggande ambition är att i samspel med studenterna försöka expandera lärandet utanför universitetets väggar. Sedan hösten 2024 är jag programansvarig för filmutbildningen på Örebro universitet.
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Fahlstedt, K. K. (2022). Serialized space: Chinatown iconography in Universal’s The Master Key. Early Popular Visual Culture, 20 (4), 412-426. [BibTeX]
- Fahlstedt, K. K. (2020). Prologue to Hollywood: Sid Grauman and the San Francisco Origins of Tinseltown Spectacle. Bright Lights Film Journal (July 25). [BibTeX]
- Khavar Fahlstedt, K. (2017). The cinematic fauna of Bengt Berg. Journal of Scandinavian Cinema, 7 (3), 243-251. [BibTeX]
- Fahlstedt, K. (2014). Marketing Rebellion: The Chinese Revolution Reconsidered. Film History. An International Journal, 26 (1), 80-107. [BibTeX]
Artiklar, recensioner
- Khavar Fahlstedt, K. (2024). Book review: Ink-Stained Hollywood: the Triumph of the American cinema's trade press. Early Popular Visual Culture, 22 (1), 115-118. [BibTeX]
Böcker
- Khavar Fahlstedt, K. (2024). Oland: Sveriges glömda Hollywoodstjärna. Stockholm: Appell förlag. [BibTeX]
- Khavar Fahlstedt, K. (2020). Chinatown Film Culture: The Appearance of Cinema in San Francisco’s Chinese Neighborhood. New Brunswick, New Jersey: Rutgers University Press. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Khavar Fahlstedt, K. & Treveri Gennari, D. (2024). Ticket Whistles and Football Scores: Auditory Ecology, Memory and the Cinema Experience in 1950s Gothenburg and Bari. I: Daniela Treveri Gennari; Lies Van de Vijver; Perluigi Ercole, The Palgrave Handbook of Comparative New Cinema Histories (ss. 263-279). London: Palgrave Macmillan. [BibTeX]
- Khavar Fahlstedt, K. (2019). Charlie Chan’s Last Mystery, or, the Transcultural Disappearance of Warner Oland. I: Anna Westerståhl Stenport; Arne Lunde, Nordic Film Cultures and Cinemas of Elsewhere (ss. 42-52). Edinburgh: Edinburgh University Press. [BibTeX]