Jörgen Stenlund
Befattning: Universitetsadjunkt Organisation: Institutionen för naturvetenskap och teknikE-post: am9yZ2VuLnN0ZW5sdW5kO29ydS5zZQ==
Telefon: 019 301379
Rum: B4118
Om Jörgen Stenlund
I min forskning har jag intresserat mig för visualiseringar som stöd och kommunikation för lärande inom naturvetenskapliga ämnen. I ett antal undersökningar har jag studerat hur undervisning om djup evolutionär tid kan stödjas visualiseringar.
Jag har doktorerat inom naturvetenskapernas och ingenjörsvetenskapernas didaktik vid Linköpings universitet med inriktningar mot visualiseringar i undervisning. Jag är också anknuten till den forskargrupp vid Linköpings universitet som ägnar sig åt visuellt lärande och kommunikation.
Som lärarutbildare har jag undervisat många kategorier av studenter från gymnasielärare till förskollärare med inriktning mot naturvetenskaplig ämnesdidaktik.
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Stenlund, J. I. , Tibell, L. A. E. & Schoenborn, K. J. (2022). 'Awesome to see the immense time before us on Earth' - Students' affective responses when interacting with a tree of life visualising evolutionary concepts. Journal of Biological Education. [BibTeX]
- Stenlund, J. I. , Schönborn, K. & Höst, G. (2022). Design and validation of a deep evolutionary time visual instrument (DET-Vis). Evolution: Education and Outreach, 15. [BibTeX]
- Johansson, V. & Stenlund, J. (2022). Making time/breaking time: critical literacy and politics of time in data visualisation. Journal of Documentation, 78 (1), 60-82. [BibTeX]
- Stenlund, J. , Schönborn, K. & Tibell, L. (2021). Zooming in Time-Exploring Students' Interpretations of a Dynamic Tree of Life. Journal of Science Education and Technology, 30 (1), 125-138. [BibTeX]
- Stenlund, J. & Tibell, L. A. E. (2019). Visualizing macroevolutionary timescales: Students' comprehension of different temporal representations in an animation. Evolution: Education and Outreach, 12 (1). [BibTeX]
- Sundberg, B. , Spante, M. & Stenlund, J. I. (2012). Disparity in practice: Diverse strategies among teachers implementing interactive whiteboards into teaching practice in two Swedish primary schools. Learning, Media & Technology, 37 (3), 253-270. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar, sammanläggningar
- Stenlund, J. (2023). Visualizing the abyss of time: Students’ interpretation of visualized deep evolutionary time. (Doctoral dissertation). (Sammanläggning) Linköping: Linköping University Electronic Press. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Göransson, A. C. & Stenlund, J. (2024). Att undervisa utifrån tröskelbegrepp. I: Andreas Larsson; Andreas Göransson; Ammie Berglund, Biologididaktik för lärare: Exempel från forskning och skolpraktik (ss. 50-65). Linköping: Linköping University Electronic Press. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Stenlund, J. , Schönborn, K. & Tibell, L. (2021). Moving through time. Konferensbidrag vid Public Communication of Science and Technology Conference (PCST 2021), Aberdeen, Scotland, UK, May 25-27, 2021. [BibTeX]
- Stenlund, J. , Tibell, L. & Schönborn, K. (2021). Piloting a framework for identifying affective responses with interactive visualizations: the case of DeepTree. Konferensbidrag vid 14th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA 2021 Virtual Conference), University of Minho, Braga, Portugal, August 30 - September 3, 2021. [BibTeX]
- Stenlund, J. , Tibell, L. & Schönborn, K. (2019). To zoom into evolutionary time: Interacting with a dynamic tree of life. Konferensbidrag vid 13th Conference of European Science Education Research Association (ESERA 2019), Bologna, Italy, August 26-30, 2019. [BibTeX]
- Stenlund, J. & Tibell, L. (2018). Visualizing time in evolution. Konferensbidrag vid XII Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB 2018), Zaragoza, Spain, July 2-6, 2018. [BibTeX]
- Stenlund, J. & Tibell, L. (2017). Moving between scales – zooming in time. Konferensbidrag vid Konferens inom Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik, Lund, Sweden, March 27-28, 2017. [BibTeX]
- Göransson, A. , Stenlund, J. & Tibell, L. (2015). A Novel Computer Application for Teaching Evolutionary Mechanisms: Visual Analogies of Randomness and Natural Selection. Konferensbidrag vid NARST 2015, Annual International Conference, Chicago, USA, 11 - 14 april, 2015. [BibTeX]
- Göransson, A. , Stenlund, J. & Tibell, L. (2014). An interactive visualization for communicating troublesome concepts of natural selection. Konferensbidrag vid FND 2014, Forskning i naturvetenskapernas didaktik - Modeller och representationer i naturvetenskaplig forskning, Karlstad,5-6 november, 2014. [BibTeX]
- Stenlund, J. & Bergfeldt, B. (2014). Integrering av naturvetenskapliga och estetiska ämnesområden i förskolelärarutbildningen vid Örebro Universitet. Konferensbidrag vid FND 2014, Forskning i naturvetenskapernas didaktik - Modeller och representationer i naturvetenskaplig undervisning, Karlstad University, Karlstad, Sweden, November 5-6, 2014. [BibTeX]
Licentiatavhandlingar, sammanläggningar
- Stenlund, J. (2019). Travelling through time: Students’ interpretation of evolutionary time in dynamic visualizations. Lic.-avh. (Sammanläggning) Linköping: Linköping University Electronic Press. [BibTeX]