Jonny Wåger
Befattning: Doktorand Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: am9ubnkud2FnZXI7b3J1LnNl
Telefon: Telefonnummer saknas
Rum: F3233
Om Jonny Wåger
Jonny Wåger är doktorand i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik och undervisar i ämnet på grundlärarprogrammet. Han har mångårig erfarenhet som speciallärare, föreläsare och författare med fokus på undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Han är också anställd på Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) som projektledare på läromedelsavdelningen. Jonny Wåger intresserar sig för klassrumsnära forskning för elever med IF och undervisningsstrategier som skapar förutsättning för både pedagogisk och social delaktighet.
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Wåger, J. & Bagger, A. (2024). Didactic dimensions of teaching content for and with students with intellectual disabilities (ID): a scoping review. European Journal of Special Needs Education. [BibTeX]
Böcker
- Wåger, J. (2022). Natten & Skuggan: Hundtjuven. Umeå: Specialpedagogiska skolmyndigheten (Natten & Skuggan 3). [BibTeX]
- Wåger, J. (2020). Luna byter stil. Umeå: Specialpedagogiska skolmyndigheten. [BibTeX]
- Wåger, J. (2020). Luna kollar källan. Umeå: Specialpedagogiska skolmyndigheten. [BibTeX]
- Wåger, J. (2020). Luna tränar. Umeå: Specialpedagogiska skolmyndigheten. [BibTeX]
- Wåger, J. (2020). Natten & Skuggan: Jakten. Umeå: Specialpedagogiska skolmyndigheten (Natten & Skuggan 2). [BibTeX]
- Wåger, J. (2020). Natten & Skuggan: Stoppa skurken. Umeå: Specialpedagogiska skolmyndigheten (Natten & Skuggan 1). [BibTeX]
- Wåger, J. (2019). Luna i trafiken. Härnösand: Specialpedagogiska skolmyndigheten. [BibTeX]
- Wåger, J. (2019). Luna på skattjakt. Härnösand: Specialpedagogiska skolmyndigheten. [BibTeX]
- Wåger, J. (2016). Luna mot toppen. Härnösand: Specialpedagogiska skolmyndigheten. [BibTeX]
- Wåger, J. (2016). Luna på utflykt. Härnösand: Specialpedagogiska skolmyndigheten. [BibTeX]
- Wåger, J. (2016). Luna återvinner. Härnösand: Specialpedagogiska skolmyndigheten. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Wåger, J. (2021). Kooperativt lärande (KL). I: Jonny Wåger; Daniel Östlund, Hållbart och meningsfullt lärande: Undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning (ss. 147-164). Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Wåger, J. (2023). Anything goes in artificial teaching: Review of the instructional practices for students with intellectual disability. Konferensbidrag vid 24th annual International Conference on Autism, Intellectual Disability & Developmental Disabilities, Clearwater Beach, Florida, USA, January 18-20, 2023. [BibTeX]
- Wåger, J. & Östlund, D. (2023). Teaching materials for students with ID : A scoping review. Konferensbidrag vid 24th annual International Conference on Autism, Intellectual Disability & Developmental Disabilities, Clearwater Beach, Florida, USA, January 18-20, 2023. [BibTeX]
- Wåger, J. (2021). Inkluderande undervisning i särskolan. Konferensbidrag vid Inkludering i etikens motljus 2021, Örebro, Sverige, November 10-11, 2021. [BibTeX]
- Wåger, J. (2021). Undervisningsstrategier för elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Konferensbidrag vid Research, Policy and Practice: Current Influences on Special Education, Umeå, Sweden, November 25-26, 2021. [BibTeX]
Samlingsverk (redaktör)
- Wåger, J. (ed.) & Östlund, D. (ed.) (2021). Hållbart och meningsfullt lärande: Undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning (1ed.). Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]