Jonas Moll
Befattning: Universitetslektor Organisation: Handelshögskolan vid Örebro universitetE-post: am9uYXMubW9sbDtvcnUuc2U=
Telefon: 019 303878
Rum: N4050
Om Jonas Moll
Jonas Moll är biträdande lektor i informatik, med datateknisk bakgrund och specialisering mot medierad kommunikation och människa-datorinteraktion. Han studerar främst hur olika digitala lösningar för kommunikation påverkar vårt sätt att interagera med varandra, både i mindre grupper och inom hela organisationer. Inom undervisningen har han främst fokuserat på handledning av examensarbeten inom datalogi, vetenskaplig kommunikation och projektkurser inom människa-datorinteraktion. År 2016 startade han en blogg där han sedan dess har skrivit om sitt pågående arbete inom både forskning och undervisning.
Forskning
Inom forskningen fokuserar Jonas Moll främst på två tillämpningsområden; e-hälsa och digitala lärmiljöer i skolan.
Inom området e-hälsa studerar han främst hur interaktionen mellan vårdpersonal och patienter påverkas av att patienter kan logga in och läsa sin egen journal via tjänsten ”Journalen” på 1177 Vårdguiden. Han är en av medlemmarna i det nationella forskningskonsortiet DOME (Development of Online Medical records and E-health services) som just fokuserar på olika aspekter av Journalen och liknande tjänster. Han har drivit och deltagit i flertalet enkät- och intervjustudier där han tillsammans med andra forskare inom DOME har studerat både patienters och vårdpersonals attityder gentemot och erfarenheter av Journalen. Flera av dessa studier har uppmärksammats i media. Den teoretiska grunden hämtas främst från socioteknisk systemteori och delat beslutsfattande inom vården.
Inom området digitala lärmiljöer i skolan fokuserar Jonas Moll främst på hur så kallade multimodala lärmiljöer (ger feedback till flera sinnen såsom syn, hörsel och känsel) kan användas för att underlätta samarbete mellan seende och synskadade elever i grundskolan. Han är en av ett fåtal forskare i Sverige som studerar hur haptik (=återkoppling till känselsinnet) kan användas i detta sammanhang. Inom detta område har han utvecklat flera prototyper av digitala lärmiljöer som har testats i skolor. Här tillämpas användarcentrerad systemutveckling i nära samarbete med både seende och synskadade elever såväl som lärare och resurspersoner. Jonas Moll har under åren byggt upp ett nära samarbete med Specialpedagogiska skolmyndigheten och Synskadades riksförbund. Den teoretiska grunden hämtas här främst från kognitionspsykologi och aktivitetsteori.
Utöver ovanstående områden bedriver Jonas Moll också forskning inom pedagogik. Här fokuserar forskningen på vilka effekter som kursutveckling får inom de kurser som han ansvarar för. Under de senaste åren har han mer och mer kommit att se undervisningen som en del i ett större forskningsprojekt, dvs han använder forskningsmetoder systematiskt för att planera inför, utveckla, utföra och utvärdera undervisning. Publicering på pedagogiska konferenser är ett naturligt led i arbetet.
Undervisning
Jonas Moll ansvarar för närvarande för följande kurser på kandidatnivå:
- IK208G: Interaktionsdesign, fortsättningskurs. En informatikkurs som ges under maj-juni. Kursen bygger mycket på praktiskt projektarbete och innehåller flera moment av design och utvärdering. Diplom delas ut till de starkaste projekten. Den teoretiska grunden hämtas främst från kognitionspsykologin.
- IK300G: Systemutvecklingsteori (delkurs 2 i kandidatkursen). En informatikkurs som ges under oktober-november. Kursen är teoretisk och ska förbereda studenterna inför teorihantering och vetenskaplig argumentation i kandidatuppsatserna.
Utöver ovanstående har Jonas Moll också handlett kandidatuppsatser i kandidatkursens tredje delkurs.
Den pedagogiska forskningen som nämndes ovan relaterar främst till erfarenheter från ovanstående kurser.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
Avslutade projekt
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Hägglund, M. , Kharko, A. , Bärkås, A. , Blease, C. , Cajander, Å. , DesRoches, C. , Fagerlund, A. J. , Hagström, J. & et al. (2024). A Nordic Perspective on Patient Online Record Access and the European Health Data Space. Journal of Medical Internet Research, 26. [BibTeX]
- Hagström, J. , Blease, C. , Moll, J. , Rexhepi, H. , Scandurra, I. & Hägglund, M. (2024). Adolescents' and Young Adults' Experiences of Offense from Reading Their Health Records Online. Studies in Health Technology and Informatics, 310, 1422-1423. [BibTeX]
- Hagström, J. , Blease, C. , Scandurra, I. , Moll, J. , Cajander, Å. , Rexhepi, H. & Hägglund, M. (2024). Adolescents' reasons for accessing their health records online, perceived usefulness and experienced provider encouragement: a national survey in Sweden. BMJ Paediatrics Open, 8 (1). [BibTeX]
- Huvila, I. , Rexhepi, H. , Moll, J. , Ghorbanian Zolbin, M. , Blease, C. , Bärkås, A. , Åhlfeldt, R. , Hagström, J. & et al. (2024). Affordance trajectories and the usefulness of online records access among older adults in Sweden. Digital Health, 10. [BibTeX]
- Kujala, S. , Simola, S. , Wang, B. , Soone, H. , Hagström, J. , Bärkås, A. , Hörhammer, I. , Cajander, Å. & et al. (2024). Benchmarking usability of patient portals in Estonia, Finland, Norway, and Sweden. International Journal of Medical Informatics, 181. [BibTeX]
- Fagerlund, A. J. , Bärkås, A. , Kharko, A. , Blease, C. R. , Hagström, J. , Huvila, I. , Hörhammer, I. , Kane, B. & et al. (2024). Experiences from patients in mental healthcare accessing their electronic health records: results from a cross-national survey in Estonia, Finland, Norway, and Sweden. BMC Psychiatry, 24 (1). [BibTeX]
- Moll, J. , Myreteg, G. & Rexhepi, H. (2024). Experiences of Patients With Mental Health Issues Having Web-Based Access to Their Records: National Patient Survey. JMIR Mental Health, 11. [BibTeX]
- Hagström, J. , Åhlfeldt, R. , Blease, C. , Cajander, Å. , Rexhepi, H. , Moll, J. , Kane, B. , Scandurra, I. & et al. (2024). Security and Privacy of Online Record Access: A Survey of Adolescents' Views and Experiences in Sweden. Journal of Adolescent Health, 75 (5), 730-736. [BibTeX]
- Moll, J. , Scandurra, I. , Bärkås, A. , Blease, C. , Hägglund, M. , Hörhammer, I. , Kane, B. , Kristiansen, E. & et al. (2024). Sociotechnical Cross-Country Analysis of Contextual Factors That Impact Patients' Access to Electronic Health Records in 4 European Countries: Framework Evaluation Study. Journal of Medical Internet Research, 26. [BibTeX]
- Hellberg, A. & Moll, J. (2023). A point with pointsification? Clarifying and separating pointsification from gamification in education. Frontiers in Education, 8. [BibTeX]
- Bärkås, A. , Kharko, A. , Blease, C. , Cajander, Å. , Johansen Fagerlund, A. , Huvila, I. , Johansen, M. A. , Kane, B. & et al. (2023). Errors, Omissions, and Offenses in the Health Record of Mental Health Care Patients: Results from a Nationwide Survey in Sweden. Journal of Medical Internet Research, 25. [BibTeX]
- Hägglund, M. , Kharko, A. , Bärkås, A. , Blease, C. , Cajander, Å. , DesRoches, C. , Johansen Fagerlund, A. , Hagström, J. & et al. (2023). NORDeHEALTH – Learning from the Nordic Experiences of Patient Online Record Access. Journal of Medical Internet Research. [BibTeX]
- Hägglund, M. , Kharko, A. , Hagström, J. , Bärkås, A. , Blease, C. , Cajander, Å. , DesRoches, C. , Fagerlund, A. J. & et al. (2023). The NORDeHEALTH 2022 Patient Survey: Cross-Sectional Study of National Patient Portal Users in Norway, Sweden, Finland, and Estonia. Journal of Medical Internet Research, 25. [BibTeX]
- Hagström, J. , Scandurra, I. , Moll, J. , Blease, C. , Haage, B. , Hörhammer, I. & Hägglund, M. (2022). Minor and Parental Access to Electronic Health Records: Differences Across Four Countries. Studies in Health Technology and Informatics, 294, 495-499. [BibTeX]
- Bärkås, A. , Hägglund, M. , Moll, J. , Cajander, Å. , Rexhepi, H. , Hörhammer, I. , Blease, C. & Scandurra, I. (2022). Patients' Access to Their Psychiatric Records: A Comparison of Four Countries. Studies in Health Technology and Informatics, 294, 510-514. [BibTeX]
- Huvila, I. , Cajander, A. , Moll, J. , Enwald, H. , Eriksson-Backa, K. & Rexhepi, H. (2022). Technological and informational frames: explaining age-related variation in the use of patient accessible electronic health records as technology and information. Information Technology and People, 35 (8), 1-22. [BibTeX]
- Rexhepi, H. , Moll, J. , Huvila, I. & Åhlfeldt, R. (2021). Do you want to receive bad news through your patient accessible electronic health record? A national survey on receiving bad news in an era of digital health. Health Informatics Journal, 27 (3). [BibTeX]
- Nurgalieva, L. , Cajander, Å. , Moll, J. , Åhlfeldt, R. , Huvila, I. & Marchese, M. (2020). 'I do not share it with others. No, it's for me, it's my care': On sharing of patient accessible electronic health records. Health Informatics Journal, 26 (4), 2554-2567. [BibTeX]
- Moll, J. & Cajander, Å. (2020). Oncology health-care professionals' perceived effects of patient accessible electronic health records 6 years after launch: A survey study at a major university hospital in Sweden. Health Informatics Journal, 26 (2), 1392-1403. [BibTeX]
- Rexhepi, H. , Moll, J. & Huvila, I. (2020). Online electronic healthcare records: Comparing the views of cancer patients and others. Health Informatics Journal, 26 (4), 2915-2929. [BibTeX]
- Huvila, I. , Moll, J. , Enwald, H. , Hirvonen, N. , Åhlfeldt, R. & Cajander, Å. (2019). Age-related differences in seeking clarification to understand medical record information. Information research, 24 (1). [BibTeX]
- Frid, E. , Moll, J. , Bresin, R. & Sallnäs Pysander, E. (2019). Haptic feedback combined with movement sonification using a friction sound improves task performance in a virtual throwing task. Journal on Multimodal User Interfaces, 13 (4), 279-290. [BibTeX]
- Sahlin Åkerstedt, U. , Cajander, Å. , Moll, J. & Ålander, T. (2018). On threats and violence for staff and patient accessible electronic health records. Cogent Psychology, 5 (1). [BibTeX]
- Moll, J. , Rexhepi, H. , Cajander, Å. , Grünloh, C. , Huvila, I. , Hägglund, M. , Myreteg, G. , Scandurra, I. & et al. (2018). Patients' Experiences of Accessing Their Electronic Health Records: National Patient Survey in Sweden. Journal of Medical Internet Research, 20 (11). [BibTeX]
- Moll, J. , Sallnäs Pysander, E. , Severinsson Eklundh, K. & Hellström, S. (2014). The Effects of Audio and Haptic Feedback on Collaborative Scanning and Placing. Interacting with computers, 26 (3), 177-195. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Hellberg, A. & Moll, J. (2022). Virtual teams. I: Stefan Hrastinski, Designing Courses with Digital Technologies: Insights and Examples from Higher Education (ss. 81-86). . Routledge. [BibTeX]
- Moll, J. & Josefsson, P. (2018). Twitter i en kommunikationskurs. I: Stefan Hrastinski, Digitalisering av högre utbildning (ss. 49-53). Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
- Grünloh, C. , Hallewell Haslwanter, J. D. , Kane, B. , Lee, E. , Lind, T. , Moll, J. , Rexhepi, H. & Scandurra, I. (2017). Using Critical Incidents in Workshops to Inform eHealth Design. I: Bernhaupt, Regina; Dalvi, Girish; Joshi, Anirudha; K. Balkrishan, Devanuj; O'Neill, Jacki; Winckler, Marco, Human-Computer Interaction - INTERACT 2017: 16th IFIP TC 13 International Conference, Mumbai, India, September 25–29, 2017, Proceedings, Part I (ss. 364-373). . Springer International Publishing. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Thangavel, G. , Memedi, M. , Moll, J. & Hedström, K. (2023). Management of social isolation and loneliness in Parkinson’s disease: Design principles. I: ICIS 2023 Proceedings. Konferensbidrag vid 2023 International Conference on Information Systems (ICIS 2023), Hyderabad, India, December 10-13, 2023. AIS eLibrary. [BibTeX]
- Hellberg, A. & Moll, J. (2022). An effective online learning for complex theoretical content: experience of Community of Inquiry. I: 2022 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE). Konferensbidrag vid Frontiers in Education, Uppsala, Sweden, October 8-11, 2022. IEEE. [BibTeX]
- Moll, J. & Gao, S. (2022). Awarding bonus points as a motivator for increased engagement in course activities in a theoretical system development course. I: 2022 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE). Konferensbidrag vid Frontiers in Education, Uppsala, Sweden, October 8-11, 2022. IEEE. [BibTeX]
- Moll, J. & Josefsson, P. (2020). Communication patterns among students and teachers when using Facebook in a University course. I: Chova, LG; Martinez, AL; Torres, IC, INTED2020 Proceedings. Konferensbidrag vid 14th International Technology, Education and Development Conference (INTED), Valencia, Spain, March 2-4, 2020. (ss. 3656-3662). IATED. [BibTeX]
- Rexhepi, H. , Moll, J. , Huvila, I. & Åhlfeldt, R. (2020). Do you want to receive bad news through your patient accessible electronic health record? A national survey on receiving bad news in an era of digital health. I: Proceedings of the Eighteenth International Symposium for Health Information Management Research. Konferensbidrag vid The International Symposium for Health Information Management Research (ISHIMR 2020), Online Conference, Kalmar, Sweden, September 17-18, 2020. (ss. 169-178). Kalmar: Linnaeus University, University of Sheffield. [BibTeX]
- Wistrand, K. , Moll, J. , Hatakka, M. & Andersson, A. (2020). Improving Writing Skills Among Information Systems Students: Guidelines for Incorporating Communication Components in Higher Education. I: 2020 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE). Konferensbidrag vid 2020 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), Uppsala, Sweden, October 21-24, 2020. IEEE. [BibTeX]
- Moll, J. & Cajander, Å. (2020). On Patient Accessible Electronic Health Records and the Experienced Effect on the Work Environment of Nurses. I: Louise B. Pape-Haugaard, Christian Lovis, Inge Cort Madsen, Patrick Weber, Per Hostrup Nielsen, Philip Scott, Digital Personalized Health and Medicine. Konferensbidrag vid 30th Medical Informatics Europe Conference (MIE 2020), Geneva's International Conference Center, Geneva, Switzerland, April 28 - May 1, 2020. (ss. 1021-1025). IOS Press. [BibTeX]
- Moll, J. & Rexhepi, H. (2020). The Effect of Patient Accessible Electronic Health Records on Communication and Involvement in Care: A National Patient Survey in Sweden. I: Louise B. Pape-Haugaard, Christian Lovis, Inge Cort Madsen, Patrick Weber, Per Hostrup Nielsen, Philip Scott, Digital Personalized Health and Medicine. Konferensbidrag vid 30th Medical Informatics Europe Conference (MIE 2020), Geneva's International Conference Center, Geneva, Switzerland, April 28 - May 1, 2020. (ss. 1056-1060). IOS Press. [BibTeX]
- Josefsson, P. & Moll, J. (2018). A teacher-led Facebook group as a complementary communication channel. Konferensbidrag vid TUK 2018 (annual pedagogical conference at the disciplinary domain of science and technology at Uppsala University), Uppsala, Sweden, March 13, 2018. [BibTeX]
- Huvila, I. , Eriksson-Backa, K. , Moll, J. , Myreteg, G. & Hägglund, M. (2018). Differences in the experiences of reading medical records online: Elderly, Older and Younger Adults compared. I: Informaatiotutkimus. Informaatiotutkimuksen yhdistys - ITY ry. [BibTeX]
- Cajander, Å. , Moll, J. , Englund, S. & Hansman, A. (2018). Medical records online for patients and effects on the work environment of nurses. I: Klein G.O., Karlsson D., Moen A., Ugon A., Building Continents of Knowledge in Oceans of Data The Future of Co-Created eHealth. Konferensbidrag vid 40th Medical Informatics in Europe Conference (MIE 2018), Gothenburg, Sweden, April 24-26, 2018. (ss. 271-275). Amsterdam, The Netherlands: IOS Press. [BibTeX]
- Frid, E. , Bresin, R. , Sallnäs Pysander, E. & Moll, J. (2017). An exploratory study on the effect of auditory feedback on gaze behavior in a virtual throwing task with and without haptic feedback. I: Tapio Lokki, Jukka Pätynen, Vesa Välimäki, Proceedings of the 14th Sound and Music Computing Conference 2017. Konferensbidrag vid 14th Sound and Music Computing Conference(SMC 2017), Espoo, Finland, July 5–8, 2017. (ss. 242-249). Aalto University. [BibTeX]
- Moll, J. & Sallnäs Pysander, E. (2017). Haptic communicative functions and their effects on communication in collaborative multimodal virtual environments. I: Proceedings 13th SweCog Conference. Konferensbidrag vid SweCog 2017, October 26–27, Uppsala, Sweden. (ss. 63-64). Högskolan i Skövde. [BibTeX]
- Cajander, Å. , Daniels, M. , Golay, D. , Moll, J. , Nylén, A. , Pears, A. , Peters, A. & McDermott, R. (2017). Unexpected student behaviour and learning opportunities: Using the theory of planned behaviour to analyse a critical incident. I: Proceedings - Frontiers in Education Conference, FIE. Konferensbidrag vid 47th IEEE Frontiers in Education Conference (FIE 2017), Indianapolis, IN, USA, October 18-21, 2017. IEEE Press. [BibTeX]
- Moll, J. & Frid, E. (2017). Using eye-tracking to study the effect of haptic feedback on visual focus during collaborative object managing in a multimodal virtual interface. I: Proceedings of the 13th SweCog conference. Konferensbidrag vid SweCog 2017, Uppsala, Sweden, October 26–27, 2017. (ss. 49-51). Högskolan i Skövde. [BibTeX]
- Frid, E. , Bresin, R. , Moll, J. & Sallnäs Pysander, E. (2014). Sonification of haptic interaction in a virtual scene. I: Roberto Bresin, SMC Sweden 2014 Sound and Music Computing Bridging science, art, and industry. Konferensbidrag vid Sound and Music Computing Sweden, Stockholm, December 4-5, 2014. (ss. 14-16). Stockholm: KTH Royal Institute of Technology. [BibTeX]
Manuskript
- Thangavel, G. , Moll, J. , Memedi, M. & Hedström, K. Information and Communication Technology for managing social isolation and loneliness among people living with Parkinson’s disease : Integrating Design Science Research and User-Centred Design. [BibTeX]
Övrigt
- Holmberg, L. , Sjöblom, T. , Rönnberg, H. , Cajander, Å. , Moll, J. , Johansson, B. , Demmelmaier, I. , Bongcam, E. & et al. (2018). Dags att ställa fler krassa frågor om cancervården. Stockholm: Dagens Samhälle.(Dagens samhälle) [BibTeX]