Jonas Ålander
Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: am9uYXMuYWxhbmRlcjtvcnUuc2U=
Telefon: 019 303385
Rum: F3244
Om Jonas Ålander
Jonas Ålander är lektor i pedagogik. Han undervisar främst inom lärarutbildningen, men också i internationella kurser i pedagogik. Inom lärarutbildningen undervisar Jonas främst inom utbildningsvetenskaplig kärna, men också i vetenskaplig metod och teori samt arbetar med uppsatshandledning. Exempel på undervisningsinnehåll är pedagogiskt ledarskap, utbildningsrelaterade frågor om etik och normer, didaktik, lärandeteorier och läroplansteori, hållbar utveckling, utbildningshistoria och mångfaldsfrågor samt vfu. Jonas undervisar även i internationella kurser i pedagogik med fokus på mångfald och utbildning. Där har han även kursansvar för en internationell kurs om mångfald i klassrummet. Tidigare har Jonas doktorerat i musikvetenskap vid musikhögskolan vid Örebro universitet och där även undervisat inom både musikpedagogik, musikvetenskap och musikalisk gestaltning samt handlett studentuppsatser på grund och avancerad nivå.
För närvarande arbetar Jonas även i två projekt inom ramen för Erasmus+. Projekten handlar om kompetensutveckling (EXCIITE) respektive digitala läromedel (DigiLLL). Utöver detta har Jonas även undervisat och föreläst vid en internationell kurs vid universitetet i Bielefeld som handlade om europeiska utbildningssystem och läromedel med fokus på mångfald och inkluderande utbildning.
Jonas har även arbetat med internationalisering rörande högre utbildning generellt och lärarutbildning specifikt. Han var tidigare projektledare för delprojektet "Internationella och interkulturella perspektiv", inom ramen för den strategiska satsningen "Framtidens lärarutbildning".
Jonas forskning har främst fokuserat på inkluderings och exkluderingsprocesser i Sveriges musikliv med fokus på migration och deltagandevillkor. I sin avhandling Musik, migration och villkor: En studie om deltagandevillkor i det svenska musiklivet (2022) visas hur migrantidentifikationen har betydelse i utformningen av musiklivets många praktiker och hur detta påverkar musiklivets deltagandevillkor. Analysen tar utgångspunkt i utövares, arrangörers och mediers perspektiv och baseras på både intervjuer och medier i form av tidningsartiklar. Avhandlingens teoretiska utgångspunkt är i stor utsträckning diskursteoretisk.
Jonas huvudsakliga forskningsintresse kan placeras i skärningspunkten mellan idé, policy och dess manifestationer. Inom detta område riktas fokus framför allt mot exkluderande och inkluderande fenomen och processer som kan relateras till mångfald och utbildning. Exempel på detta är frågor om jämlikhet och diskriminering, fenomen som är starkt sammanlänkande med demokratifrågor. Ett projekt som Jonas arbetar med handlar om hur läromedelsdiskursen synliggörs inom ramen för policyutveckling. Fokus riktas mot hur idéer om läromedel, dess kvalitet och syften omvandlas till praktik.
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Ålander, J. (2023). Performing in Sweden: Immigrant musicians’ possibilities and impossibilities of musical participation. Puls: Journal for Ethnomusicology and Ethnochoreology, 8, 91-111. [BibTeX]
- Ålander, J. & Volgsten, U. (2021). Migrants, Swedes and the unchanging practice of music: discursive representations in Swedish newspapers. Svensk tidskrift för musikforskning, 103, 21-38. [BibTeX]
- Ålander, J. (2020). "It´s about togetherness": The creation of culturally diverse music venues in Sweden. Nätverket: etnologisk tidskrift, 22, 51-62. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar, sammanläggningar
- Ålander, J. (2022). Musik, migration och villkor: en studie om deltagandevillkor i det svenska musiklivet. (Doctoral dissertation). (Sammanläggning) Örebro: Örebro University. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Ålander, J. & Bagger, A. (2024). Changing policy, changing Inclusive Teaching: Providing Learning Materials for all?. Konferensbidrag vid 17th IARTEM international conference on textbooks and educational media, Paris, France, May 29-31, 2024. [BibTeX]
- Ålander, J. (2024). Teaching Diversity as Internationalization. I: University language policies: International Symposium Booklet of abstracts. Konferensbidrag vid NEOLAiA - Symposium on University language policies, Tours, France, October 16-18, 2024. [BibTeX]
- Ålander, J. & Bagger, A. (2023). Policy on Inclusion and Teaching Materials for Diverse Learners. Konferensbidrag vid European Conference on Educational Research (ECER 2023), Glasgow, UK, August 21-25, 2023. [BibTeX]
- Bagger, A. , Ålander, J. & Karlsson, J. (2023). Teaching materials and their quality: as aspects of inclusion. Konferensbidrag vid NERA Conference 2023: Digitalization and Technologies in Education Opportunities and Challenges (NERA 2023), Oslo, Norway, March 15-17, 2023. [BibTeX]
- Ålander, J. (2021). Med musiken som samlingspunkt: en studie om musik, migration och deltagandevillkor. Konferensbidrag vid Musiketnologi på gång: seminariedag om musiketnologi, Uppsala, 23 November, 2021. [BibTeX]
- Ålander, J. & Volgsten, U. (2021). Music and Migrants in Swedish Newspapers. Konferensbidrag vid Symposium of the ICTM Study Group on Music and Minorities, Uppsala, Sweden, 25-29 October, 2021. [BibTeX]
- Ålander, J. (2019). Musik, migration och det politiska. Konferensbidrag vid Musik och migration i Norden, Stockholm, Sweden, April 4-5, 2019. [BibTeX]
- Ålander, J. (2018). On the Meaning of Music: Organizers Perspectives of Constructing Culturally Diverse Music Venues. Konferensbidrag vid 34th Nordic Ethnology and Folklore Conference, Uppsala, Sweden, June 12-15, 2018. [BibTeX]
- Ålander, J. & Georgii-Hemming, E. (2016). “The public foreigner” : Conceptualising migrant music research. I: BSA Annual Conference 2016. Konferensbidrag vid British Sociological Association 2016 Annual conference, Aston University, Birmingham, UK, April 6–8, 2016. (ss. 248- BSA Publications Ltd. [BibTeX]
Manuskript
- Ålander, J. Performing in Sweden : "Migrant" Musicians' Possibilities an Impossibilities of Musical Participation. [BibTeX]
Övrigt
- Ålander, J. , Almazán Ruiz, E. , Castellotti, V. , Courtaud, L. , Cruz Trapero, J. , Debono, M. , Della Piana, B. , Dolcini, G. & et al. (2024). White Paper on Language Policy. [BibTeX]