Johanna Björklund
Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för naturvetenskap och teknikE-post: am9oYW5uYS5iam9ya2x1bmQ7b3J1LnNl
Telefon: 019 303976, 0706 796688
Rum: B4106
![Johanna Björklund](/portraits/2712.jpg)
Om Johanna Björklund
Forskning
Johanna Björklunds forskning har fokus på hållbar mat. Den har en tvärvetenskaplig ansats med syfte att bidra till kunskap för en hållbar samhällsförändring. Hon har arbetat i båda ändarna av livsmedelssystemet, med systemansats för att studera och utveckla hållbara sätt att producera livsmedel i deltagardrivna forskningsprojekt och som följeforskare i utvecklingsprojekt kring miljö- och klimatanpassning av mat i offentliga storkök. Hon har arbetat med deltagardrivna forsknings- och utvecklingsprojekt som har haft fokus på frågor kring hållbar klimatsmart odling, biologisk mångfald på gårdsnivå, ekologisk vallfrö- och ekologisk tomatodling och utveckling av svensk agroforestry. Andra forskningsprojekt handlar om lokala distributionsnät som en drivkraft för ökad hållbarhet i lantbruket, och utvärdering av hållbart jordbruk baserade på lokala ekosystemtjänster i olika delar av världen.
Undervisning
Johanns Björklund är programansvarig för Måltidsekologprogrammet som drivs av institutionen för naturvetenskap och teknik i samarbete med Restaurang- och hotellhögskolan och undervisar i kurser kring mat, miljö och hållbarhet. Hon undervisar också i lärarutbildningen inom området Naturvetenskaplig omvärldsorientering.
Samarbeten och uppdrag
Hon har i Social Impact Lab vidareutvecklat en idé om att använda skollunchen som nav i lärande för hållbar utveckling. Tillsammans med ett par pilotskolor utvecklar hon en modell för handlingsinriktat och reflekterande lärande utifrån skolmåltiden, "Mat i lärande", som kan anpassas och användas regionalt och nationellt. Det handlar om skolutveckling, om en förändring av skolans inre arbetssätt. Forskningen är en del av det forskningsprojektet "Skolmåltiden i den pedagogiska verksamheten" inom universitetets fokusområde "Mat och hälsa".
Forskningsprojekt
Avslutade projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Schaffer, C. , Elbakidze, M. & Björklund, J. (2024). Motivation and perception of farmers on the benefits and challenges of agroforestry in Sweden (Northern Europe). Agroforestry Systems.
- Schaffer, C. , Eksvärd, K. & Björklund, J. (2019). Can Agroforestry Grow beyond Its Niche and Contribute to a Transition towards Sustainable Agriculture in Sweden?. Sustainability, 11 (13).
- Björklund, J. , Eksvärd, K. & Schaffer, C. (2019). Exploring the potential of edible forest gardens: experiences from a participatory action research project in Sweden. Agroforestry Systems, 93 (3), 1107-1118.
- Öhlund, E. , Hammer, M. & Björklund, J. (2017). Managing conflicting goals in pig farming: farmers’ strategies and perspectives on sustainable pig farming in Sweden. International Journal of Agricultural Sustainability, 15 (6), 693-707.
- Belfrage, K. , Björklund, J. & Salomonsson, L. (2015). Effects of farm size and on-farm landscape heterogeneity on biodiversity-case study of twelve farms in a swedish landscape. Agroecology and Sustainable Food Systems, 39 (2), 170-188.
- Ahnström, J. , Bengtsson, J. , Berg, Å. , Hallgren, L. , Boonstra, W. J. & Björklund, J. (2013). Farmers' Interest in Nature and Its Relation to Biodiversity in Arable Fields. International Journal of Ecology.
- Björklund, J. , Araya, H. , Edwards, S. , Goncalves, A. , Höök, K. , Lundberg, J. & Medina, C. (2012). Ecosystem-based agriculture combining production and conservation: a viable way to feed the world in the long term?. Journal of Sustainable Agriculture, 36 (7), 824-855.
Kapitel i böcker, del av antologier
- Ruge, D. , Nordgård Vik, F. , Björklund, J. & Frödén, S. (2023). Introduktion. I: Dorte Ruge; Frøydis Nordgård Vik; Johanna Björklund; Sara Frödén, Læring gennem mad og måltider i grundskolen: Teori og praksis fra Danmark, Sverige og Norge (ss. 11-32). . Cappelen Damm Akademisk.
- Björklund, J. & Johansson, B. (2012). Assessing multifunctionality in relation to resource use: a holistic approach to measure efficiency, developed by participatory research. I: Marta-Costa, A. A. & Soares da Silva, E. L. D. G, Methods and procedures for building sustainable farming systems (ss. 161-173). Dordrecht: Springer Netherlands.
Konferensbidrag
- Björklund, J. , Eksvärd, K. & Schaffer, C. (2014). Assessing ecosystem services in perennial intercropping systems: participatory action research in Swedish modern agrofores. I: Schobert, H., Riecher, M.-C., Fischer, H. Aenis, T. & Knierim, Farming systems facing global challenges Capacities and strategies. Konferensbidrag vid The 11th European IFSA Group Symposium, 1-4 April 2014, Berlin, Germany. (ss. 112-113). IFSA Europe, Leibniz-Centre for Agricultural Landscape Research (ZALF), Humboldt-Universität zu Berlin.
Rapporter
- Frödén, S. & Björklund, J. (2021). Schemalagd skollunch - en lösning på stressfyllda skolmåltidssituationer? Slutrapport för projektet Väl godkänt för skolmåltiden. Göteborg: Skolmatsakademin Research institute of Sweden.
- Björklund, J. (2016). Framgångsrika recept för hållbara måltider i offentliga kök: Erfarenheter baserade på utvärderingen av projektet Hållbara måltider i Örebro län 2014-2016. Örebro, Sweden: Örebro universitet.
- Eksvärd, K. , Björklund, J. , Danielsson, M. , Eksvärd, J. , Hansdotter, E. , Holmdahl, J. , Jansson, A. , Kjellberg, O. & et al. (2016). Mångfunktionella, lokala odlingssystem: Etablering av modern agroforestry i Sverige 2012-2016. Örebro: Örebro University.
- Björklund, J. & Morfeldt, P. (2015). Att använda skolmåltiden som pedagogiskt redskap: Erfarenheter från en forskningscirkel med lärare i åk 5-6. Örebro, Sweden: Örebro universitet.
- Björklund, J. (2014). Hållbara måltider i Örebro län 1.0: Ett bra exempel på lärande för hållbar utveckling. Örebro, Sweden: Örebro universitet.
Samlingsverk (redaktör)
- Ruge, D. (ed.) , Nordgård Vik, F. (ed.) , Björklund, J. (ed.) & Frödén, S. (ed.) (2023). Læring gennem mad og måltider i grundskolen: Teori og praksis fra Danmark, Sverige og Norge.. Cappelen Damm Akademisk.