Fjollë Novakazi
Fjollë Novakazi Befattning: Postdoktor Organisation: Institutionen för naturvetenskap och teknikE-post: ZmpvbGxlLm5vdmFrYXppO29ydS5zZQ==
Telefon: Telefonnummer saknas
Rum: T2212

Om Fjollë Novakazi
Fjollë Novakazi disputerade i Human-Technology-Design i december 2023 och genomförde sin forskning som industridoktorand vid Volvo Cars i samarbete med avdelningen för Design & Human Factors vid Chalmers tekniska högskola. Hennes avhandling undersökte de faktorer som påverkar förares uppfattning och därmed förståelse av automatiserade körsystem, och utvecklade en konceptuell modell som beskriver hur uppfattning formar förståelse samt föreslog människocentrerade designlösningar för att hantera de identifierade utmaningarna.
I mars 2024 anslöt hon sig till Centre for Applied Autonomous Sensor Systems (AASS) vid Örebro universitet som postdoktoral forskare. Hennes forskning undersöker samspelet mellan människor och teknik ur ett Human Factors-perspektiv, med särskilt fokus på de kognitiva aspekterna av interaktioner med automation och robotik. Särskilt undersöker hon hur mänsklig uppfattning formar dessa komplexa interaktioner, med tillämpningsområden som blandtrafikmiljöer och samarbetande robotik i industriella tillämpningar. Fjollë använder en empirisk blandmetodansats i sitt arbete, och använder enkäter, djupintervjuer, samskapande workshops, naturalistiska studier, fältutvärderingar, etnografiska observationer och mer för att samla omfattande insikter för sitt arbete.
Dessutom är hon redaktionsmedlem i International Journal of Human Factors and Ergonomics och bidrar som standardutvecklare inom TK380/AG Ergonomi vid människa-systeminteraktion vid Svenska Institutet för Standarder (SIS), och säkerställer att ergonomiska principer integreras i tekniska standarder.
Innan hon övergick till akademin arbetade Fjollë som Senior Design Engineer inom fordonssektorn. I denna roll ledde hon många forskningsstudier och övervakade olika aktiviteter för att säkerställa den människocentrerade utvecklingen av användargränssnitt för fordon. Hennes arbete involverade tvärvetenskapligt och internationellt samarbete, och täckte alla stadier av forskningsprojekt, från den initiala planeringen och organiseringen till genomförandet. Fjollë spelade också en avgörande roll i att analysera resultaten och använda de insikter som erhölls för att informera och förfina designprocessen enligt människocentrerade principer.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Kim, S. , Novakazi, F. , van Grondelle, E. , van Egmond, R. & Happee, R. (2024). Who is performing the driving tasks after interventions? Investigating drivers' understanding of mode transition logic in automated vehicles. Applied Ergonomics, 121. [BibTeX]
- Rydström, A. , Söderholm Mullaart, M. , Novakazi, F. , Johansson, M. & Eriksson, A. (2023). Drivers' Performance in Non-critical Take-Overs From an Automated Driving System-An On-Road Study. Human Factors, 65 (8), 1841-1857. [BibTeX]
- Karlsson, M. & Novakazi, F. (2023). Drivers' usage of driving automation systems in different contexts: A survey in China, Germany, Spain and USA. IET Intelligent Transport Systems, 17 (10), 2004-2019. [BibTeX]
- Novakazi, F. , Johansson, M. , Strömberg, H. & Karlsson, M. (2021). Levels of What? Investigating Drivers' Understanding of Different Levels of Automation in Vehicles. Journal of Cognitive Engineering and Decision Making, 15 (2-3), 116-132. [BibTeX]
- Johansson, M. , Mullart Söderholm, M. , Novakazi, F. & Rydström, A. (2021). The Decline of User Experience in Transition from Automated Driving to Manual Driving. Information, 12 (3). [BibTeX]
- Novakazi, F. , Johansson, M. , Erhardsson, G. & Lidander, L. (2021). Who's in charge? The influence of perceived control on responsibility and mode awareness in driving automation. Information technology, 63 (2), 77-85. [BibTeX]
- Orlovska, J. , Novakazi, F. , Bligård, L. , Karlsson, M. , Wickman, C. & Söderberg, R. (2020). Effects of the driving context on the usage of Automated Driver Assistance Systems (ADAS)-Naturalistic Driving Study for ADAS evaluation. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, 4. [BibTeX]
- Novakazi, F. , Orlovska, J. , Bligård, L. & Wickman, C. (2020). Stepping over the threshold linking understanding and usage of Automated Driver Assistance Systems (ADAS). Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, 8. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Karlsson, I. M. , Franzén, S. E. & Novakazi, F. (2024). Field operational tests (FOTs) - (still) the ultimate answer to impact assessment?. I: Meng Lu, Evaluation of Intelligent Road Transport Systems: Methods and results (ss. 47-57). . The Institution of Engineering and Technology. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Banaee, H. , Klügl, F. , Novakazi, F. & Lowry, S. (2024). Intention Recognition and Communication for Human-Robot Collaboration. I: Ericson P., Khairova N., De Vos M., CEUR Workshop Proceedings. Konferensbidrag vid 3rd International Conference on Hybrid Human-Artificial Intelligence, HHAI-WS 2024, Malmo 10-11 June 2024. (ss. 101-108). CEUR-WS. [BibTeX]
- Lidander, L. , Novakazi, F. & Erhardsson, G. (2022). Building Blocks of Responsibility: A Conceptual Model Illustrating the Factors Influencing Perceived Responsibility Over the Driving Task when Interacting with Driving Automation Systems. I: AutomotiveUI '22 Adjunct Proceedings of the 14th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications. Konferensbidrag vid 14th International ACM Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications (AutomotiveUI), Seoul, South Korea, September 17-20, 2022. (ss. 137-140). New York: Association for Computing Machinery (ACM). [BibTeX]
- Novakazi, F. , Eriksson, A. & Bligård, L. O. (2022). Design for Perception: A Systematic Approach for the Design of Driving Automation Systems based on the Users' Perception. I: AutomotiveUI '22 Adjunct Proceedings of the 14th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications. Konferensbidrag vid 14th International ACM Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications (AutomotiveUI), Seoul, South Korea, September 17-20, 2022. (ss. 87-90). New York: Association for Computing Machinery (ACM). [BibTeX]
- Novakazi, F. (2019). Semi-Autonomous Drive and its Effect on Mode Awareness and User Experience. I: ECCE '19: Proceedings of the 31st European Conference on Cognitive Ergonomics. Konferensbidrag vid 31st European Conference on Cognitive Ergonomics: Design for Cognition (ECCE 2019), Ulster University, Belfast, North Ireland, September 10-13, 2019. (ss. 23-25). New York: Association for Computing Machinery (ACM). [BibTeX]
Manuskript
- Kim, S. , Novakazi, F. , Shi, E. , Harms, I. & Oviedo-Trespalacios, O. A Taxonomic Odyssey : Reflections on the Evolution, Criticisms, and Future Directions of Driving Automation Taxonomies. [BibTeX]