Britt-Marie Bader
Britt-Marie Bader Befattning: Universitetsadjunkt Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: YnJpdHQtbWFyaWUuYmFkZXI7b3J1LnNl
Telefon: Telefonnummer saknas
Rum: F3245

Om Britt-Marie Bader
Om Britt-Marie Bader
Britt-Marie Bader är filosofie doktor i didaktik och universitetsadjunkt vid Örebro universitet. Hon har en bakgrund som yrkesverksam och legitimerad förskollärare och lärare i grundskolans årskurs F–6 samt yrkesverksam specialpedagog.
Forskning
Britt-Marie disputerade 2023 med avhandlingen Att lyssna med hela kroppen En studie om lärares ledarskap i utvecklingssamtal. I avhandlingen riktas ett särskilt intresse mot lärares erfarande av att leda utvecklingssamtal i grundskolans årkurs 4–6. Studien handlar om att ur ett lärarperspektiv synliggöra vilken betydelse lärares ledarskap har i utvecklingssamtalet. I hennes fortsatta forskning tillsammans med forskare från Mälardalens universitet studerar hon vilken betydelse lärares ledarskap har i utvecklingssamtal, utifrån ett elevperspektiv.
Undervisning
Britt-Marie undervisar i förskollärarutbildningen, grund- och ämneslärarutbildningen samt i specialpedagogutbildningen. Utöver undervisning ansvarar hon för och utvecklar kurser, främst inom den utbildningsvetenskapliga kärnan i grundlärarprogrammen samt i specialpedagogprogrammets kurser. Hon föreläser inom områden som specialpedagogik, bedömning av elevers lärande och utveckling samt om samverkan med vårdnadshavare. I hennes arbete ingår också att handleda studenter i examensarbeten på grund- och avancerad nivå.
Forskargrupper
Publikationer
Doktorsavhandlingar
- Bader, B. (2023). Att lyssna med hela kroppen: en studie om lärares ledarskap i utvecklingssamtal. (Doctoral dissertation). Eskilstuna: Mälardalens universitet. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Bader, B. (2022). Elevledda utvecklingssamtal - ett litet steg av stor betydelse. I: Anna Ehrlin; Linda Jonsson, Pedagogisk takt: lärares didaktiska och relationella kompetens. Stockholm: Liber. [BibTeX]