Barbro Bergfeldt
Befattning: Universitetsadjunkt Organisation: Institutionen för naturvetenskap och teknikE-post: YmFyYnJvLmJlcmdmZWxkdDtvcnUuc2U=
Telefon: 0709 756003
Rum: B4112
![Barbro Bergfeldt](/portraits/2422.jpg)
Om Barbro Bergfeldt
Barbro Bergfeldt har nyligen av Örebro Universitet utsetts till Excellent lärare, Barbro är utbildad (Degree of Master of Science) vid Göteborgs universitet, (Master of Education) vid Lärarhögskolan i Stockholm samt vid Högskolan på Gotland (Bachelor of Arts). Hon är även utbildad Ateljerista vid Reggio Emiliainstitutet i Stockholm. Barbro har undervisningserfarenhet från grundskolans alla olika stadier, från förskolan upp till gymnasiet. Barbro har i sina studier visat på hur en riktad undervisning i förskoleklass inom ämnet bild kan påverka barns utveckling av färdighet och förmåga och förståelse för bildskapande. Barbro har även gjort studier på Shree Basandhara Community Basic School i Nepal där man använt sig av estetiska lärprocesser i undervisningen.
Läs artikel: Barbro undervisade på skola i Nepal: "Barnen hade aldrig målat med vattenfärger"
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Sultan, U. , Bergfeldt, B. & Sjöstedt, E. (2023). Finding The T and E In STEAM: A lesson taught and learned. Australasian Journal of Technology Education, 9.
Kapitel i böcker, del av antologier
- Bergfeldt, B. (2022). Salinas väg till kunskap: En estetisk lärprocess. I: Anders Burman; Petra Lundberg Bouquelon, I rörelse: Esyetiska erfarenheter i pedagogiska sammanhang (ss. 149-164). Huddinge: Södertörns högskola.
Konferensbidrag
- Sultan, U. , Bergfeldt, B. & Sjöstedt, E. (2023). Using movie-making to visualise pre-service teachers' perceptions of technology. I: The 40th International Pupils’ Attitudes Towards Technology Conference Proceedings. Konferensbidrag vid The 40th International Pupils’ Attitudes Towards Technology Conference (PATT40), Liverpool, UK, October 31 - November 3, 2023.
- Sultan, U. , Sjöstedt, E. & Bergfeldt, B. (2022). What Happened To Technology? Finding The T and E In STEAM. I: David Gill; Jim Tuff; Thomas Kennedy; Shawn Pendergast; Sana Jamil, PATT39: PATT on the Edge - Technology, Innovation and Education Proceedings. Designing a better world through technological literacy for all. Konferensbidrag vid PATT39: PATT on the Edge - Technology, Innovation and Education, St. John’s, Newfoundland and Labrador, Canada, June 21-24, 2022. (ss. 105-112). Faculty of Education, Memorial University of Newfoundland.
- Bergfeldt, B. & Sjöstedt, E. (2018). Hand puppet as a teaching aid: Assisting the discussion of sustainable development in preschool. Konferensbidrag vid XVIII IOSTE Symposium: Future educational challenges from science and technology perspectives, Malmö, Sweden, August 13-17, 2018.
- Bergfeldt, B. (2018). Riktad undervisning eller inte inom bildskapande för yngre åldrar?: Resultat från en interventions studie. I: Nätverket för Estetiska Ämnen i Lärarutbildning (NEÄL) Kropp, plats och rum. Konferensbidrag vid Nätverket för Estetiska Ämnen i Lärarutbildning (NEÄL), Flemingsberg, Sweden, 11-13 November, 2019.
- Bergfeldt, B. & Sjöstedt, E. (2016). Integrering av naturvetenskapliga och estetiska ämnesområden i förskollärarutbildningen vid Örebro Universitet: Utomhuspedagogik som idé med hjälp av handdockor. Konferensbidrag vid Forskning i naturvetenskapernas didaktik (FND 2016), Falun, Sweden, November 9-10, 2016.
- Stenlund, J. & Bergfeldt, B. (2014). Integrering av naturvetenskapliga och estetiska ämnesområden i förskolelärarutbildningen vid Örebro Universitet. Konferensbidrag vid FND 2014, Forskning i naturvetenskapernas didaktik - Modeller och representationer i naturvetenskaplig undervisning, Karlstad University, Karlstad, Sweden, November 5-6, 2014.