Anna-Lova Olsson
Anna-Lova Olsson Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: YW5uYS1sb3ZhLm9sc3NvbjtvcnUuc2U=
Telefon: 019 303638
Rum: F3224
Om Anna-Lova Olsson
Anna Lova Olsson är lektor i pedagogik vid Örebro universitet, verksam inom lärarutbildningen och har tidigare arbetat inom grund- och gymnasieskolan som ämneslärare. Verksamhetsområden innefattar främst Verksamhetsförlagd utbildning. Forskningsintresset dels området VFU och dels frågor om bildning.
Forskning
I sin forskning intresserar sig Anna-Lova Olsson främst för frågor relaterade till bildning. Hennes avhandlingsprojekt som är en pedagogisk filosofisk studie där moraliska dimensioner av bildning har undersökts utifrån texter av moralfilosofen Iris Murdoch (titel: Strävan mot Unselfing - En pedagogisk studie av bildningstanken hos Iris Murdoch).
Under 2024 har Anna-Lova påbörjat ett forskningsprojekt med fokus på bedömning inom verksamhetsförlagd utbildning i Lärarutbildningen.
Undervisning och pedagogisk utveckling
Övrigt arbete sker främst inom området Verksamhetsförlagd Utbildning.
Anna-Lova är tillsammans med Karin Rudsberg projektledare för projektet Lärarstudenterns förstärkta professionsutveckling. Projektet är ett samarbete mellan Hallsbergs kommun, Sydnärkes utbildningsförbund och Örebro universitet. Initiativet till projektsamarbetet togs av Hallsbergs kommun och innehållet har sedan utvecklats för att stärka såväl lärares som lärarstudenters professionsutveckling. Med utgångspunkt i den verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen, och genom nära samverkan mellan lärarutbildningen och skolans och förskolans verksamheter, arbetar vi inom projektet med att integrera lärarutbildningens kursinnehåll med skolverksamheternas undervisningsvardag och kvalitetsarbete.
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Frödén, S. & Rosell, A. (2019). Opening an imaginative space? A study of toys and toy play in a Swedish Waldorf preschool. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 5, 186-201. [BibTeX]
- Olsson, A. (2018). A Moment of Letting Go: Iris Murdoch and the Morally Transformative Process of Unselfing. Journal of Philosophy of Education, 52 (1), 163-177. [BibTeX]
- Öberg Tuleus, M. , Olsson, A. & Bonnevier, J. (2012). Sharing: a Comperative Perspective on the Relation Between Teaching and Learning. Journal of the Comenius Association (21), 7-12. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar
- Olsson, A. (2015). Strävan mot unselfing: en pedagogisk studie av bildningstanken hos Iris Murdoch. (Doctoral dissertation). Örebro: Örebro university. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Olsson, A. (2012). The Cultivation of attention in the light of the works of Iris Murdoch. I: Heny Fiskå Hägg, Aslaug Kristiansen, Attending to silence: educators and philosophers on the art of listening (ss. 41-53). Kristiansand: Portal forlag. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Frödén, S. & Rosell, A. (2018). An imaginative Space?: An Ethnographic Study of Toys in a Waldorf Preschool. Konferensbidrag vid International Toy Research Associaltion 8th World Conference. Toys and material culture. Hybridisation, Design and Consumption. Sorbonne Paris Cité University, Paris, France, July 11-13, 2018. [BibTeX]
- Olsson, A. (2010). Iris Murdoch and the Reading Experience: On Beauty and the Sublime. Konferensbidrag vid The Iris Murdoch Conference, 2010. [BibTeX]
- Olsson, A. & von Wright, M. (2009). Imagination and Reading for Enjoyment: On students’ space for creative action in classroom conversations. Konferensbidrag vid The 37th Annual Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA),5-7 March 2009, Trondheim. [BibTeX]