Ann-Sofie Hellberg
Befattning: Universitetslektor Organisation: Handelshögskolan vid Örebro universitetE-post: YW5uLXNvZmllLmhlbGxiZXJnO29ydS5zZQ==
Telefon: 019 301498
Rum: N4055
Om Ann-Sofie Hellberg
Jag är lektor i informatik, anställd vid Handelshögskolan sedan 2008, med ansvar för det Systemvetenskapliga programmet sedan 2023. Jag brinner för kunskapsutveckling, att utmana tankegångar, att vända och vrida på saker för att hitta nya infallsvinklar och nya sätt att göra saker. Jag drivs av problemlösning, innovation, kreativt tänkande, att få bidra och göra en insats.
Detta genomsyrar både min undervisning och min forskning, som förresten är starkt sammankopplade då jag ägnar mig åt något som på engelska kan benämnas som teaching-as-research, vilket översatt till svenska blir undervisning som forskning. Undervisningen blir ett forskningsprojekt, i vilket målet är att förbättra undervisningen, kontinuerligt och regelbundet, att följa upp resultat av kursutveckling systematiskt. Planering och utveckling sker inför kursomgångar, kursomgången ger data för ny kursutveckling då varje tillfälle utvärderas och följs upp, och så börjar det om. Publicering i pedagogiska tidskrifter och konferenser är en naturlig del i detta arbete.
Problemlösning och kreativitet är viktiga delar i min undervisning. Som programansvarig för det systemvetenskapliga programmet har jag ansvar för att driva de pedagogiska frågorna och säkerställa ett relevant innehåll. På senare tid har hållbarhetsfrågor fått stort fokus då jag utbildar systemvetare, en yrkesgrupp som kommer att inneha en nyckelroll i omställningen till ett mer hållbart samhälle. Teknikutveckling är en del i detta, hållbarhet är komplext och kräver systemtänk - vilket är precis vad vår utbildning syftar till. Det systemvetenskapliga programmet är en utbildning som erbjuder kunskap om människor, organisationer och hur man utvecklar teknik för att stödja dessa.
Användande av AI-verktyg är också ett aktuellt ämne och det är starkt sammankopplat med hållbarhet. Användande av AI-verktyg har utmålats som en katastrof för klimatet. Energin som behövs för att träna och köra AI-modeller enorm. Samtidigt kan AI-verktyg bidra till ökad utveckling, innovation och vara en del i omställningen. Således, både hållbarhet och AI-användning är komplexa frågor, som kräver nytänkande, en förmåga att se olika perspektiv, att tänka kritiskt.
Kurser jag undervisar i för närvarande är bland annat:
IK201G: Klientprogrammering för webbsystem, fortsättningskurs
IK207G: Systemutvecklingsprojekt med Scrum och Extreme Programming, fortsättningskurs
IK208G: Interaktionsdesign, fortsättningskurs
IK209G: Systemutvecklingsprojekt, fortsättningskurs
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Hellberg, A. & Moll, J. (2023). A point with pointsification? Clarifying and separating pointsification from gamification in education. Frontiers in Education, 8. [BibTeX]
- Hellberg, A. (2023). The story of the hatter and the agile methods course: Gamification and game thinking in education. Journal of Pedagogical Research, 7 (3), 19-42. [BibTeX]
- Hellberg, A. & Hedström, K. (2015). The story of the sixth myth of open data and open government. Transforming Government: People, Process and Policy, 9 (1). [BibTeX]
- Hellberg, A. & Grönlund, Å. (2013). Conflicts in implementing interoperability: re-operationalizing basic values. Government Information Quarterly, 30 (2), 154-162. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar, sammanläggningar
- Hellberg, A. (2015). Governments in control?: the implications of governance and policy entrepreneurship in electronic government. (Doctoral dissertation). (Sammanläggning) Örebro: Örebro university. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Hellberg, A. & Moll, J. (2022). Virtual teams. I: Stefan Hrastinski, Designing Courses with Digital Technologies: Insights and Examples from Higher Education (ss. 81-86). . Routledge. [BibTeX]
- Hellberg, A. (2011). Införandet av sammanhållen journalföring i hälso- och sjukvården. I: Ann-Sofie Hellberg, Martin Karlsson, Hannu Larsson, Erik Lundberg, Monika Persson, Perspektiv på offentlig verksamhet i utveckling: tolv kapitel om demokrati, styrning och effektivitet (ss. 47-58). Örebro: Örebro universitet. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Hellberg, A. & Moll, J. (2022). An effective online learning for complex theoretical content: experience of Community of Inquiry. I: 2022 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE). Konferensbidrag vid Frontiers in Education, Uppsala, Sweden, October 8-11, 2022. IEEE. [BibTeX]
- Hellberg, A. (2016). A Storytelling Approach for Electronic Government Research. I: 2016 49th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS). Konferensbidrag vid 49th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), Koloa, Hawaii, January 5-8, 2016. (ss. 2657-2666). IEEE. [BibTeX]
- Hellberg, A. (2014). Policy, process, people and public data. I: Electronic Government. Konferensbidrag vid 13th IFIP WG 8.5 International Conference, EGOV 2014, Dublin, Ireland, September 1-3, 2014. (ss. 265-276). [BibTeX]
- Hellberg, A. & Grönlund, Å. (2011). Health care integration in practice: an institutionalized dilemma. I: Kim Normann Andersen, Enrico Francesconi, Åke Grönlund, Tom M. van Engers, Electronic government and the information systems perspective. Konferensbidrag vid Second International Conference, EGOVIS 2011, Toulouse, France,August 29 – September 2. (ss. 1-14). Berlin: Springer Berlin/Heidelberg. [BibTeX]
Rapporter
- Hellberg, A. , Islam, S. & Karlsson, F. (2018). Säkerhet vid molnlösningar. Karlstad: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. [BibTeX]
Samlingsverk (redaktör)
- Hellberg, A. (ed.) , Karlsson, M. (ed.) , Larsson, H. (ed.) , Lundberg, E. (ed.) & Persson, M. (ed.) (2011). Perspektiv på offentlig verksamhet i utveckling: tolv kapitel om demokrati, styrning och effektivitet (1ed.). Örebro: Örebro universitet (FOVU:s rapportserie 1). [BibTeX]