Alexandru Panican
Befattning: Professor Organisation: Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapE-post: YWxleGFuZHJ1LnBhbmljYW47b3J1LnNl
Telefon: 019 302323
Rum: L2361
Om Alexandru Panican
Alexandru Panican är professor i socialt arbete vid Örebro universitet och disputerad i socialt arbete vid Lunds universitet. Hans forskning rör välfärdsfrågor i vid mening. Panicans vetenskapliga gärning utgör en kombination mellan en bred ingång genom avhandlingsarbetet (begreppsanalyser för att utveckla det sociala arbetet som praktik) med primärempirisk förankrad forskning efter disputationen inom följande inriktningar: fattigdomsbekämpning, ekonomiskt bistånd och arbetsmarknadspolitik med fokus på ungdomsarbetslöshet (övergången skola-arbetsliv) samt aktivering av arbetslösa på lokal nivå. Under de senaste åren har hans forskningsintresse utvidgats till att omfatta validering av reell kompetens och professionsforskning med fokus på professionalisering av det sociala arbetet.
Panican har varit forskningsledare för mångvetenskapliga forskargrupper och lett ett flertal forskningsprojekt. Han har publicerat sig på olika nivåer (nationell, nordisk, internationell), i olika forskarkonstellationer (samarbetat med forskare med skilda vetenskapliga profiler) och sammanhang (vetenskapliga artiklar, forskningsrapporter, kapitel, läromedel) samt i olika roller (ensam- och medförfattare samt redaktör). Panican har en omfattande undervisningserfarenhet från samtliga nivåer, handlett flera doktorander. Han engagerar sig i samverkan med omgivande samhället genom att bland annat kommunicera forskningsresultat i många sammanhang.
Övriga aktuella uppdrag:
- ordförande för Förbundet för forskning och praktik i socialt arbete (sedan 2017)
- vice ordförande för Förbundet Sveriges Socionomutbildningar (styrelseledamot sedan 2020)
- styrelseledamot i Centralförbundet för socialt arbete (sedan 2018)
- vetenskapligt råd hos Socialstyrelsen inom området ekonomisk utsatthet (sedan 2017)
- forskarrepresentant i två beredningsgrupper på FORTE
- uppdrag inom Örebro universitet: ledamot av rektors forskarråd
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Werner, M. , Kapetanovic, S. , Nielsen, M. , Gurdal, S. , Andersson, M. J. , Panican, A. & Claesdotter-Knutsson, E. (2024). When the Relationship Is at Stake: Parents' Perception of the Relationship with a Child with Problematic Gaming and Their Perceived Need for Support. Healthcare, 12 (8). [BibTeX]
- Olofsson, J. & Panican, A. (2023). Vocational education in Sweden and youth transitions to working life: Challenges and possibilities in the light of a local follow-up study. Policy Futures in Education. [BibTeX]
- Bengtsson, S. , Panican, A. & Ulmestig, R. (2022). Activation measures through the lens of governmentality. Critical and radical social work An international journal. [BibTeX]
- Leo Sandberg, E. & Panican, A. (2022). Ekonomisk hjälp från Svenska kyrkan: den instrumentella paradoxen och den fattiges utmattning: [Economic support from the Church of Sweden: The instrumental paradox and exhaustion due to poverty]. Socialvetenskaplig tidskrift, 29 (1), 27-46. [BibTeX]
- Salonen, T. & Panican, A. (2022). Kompetensprofilen hos undervisande personal på socionomutbildningar: En strategisk fråga för socionomfältet: [The competence profile of teaching staff in social work education programs - a strategic issue for the field of social work]. Socialvetenskaplig tidskrift, 29 (2), 209-233. [BibTeX]
- Ulmestig, R. & Panican, A. (2021). Samverkan med konkurrerande kunskapsanspråk inom lokal aktiveringspolitik: [Competing institutional logics and cooperation within local activation policy]. Socialvetenskaplig tidskrift, 28 (2), 145-166. [BibTeX]
- Panican, A. & Swärd, H. (2019). Drivkrafter och hinder för transnationell mobilitet bland fattiga romer i två Rumänska bosättningar. Socionomens forskningssupplement, 45 (1), 18-33. [BibTeX]
- Olofsson, J. & Panican, A. (2019). Labour market regulations, changes in working life and the importance of apprenticeship training: A long-term and comparative view on youth transition from school to work. Policy Futures in Education, 17 (8), 945-965. [BibTeX]
- Ulmestig, R. & Panican, A. (2018). Att vistas i arbetsmarknadspolitikens ingenmansland: Organisatoriska gränser inom lokal arbetsmarknadspolitik: [In the no-man’s land of labour market policy - organizational boundaries in local labour market policy in Sweden]. Sociologisk forskning, 55 (4), 467-486. [BibTeX]
- Olofsson, J. & Panican, A. (2017). An Education Policy Paradigm That Fails Upper Secondary School Pupils. Journal of Vocational Education and Training, 69 (4), 495-516. [BibTeX]
- Panican, A. & Ulmestig, R. (2017). Bekämpa fattigdomen: men med mer av samma fattigvårdslogik? Foucaults pendel. Statsvetenskaplig Tidskrift, 119 (3), 599-612. [BibTeX]
- Panican, A. (2017). Validering: att anamma ett koncept trots osäkerhet om nyttan med det. Arbetsmarknad & Arbetsliv, 23 (2), 84-103. [BibTeX]
- Panican, A. & Ulmestig, R. (2016). Social rights in the shadow of poor relief: social assistance in the universal Swedish welfare state. Citizenship Studies, 20 (3-4), 475-489. [BibTeX]
- Ulmestig, R. & Panican, A. (2015). Socialt medborgarskap och möjligheten till ett självständigt liv: ekonomiskt bistånd för kvinnor som har lämnat en våldsam partner: [Social citizenship and the opportunity for an independent life – Social assistance for women who have left a violent partner]. Socialvetenskaplig tidskrift, 22 (3-4), 323-339. [BibTeX]
- Heidenreich, M. , Petzold, N. , Natili, M. & Panican, A. (2014). Active Inclusion as an Organisational challenge: integrated anti-poverty policies in three European countries. Journal of International and Comparative Social Policy, 30 (2), 180-198. [BibTeX]
- Hjort, T. & Panican, A. (2014). Navigating the market of welfare services: The choice of upper secondary school in Sweden. Nordic Journal of Social Research, 5 (1), 55-79. [BibTeX]
- Panican, A. & Ulmestig, R. (2011). Frälsningen, lagen och sanningen i ett kommunalt aktiveringsprojekt. Socionomens forskningssupplement, 30 (4), 44-55. [BibTeX]
- Hjort, T. & Panican, A. (2011). Valfrihet: en utmaning för det sociala medborgarskapet. Arbetsmarknad & Arbetsliv, 17 (3), 23-35. [BibTeX]
Artiklar, forskningsöversikter
- Panican, A. & Ulmestig, R. (2019). Vad är nytt? Kunskapssammanställning av kommunal arbetsmarknadspolitik. Arbetsmarknad & Arbetsliv, 25 (3-4), 108-128. [BibTeX]
Artiklar, recensioner
- Panican, A. (2021). Book Review: Katharina Zimmermann (2019), Local Policies and the European Social Fund: Employment Policies Across Europe, £75.00, pp. 224, hbk. Journal of Social Policy, 51 (1), 209-211. [BibTeX]
Böcker
- Ulmestig, R. , Parsland, E. & Panican, A. (2021). Ekonomiskt bistånd: intervention i teori och praktik. Malmö: Gleerups. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar
- Panican, A. (2007). Rättighet och Rättvisa: Användbarhet av rättighet och rättvisa i sociala projekt. (Doctoral dissertation). Lund: Socialhögskolan, Lunds universitet. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Swärd, H. & Panican, A. (2024). Inledning. I: Hans Swärd; Alexandru Panican, Akilleshälar i välfärd, socialpolitik och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
- Panican, A. (2024). Välfärdsstatens akilleshäl: rättigheter. I: Hans Swärd; Alexandru Panican, Akilleshälar i välfärd, socialpolitik och socialt arbete (ss. 153-180). Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
- Salonen, T. & Panican, A. (2022). Personalens kompetensprofil: nuläge och vägval framåt. I: Anna Angelin; Torbjörn Hjort, Socialt arbete i förändring: utmaningar och villkor inom utbildning, forskning och praktik : jubileumsbok 2022 (ss. 121-139). Lund: Lunds universitet, Socialhögskolan. [BibTeX]
- Olofsson, J. & Panican, A. (2021). Apprenticeship training in Sweden. I: Ramona David; Vlasis Korovilos; Lisa Rustico, The next steps for apprenticeship (ss. 32-38). Luxembourg: European Commission. [BibTeX]
- Olofsson, J. & Panican, A. (2020). Hur kan den gymnasiala yrkesutbildningens låga attraktionskraft förklaras? Det svenska utbildningspolitiska paradigmet. I: Alexandru Panican, Yrkesutbildning på undantag? Att bryta den låga attraktionskraften (ss. 45-76). Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
- Panican, A. (2020). Hur reflekterar högstadieelever gällande yrkesutbildningens attraktionskraft inför gymnasievalet?. I: Alexandru Panican, Yrkesutbildning på undantag? Att bryta den låga attraktionskraften. Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
- Panican, A. (2020). Till det sociala arbetets försvar: vad försvarar forskare och praktiker i socialt arbete?. I: Hans Swärd, Till det sociala arbetets försvar! (ss. 33-61). Stockholm: Centralförbundet för socialt arbete (CSA). [BibTeX]
- Panican, A. (2020). Varför skriva en bok om yrkesutbildningens attraktionskraft?. I: Alexandru Panican, Yrkesutbildning på undantag? Att bryta den låga attraktionskraften (ss. 23-42). Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
- Panican, A. (2020). Vilka slutsatser kan dras gällande yrkesutbildningens attraktionskraft?. I: Alexandru Panican, Yrkesutbildning på undantag? Att bryta den låga attraktionskraften. Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
- Olofsson, J. & Panican, A. (2018). Arbetslivets omreglering, arbetsmarknadens reglering och lärlingsutbildningens betydelse. I: Jonas Olofsson; Fredrik Wikström, Unga inför arbetslivet: om utanförskap, lärande och delaktighet (ss. 205-228). Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
- Olofsson, J. & Panican, A. (2017). Apprenticeship training in upper secondary school: Motives and possibilities from a European and Swedish perspective. I: Miguel Angel Malo; Almudena Moreno Minguez, European Youth Labour Markets: Problems and Policies (ss. 79-94). . Springer. [BibTeX]
- Johansson, H. & Panican, A. (2016). A move to the local? The relevance of a local welfare system approach. I: Håkan Johansson; Alexandru Panican, Combating Poverty in Local Welfare Systems: active inclusion strategies in European cities (ss. 1-28). London: Palgrave Macmillan. [BibTeX]
- Koch, M. & Panican, A. (2016). Approaches, actors and models of vertical collaborative governance arrangements in combating poverty: five European cities compared. I: Rune Halvorsen; Bjørn Hvinden, Combating poverty in Europe: active inclusion in a multi-level and multi-actor context (ss. 159-180). Cheltenham: Edward Elgar Publishing. [BibTeX]
- Panican, A. (2016). Om beredskapen att öka yrkesutbildningens attraktionskraft: utbildningspolitik, skolföreträdare och högstadieelever. I: T. Hellström, Fokus på gymnasial yrkesutbildning: En antologi om hur yrkesutbildningen kan förbättras. Stockholm: Worldskills Sweden. [BibTeX]
- Panican, A. & Johansson, H. (2016). Strategies against poverty in a Social democratic local Welfare system: still the responsibility of public actors?. I: Håkan Johansson; Alexandru Panican, Combating Poverty in Local Welfare Systems: active inclusion strategies in European cities (ss. 155-179). London: Palgrave Macmillan. [BibTeX]
- Panican, A. & Angelin, A. (2016). Worlds of active inclusion at local level: a comparative analysis. I: Håkan Johansson; Alexandru Panican, Combating Poverty in Local Welfare Systems: active inclusion strategies in European cities (ss. 231-260). London: Palgrave Macmillan. [BibTeX]
- Panican, A. (2014). Den (o)villkorade gymnasieskolan: en förpliktande rättighet och skyldigheten att välja bort yrkesutbildningar. I: Alexandru Panican, Yrkesutbildning för morgondagens arbetsliv (ss. 85-110). Stockholm: Dialogos Förlag. [BibTeX]
- Panican, A. (2014). Gymnasieutbildning: en rättighet eleven inte får tacka nej till samt plikten att välja rätt utbildning. I: På väg in: ungdomars liv och försörjning: rapport från forskarseminarium i Umeå 15-16 januari 2014 (ss. 27-37). Stockholm: Försäkringskassan. [BibTeX]
- Panican, A. (2014). Inledning: Förhoppningar på yrkesutbildning som en väg från ungas dystra situation. I: Alexandru Panican, Yrkesutbildning för morgondagens arbetsliv (ss. 9-13). Stockholm: Dialogos Förlag. [BibTeX]
- Hjort, T. , Hjärpe, T. & Panican, A. (2014). Rådgivare, vägledare och mäklare: om grundskolans roll och betydelse för gymnasievalet. I: Anders Persson; Roger Johansson, Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang: utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet (ss. 177-194). Helsingborg: Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet. [BibTeX]
- Hjort, T. , Hjärpe, T. & Panican, A. (2014). Säkra kort och öppna dörrar: om normer i gymnasievalsprocessen. I: Jonas Olofsson, Den långa vägen till arbetsmarknaden: om unga utanför (ss. 161-176). Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
- Panican, A. (2014). Yrkesutbildning för morgondagens arbetsliv?. I: Alexandru Panican, Yrkesutbildning för morgondagens arbetsliv (ss. 231-245). . Dialogos Förlag. [BibTeX]
- Panican, A. (2013). The Growing Emphasis on Social Citizenship in Nordic Education: Inducing New Social Risks While Trying to Alleviate Them. I: Ivan Harsløf; Rickard Ulmestig, Changing social risks and social policy responses in the nordic welfare states (ss. 92-112). . Palgrave Macmillan. [BibTeX]
- Olofsson, J. & Panican, A. (2013). Unga och utanförskap i Sverige. I: Terje Olsen; Jenny Tägström, For det som vokser: unge, psykisk uhelse og tidlig uførepensjonering i Norden: en antologi (ss. 50-74). . Nordens välfärdscenter / Nordic Welfare Centre. [BibTeX]
- Olofsson, J. & Panican, A. (2013). Young people and social exclusion in Sweden. I: Terje Olsen; Jenny Tägtström, For that which grows: Mental Health, Disability Pensions and Youthin the Nordic Countries (ss. 55-80). . Nordic Centre for Welfare and Social Issues (NVC). [BibTeX]
- Olofsson, J. & Panican, A. (2012). Den svenska yrkesutbildningsmodellen. I: Håkon Høst, Tradisjonelle utfordringer - fornyet interesse: Hvordan er de nordiske landes yrkesutdanninger i stand til å møte arbeidslivets behov? (ss. 41-54). København: Nordisk ministerråd. [BibTeX]
- Eliasson-Lappalainen, R. & Panican, A. (2009). Reflektioner om forskning i socialt arbete. I: Rosmari Eliasson-Lappalainen; Anna Meeuwisse; Alexandru Panican, Den berusade båten: en vänbok till Sune Sunesson (ss. 293-303). Lund: Arkiv. [BibTeX]
- Olofsson, J. & Panican, A. (2008). Ungdomars etableringsförhållanden i de nordiska länderna: en bakgrund. I: Jonas Olofsson; Alexandru Panican, Ungdomars väg från skola till arbetsliv: nordiska erfarenheter (ss. 21-51). . Nordiska ministerrådet. [BibTeX]
- Panican, A. & Sunesson, S. (2004). Det skiftande värdet av rättigheter. I: Anne Lise Fimreite, Medborgare eller målsägare: sociala rättigheter och välfärdspolitiska dilemman (ss. 30-47). . Svenska kommunförbundet. [BibTeX]
Rapporter
- Olofsson, J. & Panican, A. (2023). Kvantitativa metoder i socialpolitiska studier: en introduktion med frågor och övningsexempel i fyra delar. Lund: School of social work, Lund University (Research Reports in Social Work 2023:3). [BibTeX]
- Olofsson, J. & Panican, A. (2022). Yrkesutbildningen och ungas etableringsförutsättningar: erfarenheter, utmaningar och möjligheter i Malmö. Malmö: Malmö stad Tillväxtkommission. [BibTeX]
- Salonen, T. & Panican, A. (2021). Genomlysning av socionomfältet: Nuläge och prognoser om socionomers utbildning och arbetsmarknad. Lund: Lunds universitet, Socialhögskolan (Research Reports in Social Work 2021:6). [BibTeX]
- Panican, A. (2020). Gymnasieelevers övergång från skola till arbetsliv: Vad är mervärdet med ETG som utbildningskoncept?. Lund: Lunds universitet, Socialhögskolan (Research Reports in Social Work 2020:6). [BibTeX]
- Panican, A. & Björklund, S. (2019). Generisk valideringsmodell för bedömning av reell kompetens för tillgodoräknande som högskoleutbildning (GVTH) samt valideringskriterier för socionomexamen. Lund: Lunds universitet, Socialhögskolan (Research Reports in Social Work 2019:9). [BibTeX]
- Panican, A. & Paul, E. (2019). Svensk gymnasial yrkesutbildning: en framgångsfaktor för en effektiv övergång från skola till arbetsliv eller kejsarens nya kläder?.. Svenska ESF-rådet. [BibTeX]
- Panican, A. & Ulmestig, R. (2017). Lokal Arbetsmarknadspolitik: Vem gör vad, hur och för vem?.. Linnaeus University (Rapportserie i socialt arbete 1/2017). [BibTeX]
- Panican, A. (2016). Valideringens Janusansikte: branschorganisationernas förhållningssätt till validering, SeQF och generiska kompetenser. Stockholm: Ratio (Yrke-kvalifikation-rörlighet. Rapport 22). [BibTeX]
- Olofsson, J. & Panican, A. (2015). Lärlingsutbildning i skärningspunkten mellan kompetensförsörjning och socialpolitik. Lund: Lunds universitet, Socialhögskolan (Research Reports in Social Work 2015:1). [BibTeX]
- Panican, A. (2015). Väljer unga fel? - grundskoleelevers attityder till gymnasievalet. Stockholm: Ratio (Kompetens för tillväxt. Rapport 19). [BibTeX]
- Panican, A. & Olofsson, J. (2014). En utbildningsgaranti: möjligheter på regional nivå. Malmö: Region Skåne. [BibTeX]
- Panican, A. , Angelin, A. , Johansson, H. & Koch, M. (2014). Multilevel “Arenas” for Fighting Poverty and Social exclusion: National report Sweden. Oldenburg: University of Oldenburg. [BibTeX]
- Angelin, A. , Panican, A. , Johansson, H. & Koch, M. (2014). Work Package 7 – Poverty as a Problem of Targeting Groups along their Life-Course: Active Inclusion of Deprived Groups: National Report: Sweden. Oldenburg: University of Oldenburg (COPE Combating Poverty in Europe ). [BibTeX]
- Johansson, H. , Panican, A. , Angelin, A. & Koch, M. (2013). Combating poverty in Europe: multi-level, multi-dimensional and multi-stakeholder models in local active inclusion policies. Oldenburg: University of Oldenburg (COPE Combating Poverty in Europe ). [BibTeX]
- Panican, A. & Olsson Kaplan, P. (2013). Hur tänker de? Ungdomars och föräldrars attityder till arbetsmarknadsetablering. Lund: Lunds universitet, Socialhögskolan (Research Reports in Social Work 2013:3). [BibTeX]
- Panican, A. , Johansson, H. , Koch, M. & Angelin, A. (2013). The local arena for combating poverty: Malmö, Sweden. Oldenburg: University of Oldenburg. [BibTeX]
- Angelin, A. , Johansson, H. , Koch, M. & Panican, A. (2013). The national arena for combating poverty: national report: Sweden. Oldenburg: University of Oldenburg. [BibTeX]
- Olofsson, J. & Panican, A. (2012). Lärlingsutbildningen: aktuella erfarenheter och framtida möjligheter.. Ratio (Företagens kompetensförsörjning. Rapport 2). [BibTeX]
- Olofsson, J. , Panican, A. , Pettersson, L. & Righard, E. (2010). Ungdomars övergång från skola till arbetsliv: aktuella utmaningar och lokala erfarenheter (1ed.). Lund: Socialhögskolan, Lunds universitet (Meddelanden från Socialhögskolan 2009:1). [BibTeX]
- Panican, A. (2005). Normer i rättvisetänkandet: finns det någon norm som reglerar rättvisetänkandet när det gäller distributiv rättvisa?.. Lunds universitet, Socialhögskolan (Working-paper serien 2005:2). [BibTeX]
- Panican, A. (2005). Rättvisans sociala ursprung.. Lunds universitet, Socialhögskolan (Working paper-serien 2005:1). [BibTeX]
Samlingsverk (redaktör)
- Swärd, H. (ed.) & Panican, A. (ed.) (2024). Akilleshälar i välfärd, socialpolitik och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
- Panican, A. (ed.) (2020). Yrkesutbildning på undantag? Att bryta den låga attraktionskraften. Lund: Studentlitteratur AB. [BibTeX]
- Johansson, H. (ed.) & Panican, A. (ed.) (2016). Combating Poverty in Local Welfare Systems: Active Inclusion Strategies in European Cities. London: Palgrave Macmillan (Work and welfare in Europe ). [BibTeX]
- Panican, A. (ed.) (2014). Yrkesutbildning för morgondagens arbetsliv. Stockholm: Dialogos Förlag (Kompetens för tillväxt 13). [BibTeX]
- Eliasson-Lappalainen, R. (ed.) , Meeuwisse, A. (ed.) & Panican, A. (ed.) (2009). Den berusade båten: en vänbok till Sune Sunesson. Lund: Arkiv. [BibTeX]
- Olofsson, J. (ed.) & Panican, A. (ed.) (2008). Ungdomars väg från skola till arbetsliv: nordiska erfarenheter. Köpenhamn: Nordiska ministerrådet (TemaNord 584). [BibTeX]