Agneta Linné
Befattning: Forskare Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: YWduZXRhLmxpbm5lO29ydS5zZQ==
Telefon: 018 461945
Rum: -
Om Agneta Linné
Forskningsintresse
Agneta Linné är professor emeritus i pedagogik och verksam som forskare. Hennes forskningsområden innefattar läroplansteori, utbildningshistoria, forskning om lärares utbildning och arbete samt kunskapstraditioner i högre utbildning. Hon intresserar sig också för kvinnohistoriska frågor.
Ett spår i Agneta Linnés forskning gäller hur utbildning av lärare för obligatorisk skola tagit form historiskt, hur dess innehåll skiftat över tid utifrån förändrade samhälleliga intressen, värderingar och pedagogiska traditioner, och vilka krav som ställts på en god lärare i olika tider. Andra studier gäller lärares arbete och hur den pedagogiska praktiken kom att ta lektionens form, med givna regler för hur talet mellan lärare och elev skulle gestaltas.
Under senare år har Linné särskilt studerat möten mellan kunskapstraditioner och kunskapskulturer i högre utbildning. Hon har varit huvudansvarig för det av Vetenskapsrådet (VR) finansierade forskningsprojektet När praktikgrundad kunskap möter högskolan – kontinuitet och förändring i lärarutbildning och medansvarig för VR-projektet Vad gör språk? En studie av språkbruk i lärarutbildningen ur makt och genusperspektiv. Hon har också varit medansvarig forskare i det av Riksbankens Jubileumsfond stödda projektet Formering för offentlighet – en kollektivbiografi över stockholmskvinnor 1880-1920, där hon undersökt liv och strategier hos kvinnliga pedagoger. Hon har bl.a. publicerats i PalgraveMacmillans Girls' Secondary Education in the Western World (2010) och Routledge's Rethinking Schooling (2007).
En aktuell publikation är Att forma en ny tid. Kvinnor som samhällspedagoger runt 1900 – en kollektivbiografi (2020, se vidare nedan), också presenterad vid den internationella konferensen "Suffrage now!" med bidraget Shaping a New Age: Educators, Entrepreneurs, Publicists – and Members of Parliament (augusti 2021).
Nyligen publicerat är kapitlet "Struggle, Resources and Strategies: Portraits of Six Swedish Women Suffrage Activists" i PalgraveMacmillans Suffrage and Its Legacy in the Nordics and Beyond: Gender, Institutional Constraints and Feminist Strategies i serien Gender and Politics (2024), se nedan.
Akademiska uppdrag
Agneta Linné anlitas återkommande för akademiska uppdrag som sakkunnig vid tjänstetillsättning och som fakultetsopponent respektive ledamot av betygsnämnd vid doktorsdisputation mm. Hon har bl.a. svarat för ett sjuttiotal sakkunniguppdrag och ett fyrtiotal uppdrag som fakultetsopponent eller ledamot av betygsnämnd vid skandinaviska universitet.
Publikationer
Senaste publikationer
Englund, Boel; Linné, Agneta; Heyman, Ingrid; Skog-Östlin, Kerstin & Trotzig, Eva (2024). "Struggle, Resources and Strategies: Portraits of Six Swedish Women Suffrage Activists." I: Josefina Erikson & Lenita Freidenvall red. Suffrage and Its Legacy in the Nordics and Beyond: Gender, Institutional Constraints and Feminist Strategies, s. 63-84. Cham: PalgraveMacmillan.
Englund, Boel & Linné, Agneta red. (2020). Englund, Boel; Heyman, Ingrid; Linné, Agneta; Skog-Östlin, Kerstin & Trotzig, Eva. Att forma en ny tid. Kvinnor som samhällspedagoger runt 1900 – en kollektivbiografi. Stockholm: Stockholmia förlag.
Linné, Agneta (2019). Lärarutbildare och skolreformatörer – Hedwig Sidner och Anna Sörensen. Tidskriften Vägval i skolans historia, nr 3/2019.
Linné, Agneta (2018). Pedagogik, institution och kunskapsobjekt: personliga noteringar och reflektioner. Pedagogisk Forskning i Sverige, 25(5), 61-83. https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/download/928/1303/
Linné, Agneta (2018). Anna Elisabeth Sörensen: 1875-04-11 — 1943-02-02. Folkskollärare, rektor, reformpedagog. I: Larsson, Lisbeth; Sjöberg, Maria, et al., Svenskt kvinnobiografiskt lexikon. Göteborg: Göteborgs universitet.
Linné, Agneta (2018). Hedwig Christina Margareta Sidner: 1852-12-28 — 1929-03-25. Lärare, skolledare, utbildningsreformator. I: Larsson, Lisbeth; Sjöberg, Maria et.al., Svenskt kvinnobiografiskt lexikon. Göteborg: Göteborgs universitet.
Mer information på annan webbplats
Linné, Agneta (2016): Högre utbildning och praktisk kunskap - en komplicerad historia. I Maja Elmgren et al. (red.) Att ta utbildningens komplexitet på allvar, s. 239-252. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis, Uppsala Studies in Education, 138.
Linné, Agneta (2015): Curriculum theory and didactics - towards a theoretical rethinking. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 1(1), 31-39. NordSTEP 2015,1: 27002 -http://dx.doi.org/10.3402/nstep.v1.27002
Linné, Agneta (2012): Den goda läraren - en fråga om moral och social integration. I Tomas Englund (red.) Föreställningar om den goda läraren, s. 87-121. Göteborg: Daidalos.
Linné. Agneta (2012): Läroplansteori mellan rum, tid och handling. I Tomas Englund, Eva Forsberg & Daniel Sundberg (red.) Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola, s. 100-115. Stockholm: Liber.
Linné, Agneta (2011): Språk och normativitet i lärares utbildning – anteckningar om historiska rötter. I Boel Englund (red.) Språk och normativitet i lärares utbildning, s. 17-28. Stockholm: Stockholms universitets förlag.
Linné, Agneta et al. (2011): Practical Knowledge Meets Academia. Paper to the American Educational Research Association (AERA) Meeting, New Orleans, april 2011 (m. Boel Englund, Eva Eliasson, Annelie Holmberg, Britt Tellgren & Birgitta Sandström).
Linné, Agneta (2010): Lutheranism and Democracy: Scandinavia. I James C. Albisetti, Joyce Goodman & Rebecca Rogers (red.) Girls’ Secondary Education in the Western World. From the 18th to the 20th century, s. 133-147. New York: PalgraveMacmillan.
Linné, Agneta (2010): Anna Sörensen och folkskoleseminariet som kunskapskultur. I Ann-Kristin Högman, Lars Petterson & Sune Åkerman (red.) Samhällsbyggare i närmiljön. Kvinnliga och manliga folkskollärares insatser i det lokala samhällslivet 1860-1960, s. 59-88. Uppsala: Föreningen för svensk undervisningshistoria. ÅSU, 213.
Linné, Agneta (2010): Lärarutbildningen i historisk belysning.www.lararnashistoria.se
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Linné, A. (2019). Lärarutbildare och skolreformatörer – Hedwig Sidner och Anna Sörensen. Vägval i skolans historia (3). [BibTeX]
- Linné, A. (2018). Pedagogik, institution och kunskapsobjekt: personliga noteringar och reflektioner. Pedagogisk forskning i Sverige, 23 (5), 61-83. [BibTeX]
- Linné, A. (2015). Curriculum theory and didactics: towards a theoretical rethinking. NordSTEP Nordic Journal of Studies in Educational Policy (1), 27002. [BibTeX]
- Linné, A. (2007). Några vägval i lärarutbildningens historia. Vägval i skolans historia: Tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, 7 (1), 4-9. [BibTeX]
- Linné, A. (2005). Lärarinnor, pedagogiskt arbete och modernitet: en narrativ analys. Tidskrift för lärarutbildning och forskning, 12 (4), 91-106. [BibTeX]
- Linné, A. (2003). Governing the school in the name of God, in the name of utility, or in the name of democratic dialogue. Kwartalnik Pedagogiczny, 48 (1-2), 29-43. [BibTeX]
- Linné, A. (2003). Tid, rum, berättelse: en historia om pedagogik och lärarutbildning. Utbildning och Demokrati, 12 (1), 9-38. [BibTeX]
- Linné, A. & Höstmark Tarrou, A. (2001). An exploratory approach to ATEE output: some results and some prospects. European Journal of Teacher Education, 24 (1), 9-20. [BibTeX]
- Linné, A. (2001). Myths in teacher education and the use of history in teacher education research. European Journal of Teacher Education, 24 (1), 35-45. [BibTeX]
- Linné, A. (2001). The lesson as a pedagogic text: a case study of lesson designs. Journal of Curriculum Studies, 33 (2), 129-156. [BibTeX]
- Linné, A. (1999). Läroplanshistorisk forskning: vad kan den bidra med i en lärarutbildning för morgondagens skola?. Utbildning och Demokrati, 8 (2), 15-32. [BibTeX]
- Linné, A. (1999). Morality, the child, or science?: a study of tradition and change in the education of elementary school teachers in Sweden. Journal of Curriculum Studies, 31 (4), 429-447. [BibTeX]
- Linné, A. (1999). Om ramfaktorteorin och historisk förändring: noteringar utifrån en läroplanshistorisk studie. Pedagogisk forskning i Sverige, 4 (1), 59-71. [BibTeX]
Artiklar, recensioner
- Linné, A. (2005). Vad ska vi sjunga?: En musikpedagogisk diskurs om tiden mellan två världskrig [diss. av Birgitta Ryner]. Svensk tidskrift för musikforskning, 87, 151-153. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar
- Linné, A. (1996). Moralen, barnet eller vetenskapen?: En studie av tradition och förändring i lärarutbildningen. (Doctoral dissertation). Stockholm: HLS Förlag. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Englund, B. , Linné, A. , Heyman, I. , Skog-Östlin, K. & Trotzig, E. (2024). Struggles, Resources and Strategies: Portraits of Six Swedish Women Suffrage Activists. I: Josefina Erikson; Lenita Freidenvall, Suffrage and Its Legacy in the Nordics and Beyond: Gender, Institutional Constraints and Feminist Strategies (ss. 63-84). Cham: Palgrave Macmillan. [BibTeX]
- Linné, A. (2018). Anna Elisabeth Sörensen: 1875-04-11 — 1943-02-02. Folkskollärare, rektor, reformpedagog. I: Larsson, Lisbeth; Sjöberg, Maria, et al., Svenskt kvinnobiografiskt lexikon. Göteborg: Göteborgs universitet. [BibTeX]
- Linné, A. (2018). Hedwig Christina Margareta Sidner: 1852-12-28 — 1929-03-25. Lärare, skolledare, utbildningsreformator. I: Larsson, Lisbeth; Sjöberg, Maria et.al., Svenskt kvinnobiografiskt lexikon. Göteborg: Göteborgs universitet. [BibTeX]
- Linné, A. (2016). Högre utbildning och praktisk kunskap: en komplicerad historia. I: Maja Elmgren; Maria Folke-Fichtelius; Stina Hallsén; Henrik Román; Wieland Wermke, Att ta utbildningens komplexitet på allvar: En vänskrift till Eva Forsberg (ss. 239-252). Uppsala: Uppsala universitet. [BibTeX]
- Linné, A. (2012). Den goda läraren: en fråga om moral och social integration. I: Tomas Englund, Föreställningar om den goda läraren (ss. 87-121). Göteborg: Daidalos. [BibTeX]
- Linné, A. (2012). Läroplansteori mellan rum, tid och handling. I: Tomas Englund, Eva Forsberg, Daniel Sundberg, Vad räknas som kunskap?: Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola (ss. 100-115). Stockholm: Liber. [BibTeX]
- Linné, A. (2011). Rethinking curriculum history. I: Eva Forsberg, Curriculum theory revisited: curriculum as content, pedagogy and evaluation. Saarbrücken: Lambert Academic Publishing. [BibTeX]
- Linné, A. (2011). Språk och normativitet i lärares utbildning: anteckningar om historiska rötter. I: Boel Englund, Språk och normativitet i lärares utbildning: rapport från forskningsprojektet Vad gör språk? (ss. 17-28). Stockholm: Stockholms universitets förlag. [BibTeX]
- Linné, A. (2010). Anna Sörensen och folkskoleseminariet som kunskapskultur. I: Ann-Kristin Högman, Lars Petterson, Sune Åkerman, Samhällsbyggare i närmiljön: kvinnliga och manliga folkskollärares insatser i det lokala samhällslivet 1860-1960 (ss. 59-88). Uppsala: Föreningen för svensk undervisningshistoria. [BibTeX]
- Linné, A. (2010). Lutheranism and democracy: Scandinavia. I: James C. Albisetti, Joyce Goodman, Rebecca Rogers, Girls' secondary education in the western world: from the 18th to the 20th century (ss. 133-147). New York: Palgrave Macmillan. [BibTeX]
- Linné, A. (2008). Om pedagogik, statsmakt och forskarpositioner: ett försök att spåra varför det är så svårt att bli klok på det praktiska. I: Karin Anna Petersen, Marianne Höyen, At saette spor på en vandring fra Aquinas til Bourdieu: aeresbog til Staf Callewaert (ss. 413-422). Köpenhamn: Hexis. [BibTeX]
- Linné, A. (2007). Rethinking curriculum history. I: Eva Forsberg, Curriculum theory revisited (ss. 179-192). Uppsala: Uppsala university. [BibTeX]
- Linné, A. (2007). Teacher education and practical knowledge. I: Else Askeroi, Hanna Kristiansen, Icara da Silva Holmesland, Professionals in education: an anthology : festschrift for Anne-Lise Høstmark Tarrou (ss. 24-35). Kjeller: Akershus university college. [BibTeX]
- Linné, A. (2006). Om traditioner, reformer och lärares utbildning. I: Kent Hägglund, Ständigt i stöpsleven: lärarhögskolan i Stockholm under fem decennier (ss. 14-44). Stockholm: HLS. [BibTeX]
- Linné, A. (2006). Sidner, Hedwig Christina Margareta. I: Åsa Karlsson, Svenskt biografiskt lexikon: bd 32, Sehlstedt-Sparre (ss. 130-133). Stockholm: Svenskt biografiskt lexikon. [BibTeX]
- Linné, A. (2006). The lesson as a pedagogic text: a case study of lesson designs. I: Ian Westbury, Geoffrey Milburn, Rethinking schooling: twenty-five years of the Journal of Curriculum Studies (ss. 48-77). London: Routledge. [BibTeX]
- Linné, A. (2005). Kropp och själ i lärares utbildning. I: Karin Redelius, Håkan Larsson, Leve idrottspedagogiken!: en vänbok tillägnad Lars-Magnus Engström (ss. 221-238). Stockholm: HLS Förlag. [BibTeX]
- Linné, A. (2004). Lektionen som pedagogisk text. I: Tomas Englund, Skillnad och konsekvens: mötet lärare - studerande och undervisning som meningserbjudande (ss. 37-64). Lund: Studentlitteratur. [BibTeX]
- Linné, A. (2003). Om innebörden av en forskningsmiljö och att vara före sin tid. I: Eva Forsberg, Skolan och tusenårsskiftet: en vänbok till Ulf P. Lundgren (ss. 21-33). Uppsala: Uppsala University, STEP, Department of Education. [BibTeX]
- Linné, A. (2001). En kvinnlig lärarutbildares levnadslopp och existens vid modernitetens genombrott. I: Agneta Linné, Kerstin Skog-Östlin, Biografi och kollektivbiografi som historisk metod (ss. 35-54). Uppsala: Forum för pedagogisk historia, SEC, Uppsala universitet. [BibTeX]
- Linné, A. (2001). Moralfostran i svensk obligatorisk skola. I: Göran Linde, Värdegrund och svensk etnicitet (ss. 26-53). Lund: Studentlitteratur. [BibTeX]
- Linné, A. (1998). Utbildning av lärare som ett statens styrinstrument för skolan. I: Stig G. Nordström, Gunnar Richardson, Utbildningshistoria 1998 (ss. 213-244). Uppsala: Föreningen för svensk undervisningshistoria. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Englund, B. , Heyman, I. , Linné, A. , Skog-Östlin, K. & Trotzig, E. (2021). Shaping a New Age: Educators, Entrepreneurs, Publicists – and Members of Parliament. Konferensbidrag vid Suffrage Now! International Conference of Gender and Democracy, (Online Conference), Department of History, Stockholm University, Stockholm, Sweden, August 13–14, 2021. [BibTeX]
- Linné, A. (2013). Curriculum theory and didactics: towards a theoretical rethinking. I: Curriculum and/or didactics - a discussion revisited. Towards a transnational curriculum theory? Fifth Nordic Curriculum Theory Conference, Uppsala University, October 24-25, 2013. Konferensbidrag vid Fifth Nordic Curriculum Theory Conference, Uppsala University, Uppsala, Sweden, October 24-25, 2013. [BibTeX]
- Linné, A. (2012). Högre utbildning: en komplicerad historia. Konferensbidrag vid Femte nordiska utbildningshistoriska konferensen: Människor, miljöer och läromedier, Umeå University, Umeå, Sweden, September 26-28, 2012. [BibTeX]
- Linné, A. , Englund, B. , Eliasson, E. , Holmberg, A. , Tellgren, B. & Sandström, B. (2011). Practical knowledge meets academia: continuity and change in teacher education. Konferensbidrag vid American Educational Research Association (AERA) Annual Meeting, New Orleans, April 8-12, 2011. [BibTeX]
- Linné, A. (2010). När praktikgrundad kunskap möter högskolan: kontinuitet och förändring i lärarutbildning. I: Esbjörn Larsson, Johannes Westberg, Utbildningens sociala och kulturella historia meddelanden från den fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen. Konferensbidrag vid Fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen, Uppsala universitet, 1-2 oktober 2009. (ss. 268-269). Uppsala: Uppsala universitet, SEC. [BibTeX]
- Linné, A. (2009). Time, talk, and narrative: on the silent voice of gender in the history of teacher education. Konferensbidrag vid The 37th Nordic Educational Research Association Congress, NTNU, Norway, March 5-7, 2009. [BibTeX]
- Linné, A. & Englund, B. (2008). Academic tribes and less academic tribes: practical knowledge, academic values, and teacher education. Konferensbidrag vid Nordic Educational Research Association 36th Congress, University of Aarhus, Denmark, March 5-8, 2008. [BibTeX]
- Linné, A. (2008). Formandet av lärarkåren: seminariekulturen. Konferensbidrag vid Svenska historikermötet, Lunds universitet, 24-26 april 2008. [BibTeX]
- Linné, A. & Skog-Östlin, K. (2007). Female educational pioneers, modernity, and the public sphere around 1900. Konferensbidrag vid Nordic Educational Research Association 35th Congress, University of Turku, Finland, March 15-17, 2007. [BibTeX]
- Linné, A. (2006). Culture, knowledge, time and place: rethinking curriculum theory. Konferensbidrag vid Nordic Educational Research Association 34th Congress, Örebro University, March 9-11, 2006. [BibTeX]
- Linné, A. (2006). Female curriculum pioneers, modernity, and the public sphere around 1900. Konferensbidrag vid American Educational Research Association (AERA) Annual Meeting, San Francisco, April 7-11, 2006. [BibTeX]
- Linné, A. (2006). Folkskollärarinnor i Stockholm: strategier, arbete, offentlighet. Konferensbidrag vid Tredje Nordiska Pedagogikhistoriska konferensen, Lärarhögskolan i Stockholm, 28-29 september 2006. [BibTeX]
- Linné, A. (2006). Teacher education and academia: shifting partnership relations in the social transformations of modernity. Konferensbidrag vid Association for Teacher Education in Europe (ATEE) 31st Annual Conference, Portoroz, Slovenia, October 21-25, 2006. [BibTeX]
- Linné, A. & Englund, B. (2005). Knowledge, gender, and teacher education cultures, 1950-2003. Konferensbidrag vid Nordic Educational Research Association, 33rd Congress, Oslo University, March 10-12, 2005. [BibTeX]
- Linné, A. (2002). Education of female teachers, modernity and public life. I: Wolfgang Hörner; Dieter Schulz; Heinz-Werner Wollersheim, Berufswissen des Lehrers und Bezugswissenschaften der Lehrerbildung Ausgewählte Beiträge des 24. Jahreskongresses der Vereinigung für Lehrerbildung in Europa, Univ. Leipzig, 30.8.-5.9.1999. Konferensbidrag vid 24. Jahreskongresses der Vereinigung für Lehrerbildung in Europa, Univ. Leipzig, 30.8.-5.9.1999. (ss. 105-121). Leipzig: Leipziger Universitätsverlag. [BibTeX]
- Linné, A. & Skog-Östlin, K. (2002). Stockholm as a social space at the turn of the 20th century: School buildings as representations of the modern project. I: Kerstin Skog-Östlin, Stockholm as a social space at the turn of the 20th century. Konferensbidrag vid NERA Conference, March 7-10, 2002, Tallinn. (ss. 9-19). Uppsala: Forum för pedagogisk historia, SEC, Uppsala universitet. [BibTeX]
- Linné, A. & Skog-Östlin, K. (2001). Flickskola och seminarium som nätverk, bildningsväg och verksamhetsfält. I: Ingrid Heyman & Eva Trotzig, Formering för offentlighet : rapport från konferens i Uppsala den 22 november 2000. Uppsala: Forum för pedagogisk historia, SEC, Uppsala universitet. [BibTeX]
Samlingsverk (redaktör)
- Heyman, I. , Skog-Östlin, K. & Trotzig, E. Englund, B. (ed.) & Linné, A. (ed.) (2020). Att forma en ny tid: Kvinnor som samhällspedagoger runt 1900 – en kollektivbiografi. Stockholm: Stockholmia förlag (Monografier utgivna av Stockholms stad 267). [BibTeX]