This page in English

Agneta Linné

Befattning: Forskare Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

E-post: YWduZXRhLmxpbm5lO29ydS5zZQ==

Telefon: 018 461945

Rum: -

Om Agneta Linné

Forskningsintresse

Agneta Linné är professor emeritus i pedagogik och verksam som forskare. Hennes forskningsområden innefattar läroplansteori, utbildningshistoria, forskning om lärares utbildning och arbete samt kunskapstraditioner i högre utbildning. Hon intresserar sig också för kvinnohistoriska frågor.

Ett spår i Agneta Linnés forskning gäller hur utbildning av lärare för obligatorisk skola tagit form historiskt, hur dess innehåll skiftat över tid utifrån förändrade samhälleliga intressen, värderingar och pedagogiska traditioner, och vilka krav som ställts på en god lärare i olika tider. Andra studier gäller lärares arbete och hur den pedagogiska praktiken kom att ta lektionens form, med givna regler för hur talet mellan lärare och elev skulle gestaltas.

Under senare år har Linné särskilt studerat möten mellan kunskapstraditioner och kunskapskulturer i högre utbildning. Hon har varit huvudansvarig för det av Vetenskapsrådet (VR) finansierade forskningsprojektet När praktikgrundad kunskap möter högskolan – kontinuitet och förändring i lärarutbildning och medansvarig för VR-projektet Vad gör språk? En studie av språkbruk i lärarutbildningen ur makt och genusperspektiv. Hon har också varit medansvarig forskare i det av Riksbankens Jubileumsfond stödda projektet Formering för offentlighet – en kollektivbiografi över stockholmskvinnor 1880-1920, där hon undersökt liv och strategier hos kvinnliga pedagoger. Hon har bl.a. publicerats i PalgraveMacmillans Girls' Secondary Education in the Western World (2010) och Routledge's Rethinking Schooling (2007).

En aktuell publikation är Att forma en ny tid. Kvinnor som samhällspedagoger runt 1900 – en kollektivbiografi (2020, se vidare nedan), också presenterad vid den internationella konferensen "Suffrage now!" med bidraget Shaping a New Age: Educators, Entrepreneurs, Publicists – and Members of Parliament (augusti 2021). 

Nyligen publicerat är kapitlet "Struggle, Resources and Strategies: Portraits of Six Swedish Women Suffrage Activists" i PalgraveMacmillans Suffrage and Its Legacy in the Nordics and Beyond: Gender, Institutional Constraints and Feminist Strategies i serien Gender and Politics (2024), se nedan. 

Akademiska uppdrag

Agneta Linné anlitas återkommande för akademiska uppdrag som sakkunnig vid tjänstetillsättning och som fakultetsopponent respektive ledamot av betygsnämnd vid doktorsdisputation mm. Hon har bl.a. svarat för ett sjuttiotal sakkunniguppdrag och ett fyrtiotal uppdrag som fakultetsopponent eller ledamot av betygsnämnd vid skandinaviska universitet.

Publikationer

Senaste publikationer

Englund, Boel; Linné, Agneta; Heyman, Ingrid; Skog-Östlin, Kerstin & Trotzig, Eva (2024). "Struggle, Resources and Strategies: Portraits of Six Swedish Women Suffrage Activists." I: Josefina Erikson & Lenita Freidenvall red. Suffrage and Its Legacy in the Nordics and Beyond: Gender, Institutional Constraints and Feminist Strategies, s. 63-84. Cham: PalgraveMacmillan.

Englund, Boel & Linné, Agneta red. (2020). Englund, Boel; Heyman, Ingrid; Linné, Agneta; Skog-Östlin, Kerstin & Trotzig, Eva. Att forma en ny tid. Kvinnor som samhällspedagoger runt 1900 – en kollektivbiografi. Stockholm: Stockholmia förlag. 

Linné, Agneta (2019). Lärarutbildare och skolreformatörer – Hedwig Sidner och Anna Sörensen. Tidskriften Vägval i skolans historia, nr 3/2019.

Linné, Agneta (2018). Pedagogik, institution och kunskapsobjekt: personliga noteringar och reflektioner. Pedagogisk Forskning i Sverige, 25(5), 61-83. https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/download/928/1303/

Linné, Agneta (2018)Anna Elisabeth Sörensen: 1875-04-11 — 1943-02-02. Folkskollärare, rektor, reformpedagog. I: Larsson, Lisbeth; Sjöberg, Maria, et al., Svenskt kvinnobiografiskt lexikon. Göteborg: Göteborgs universitet.

Linné, Agneta (2018)Hedwig Christina Margareta Sidner: 1852-12-28 — 1929-03-25. Lärare, skolledare, utbildningsreformator. I: Larsson, Lisbeth; Sjöberg, Maria et.al., Svenskt kvinnobiografiskt lexikon. Göteborg: Göteborgs universitet.
Mer information på annan webbplats

Linné, Agneta (2016): Högre utbildning och praktisk kunskap - en komplicerad historia. I Maja Elmgren et al. (red.) Att ta utbildningens komplexitet på allvar, s. 239-252. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis, Uppsala Studies in Education, 138. 

Linné, Agneta (2015): Curriculum theory and didactics - towards a theoretical rethinking. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 1(1), 31-39. NordSTEP 2015,1: 27002 -http://dx.doi.org/10.3402/nstep.v1.27002 

Linné, Agneta (2012): Den goda läraren - en fråga om moral och social integration. I Tomas Englund (red.) Föreställningar om den goda läraren, s. 87-121. Göteborg: Daidalos.

Linné. Agneta (2012): Läroplansteori mellan rum, tid och handling. I Tomas Englund, Eva Forsberg & Daniel Sundberg (red.) Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola, s. 100-115. Stockholm: Liber.

Linné, Agneta (2011): Språk och normativitet i lärares utbildning – anteckningar om historiska rötter. I Boel Englund (red.) Språk och normativitet i lärares utbildning, s. 17-28. Stockholm: Stockholms universitets förlag.

Linné, Agneta et al. (2011): Practical Knowledge Meets Academia. Paper to the American Educational Research Association (AERA) Meeting, New Orleans, april 2011 (m. Boel Englund, Eva Eliasson, Annelie Holmberg, Britt Tellgren & Birgitta Sandström).

Linné, Agneta (2010): Lutheranism and Democracy: Scandinavia. I James C. Albisetti, Joyce Goodman & Rebecca Rogers (red.) Girls’ Secondary Education in the Western World. From the 18th to the 20th century, s. 133-147. New York: PalgraveMacmillan.

Linné, Agneta (2010): Anna Sörensen och folkskoleseminariet som kunskapskultur. I Ann-Kristin Högman, Lars Petterson & Sune Åkerman (red.) Samhällsbyggare i närmiljön. Kvinnliga och manliga folkskollärares insatser i det lokala samhällslivet 1860-1960, s. 59-88. Uppsala: Föreningen för svensk undervisningshistoria. ÅSU, 213.

Linné, Agneta (2010): Lärarutbildningen i historisk belysning.www.lararnashistoria.se

Publikationer

Artiklar i tidskrifter |  Artiklar, recensioner |  Doktorsavhandlingar |  Kapitel i böcker, del av antologier |  Konferensbidrag |  Samlingsverk (redaktör) | 

Artiklar i tidskrifter

Artiklar, recensioner

Doktorsavhandlingar

Kapitel i böcker, del av antologier

Konferensbidrag

Samlingsverk (redaktör)