Pedagogiska projekt 2024

1/5

Högskolepedagogiska kommittén (HPK) inom Fakulteten för medicin och hälsa har 2024 prioriterat projektmedel till fem projekt. HPK gratulerar mottagarna och ser fram emot projekt som stärker såväl lärares pedagogiska kompetens som kvalitet i utbildningarna!

Implementering av ny praktisk examinationsform i Audionomprogrammet

Sara Båsjö och Helena Stålnacke kommer att utveckla de praktiska examinationsformerna inom Audionomprogrammets kurser, med utgångspunkt från standardiserade kliniska examinationer (OSCE). Projektet drivs bland annat av att Audionomprogrammet övergår från campus- till distansbaserat format. Det innebär att vissa praktiska examinationer kommer att utföras på olika studieorter och bedömas av adjungerade kliniska adjunkter. Förhoppningen är att utveckla en modell för examination som också kan användas i övriga praktiska examinationer.

Utvärdering av projektet Akademiskt läsande och skrivande

Kristina Elgbratt har tillsammans med kollegorna Jessica Montero och Elma Hatic arbetat med att utveckla biomedicinska analytiker-studenters akademiska läsande och skrivande. De får nu medel för att utvärdera satsningen och intervjua studenter för att diskutera former för träning av akademiskt läsande och skrivande.

SportED - ett ramverk för hållbart e-lärande

Adrian Hosford-Donovan och Diego Montiel-Rojas leder SportED-projektet, som syftar till att etablera en gemensam utbildningsram för nya distanskurser inom idrottsträning på grundnivå. Projektets primära mål är att utveckla standardiserade, högkvalitativa digitala resurser och optimera användarupplevelsen av Blackboard Learn-systemet, allt för att säkerställa en hållbar e-utbildning. Kurserna är tänkta att vara flexibla, rymma personliga åtaganden, täcka olika idrottsträningsämnen samt ge möjligheter till kompetensutveckling.

Utveckling av peer learing i VFU för biomedicinsk laboratorievetenskap

Ulrika Fernberg, Christina Karlsson och kollegor kommer att fortsätta implementeringen av peer learning som handledningsmodell vid flera kliniker, där studenter på Biomedicinska analytikerprogrammet genomför VFU. Från ett lyckat pilotprojekt för studenter med inriktning fysiologi termin 3 fortsätter implementering av handledningsmodellen inom nya områden i VFU och med nya studentgrupper.

Virtuella kursplaner för progression genom utbildningsprogram

Susanna Geidne, Anna-Maria Strittmatter, och Robert Primus ska utveckla så kallade virtuella kursplaner för hållbarhet och vetenskaplighet inom Sport management-programmet. En virtuell kursplan kombinerar en kursplan och en målmatris för att synliggöra och säkerställa progression inom ämnesområden över ett helt utbildningsprogram. Projektet innefattar inhämtning av kunskap om virtuella kursplaner, kartläggning av kursmål och läraktiviteter kopplade till hållbarhet och vetenskaplighet inom programmet, utformning av utkast till de virtuella kursplanerna, inspel från studenter och kollegor på utkasten samt färdigställande av de virtuella kursplanerna.