”Vuxna avgörande för ungas tro på demokratin”

Bild från läktaren på Erik Amnå och Lars Trädgårdh

Konstruktiva förslag i stället för ifrågasättande. Så sammanfattar Erik Amnå samtalet i Almedalen om den omdebatterade svenska kulturkanon som han ledde. Historikern Lars Trädgårdh (till höger på bilden), som leder utredningen om kulturkanon, välkomnade debatten och en kommande sammanställning – som gynnar bildningen, gemenskapen och inkluderingen. Erik Amnå deltog vid nio tillfällen under veckan i Almedalen, bland andra den om barn och ungas demokratiska framtid – se texten nedan.

Vår tid präglas av krig, klimatet och en minskad tilltro i samhället.
– Oavsett hur mörkt det ser ut är vår uppgift att hålla visionen om demokrati vid liv och ingjuta framtidstro, säger Örebroforskaren Erik Amnå, som deltog i ett seminarium i Almedalen om barns och unga demokratiska framtid.

Resultatet av Örebroforskningen ”Ungdomars politiska utveckling” har nu kommit som bok, utgiven av Routledge, med professor Håkan Stattin som huvudförfattare: ”Understanding Adolescents’ Political AgencyExamining How Political Interest Shapes Political Development”

Erik Amnå, professor emeritus i statskunskap, var en av tre forskare vid Örebro universitet som samarbetade i den mångåriga studien Ungdomars politiska utveckling.  En slutsats från forskningen var att det politiska intresset väcks hos unga i ålder 15 till 16 år.

– Det är i den åldern som unga är sökande. De är inte bara mottagare utan driver sin egen utveckling, de är offensiva och väldigt mottagliga – utifrån sin egen vilja, säger han.

En utgångspunkt i seminariet var den senaste Ungdomsbarometern som visar att var femte kille inte tror att demokrati är det bästa styrelseskicket i alla lägen. Erik Amnå vet utifrån sin forskning att många unga är samhällsengagerade, men att alla inte tror att demokrati är ett smart och effektivt sätt att förändra samhället.

I stället kan en del unga välja att få utlopp för sitt engagemang genom att ytterst använda våld. Det gäller båda ytterkanterna på den politiska höger-vänsterskalan, men också i frågor som till exempel djurens rätt.

– Uppgiften för oss vuxna, för föräldrar och lärare är att möta de unga, att stötta de goda värden som humanism, solidaritet, empati och en känsla för hela jorden. Det är också viktigt att lyssna, men också att säga emot.

När tiden är mörk är det än viktigare att gå till motoffensiv enligt Erik Amnå:

– Demokratin levererar fred, spädbarnshälsa, jämställdhet och bättre klimatpolitik än alla andra kända system. Demokrati är faktiskt inte bara är den minst dålig formen att styra - den är oöverträffad!

Text: Maria Elisson
Foto: Marie Brodin

Medverkan i seminariet Barn och ungas demokratiska framtide- hur stärker vi den?:

Tilly Liman, Ordförande, Equmenia
Ida Texell, Ordförande, Scouterna