Att planera för examinerande seminarier
I ett seminarium står diskussionen – mötet mellan olika uppfattningar, synsätt och tolkningar – i fokus. När du planerar hur du ska genomföra ett seminarium måste du därför fundera över hur du ska få studenterna att interagera med varandra.
Ett välfungerande seminarium förutsätter att alla som deltar är aktiva och bidrar till diskussionen med sina tankar och idéer. Det är viktigt att resultatet blir ett meningsfullt meningsutbyte.
För att planera ett examinerande seminarium med goda förutsättningar för lärande kan du ställa dig följande frågor:
-
Vilka mål ska seminariet pröva?
-
Vilka kompetenser kommer seminariet att kräva av studenterna?
-
Vilka kompetenser kommer seminariet ge studenterna möjlighet att utveckla?
-
Hur underlättar jag studenternas förberedelsearbete inför seminariet?
-
Hur skapar jag trygghet i gruppen och en tolerans och respekt för olika förståelser?
-
Hur fördelar jag talutrymmet under seminariet?
Utifrån svaren på frågorna behöver du ta ställning till
- vad studenterna ska arbeta med under seminariet,
- i vilken miljö som seminariet ska genomföras och
- vad du ska kräva att studenterna förbereder före seminariet.
Du kan låta studenterna genomföra och förbereda seminariet på campus, i en digital miljö eller i en kombination av de båda miljöerna.
Vilka mål ska seminariet pröva?
Med hjälp av seminarier kan du pröva studenternas förmåga att formulera sig självständigt utifrån de resurser de har haft tillgång till under utbildningen. Seminarier ger dig också möjlighet att ge studenterna direkt återkoppling. På det sättet kan seminariet bidra till att de får en ny förståelse för det område som seminariet handlar om.
Seminarier passar särskilt bra när du vill pröva mål som handlar om
- analytisk förmåga,
- förmåga att tillämpa kunskap i nya situationer,
- värderings- och argumentationsförmåga och
- kommunikativ förmåga.
Samtidigt ställer seminariet också en del krav på kompetenser som inte nödvändigtvis finns i kursens mål, till exempel
- social och kulturell förståelse,
- kommunikativa färdigheter (att ifrågasätta och att formulera argument eller återkoppling inom en begränsad tid) och
- självkännedom (personlig utveckling och självförtroende).
Därför är det viktigt att du planerar formerna för seminariet väl.
Hur underlättar jag studenternas förberedelsearbete inför seminariet?
Det är en god idé att låta studenterna förbereda sig på seminariets innehåll och uppgift i förväg, gärna med varandra som stöd. Du kan till exempel låta dem förbereda sig i ett digitalt diskussionsforum där de postar inlägg och sedan får återkoppling på dem av andra studenter.
När studenterna får insyn i kamraternas sätt att hantera uppgiften så kan det bidra till ett ökat lärande. De får nya insikter om sina egna tankar kring både innehållet och uppgiften. Eftersom diskussionen, som regel, pågår över en bestämd tid kan den utvecklas i flera olika riktningar och i slutändan belysa en mängd olika aspekter. Det gör, i sin tur, att studenterna får tid att fundera och reflektera över sina egna svar och kan bidra till diskussionen med väl genomtänkta tankar och idéer under seminariet.
Ett digitalt forum kan göra det enklare för studenter som vanligtvis sitter tysta i seminarierummet att göra sin röst hörd och komma till tals. Ett digitalt forum kan också optimera studenternas möjligheter att komma väl förberedda till seminariet och kunna bidra aktivt i diskussionen.
En utmaning med att arbeta med digitala diskussionsforum är att studenterna kan uppleva att diskussionen går långsamt om responsen från dig eller andra studenter dröjer eller helt uteblir. Det finns alltid en risk för att studenterna pratar förbi varandra eller att textflödet mer liknar en mängd monologer än en sammanhållen dialog. För att förebygga att det händer kan du, i förväg, reflektera över och tydliggöra din roll som moderator i forumet och fundera på om du kan ge studenterna tydliga roller eller uppgifter i förberedelsen.
Planera för rättssäkra bedömningar
En utmaning vid muntliga gruppexaminationer är att göra rättssäkra bedömningar. I vägledningen Rättssäker examination (2020) nämner Universitetskanslersämbetet (UKÄ) särskilt den här utmaningen och understryker då vikten av att det finns tydliga betygskriterier.
Som vid all examination ska studenterna känna till betygskriterierna i förväg. Ett sätt att stärka rättssäkerheten vid muntliga examinationer är att på förhand planera hur dokumentationen och bedömningen ska ske. Går det att vara två lärare vid examinationstillfället? Fördelen med det är att en av lärarna kan koncentrera sig på genomförandet och att den andra kan dokumentera resultatet.
Hur skapar jag trygghet i gruppen och en tolerans och respekt för olika förståelser?
Det är viktigt att du är medveten om att seminariet, som examinationsform, ställer krav på studenternas förmåga att bemöta varandra respektfullt, att lyssna på varandras tankar och ha en god ton i sitt tilltal eftersom de direkt påverkar varandras möjligheter att prestera väl i examinationen. Därför behöver du uppmärksamma studenterna på vad du förväntar dig av dem vid examinationstillfället och även ge dem möjlighet att reflektera över och öva inför seminariet.
Du kan planera in seminarier, där studenterna inte blir bedömda, under utbildningen. Dessa läraktiviteter kan tjäna flera syften:
- att låta studenterna lära känna varandra,
- att du ska få en större förståelse för studenternas uppfattningar och funderingar,
- att prova olika sätt att lägga upp seminariet för att skapa goda förutsättningar för interaktivitet och
- att låta studenterna bekanta sig med examinationsformen.
Hur fördelar jag talutrymmet under seminariet?
Vid ett seminarium behöver alla studenter få samma förutsättningar att visa sina kunskaper i enlighet med kursens mål. Seminariets upplägg, och ditt sätt att leda seminariet, blir alltså avgörande för om studenterna får möjlighet att visa sina kunskaper och förmågor eller inte.
Du kan till exempel
- välja att fördela ordet genom riktade frågor,
- ge en begränsad tid till varje individ att formulera sig eller respondera och
- använda följdfrågor för att bjuda in studenter som inte fått så stort utrymme i diskussionen.
Det finns många sätt att lägga upp ett seminarium på, och det viktiga är att låta frågan om talutrymme finnas med både i planeringen inför och under seminariet.
Digitala seminarier på distans
En typ av seminarium är det digitala distansseminariet. Här har du stora möjligheter att skapa en seminariemiljö som liknar den som studenterna möter på campus.
I ett digitalt möte kan du och studenterna tillsammans använda en digital yta för att strukturera diskussionen eller dokumentera slutsatserna. Du kan också dela in studenterna i mindre grupper som du sedan kan röra dig mellan.
Om du delar in studenterna i mindre grupper som diskuterar i digitala grupprum och läraren inte deltar i diskussionerna, måste det vara tydligt för studenterna på vilka grunder bedömningen görs. Du kan till exempel använda de digitala grupprummen för förberedande diskussioner och sedan ha den bedömningsgrundande diskussionen i huvudrummet.
En del studenter tycker att det känns ovant, och lite obehagligt, att delta i ett digitalt seminarium med ljud och rörlig bild – åtminstone de första gångerna. Fundera gärna på om studenterna skulle uppleva en större säkerhet i seminariet om du först lät dem diskutera i mindre grupper i digitala grupprum.
När du planerar digitala seminarier på distans behöver du tänka på att turtagningen kan bli komplicerad. Fundera på om du kan använda en funktion för handuppräckning för att skapa en talarlista och på så vis få ett bättre flyt i seminariediskussionen.
Information om regelverk för inspelning av seminarier hittar du här (inloggning till intranät).
Tips på digitala verktyg
Du kan hålla ett seminarium som ett digitalt möte med ljud och rörlig bild i Zoom.
Till information om Zoom (inloggning till intranät)
I verktyget kan du dela upp studenterna i mindre grupper i digitala grupprum. Här kan du läsa om hur man gör:
Skapa digitala grupprum i Zoom
Läs mer om examinerande seminarier
Jons, L. (Red.) (2015) Seminariet i högre utbildning – erfarenheter och reflektioner. Studentlitteratur