Högskolepedagogiskt centrum

Responsförutsättningar

Ange uppskattad tidsåtgång eller omfattning på förväntat svar

Om du skriver ut den förväntade tidsåtgången för att svara på uppgiften eller anger en begränsning av svarets längd hjälper du studenten att bedöma rimligheten i sitt svars omfattning. Det blir också lättare för studenten att planera sin tid under examinationen. Du behöver också reflektera över om en begräsning av omfattningen på studentens svar också kan bidra till att öka relevansen i uppgiften – kursens mål kanske innebär att du behöver pröva studentens förmåga att formulera sig kort och koncist i uppgiften?

När du uppskattar tidsåtgången behöver du ta hänsyn till

  • individuella skillnader mellan studenter när det gäller läs-, process- och skrivhastighet
  • att den avsatta tiden ger studenterna realistiska förutsättningar att lösa uppgiften på det sätt som du förväntar dig.

Ange vilka kriterier som studentens svar ska bedömas utifrån

Det är bra om studenten känner till bedömningskriterierna för olika kvalitetsnivåer, det gör att hen kan definiera uppgiften.

Kriterierna kan vara specifika utifrån en enskild uppgifts ämnesinnehåll eller mer generella, då kan du använda dem för att bedöma flera olika uppgifter.

Undvik valbara uppgifter

Låt inte studenten få välja en av flera olika uppgifter. Riskerna med att använda flera alternativa uppgifter är att

  • studenten ägnar tid och energi åt att välja istället för att lösa uppgiften
  • uppgifterna har olika svårighetsgrad och därför prövar de inte studenternas kunskaper och förmågor på lika villkor.