Högskolepedagogiskt centrum

Instruktionen

En essä-uppgift kan vara formulerad antingen som en fråga eller som en uppmaning.

Fråga: Hur samverkade olika effekter av andra världskriget och påverkade Sveriges ekonomi?

Uppmaning: Diskutera vilken påverkan andra världskriget hade på svensk ekonomi genom att beskriva hur olika effekter av kriget samverkade och påverkade den svenska ekonomin.

Språkligt innehåller instruktionen instruerande verb, vad studenten förväntas göra, och ett objekt som talar om vilket innehåll handlingen ska behandla.

Undvik att skriva instruktioner som innehåller två frågor eller uppmaningar i samma mening. Det är bättre att dela upp instruktionen.

Avgränsa och definiera instruktionen

En avgränsad och tydligt definierad instruktion förklarar vad studenten ska göra när hen löser uppgiften.

Du behöver välja vilket eller vilka instruerande verb du använder i instruktionen eftersom de indikerar vilken tankeprocess du vill väcka hos studenten. Det är viktigt att det instruerande verbet stämmer överens med det eller de mål i kursen som uppgiften ska pröva. Du behöver också definiera objektet för instruktionen så att det blir tydligt vilket innehåll studenten ska arbeta med.

Diskutera, resonera och reflektera är exempel på verb som ger studenten ett stort tolkningsutrymme av vad du förväntar dig att hen ska göra. Det är också verb som ofta förekommer i essä-uppgifter. Om du gör ett förklarande tillägg till de instruerande verben blir instruktionen tydligare för studenten.

Kursens mål: Efter avslutad kurs ska studenten kunna diskutera orsakerna till och konsekvenserna av viktiga politiska, sociala, kulturella och ekonomiska företeelser och förändringar i historien.

Vag formulering: Beskriv hur andra världskriget påverkade Sverige.

Avgränsad och definierad formulering: Diskutera vilken påverkan andra världskriget hade på svensk ekonomi, under tiden det pågick och de närmast efterföljande åren, genom att beskriva hur olika effekter av kriget samverkade och påverkade den svenska ekonomin.

Kommentar till vag formulering: Den här formuleringen av instruktionen har flera problem:

  • Instruktionen ger inte studenten någon indikation på hur hen bör tänka när hen skapar sitt svar.
  • Det instruerande verbet stämmer inte överens med målformuleringen. 

Studenten kan ställa sig frågor som:

  • Påverkan på vad? Svensk ekonomi? Sveriges försvar? Sveriges skola och sjukvård? Svenska internationella relationer?
  • Påverkade Sverige när? Kortsiktigt eller långsiktigt? Under pågående krig? De närmast efterföljande åren? Hur det svenska samhället ser ut idag?
  • Hur ska beskrivningen göras? Genom att jämföra med påverkan i andra länder? Genom att ange några olika exempel på hur Sverige påverkades inom något område? Genom att värdera om påverkan var positiv eller negativ?

Enligt målet ska uppgiften pröva om studenten kan diskutera orsaker och konsekvenser av företeelser och förändringar och det kommer inte nödvändigtvis hända om studenten bara uppmanas att beskriva hur världskriget påverkade svensk ekonomi. En diskussion behöver innehålla argument eller jämförelser, det behöver inte en beskrivning göra.

Om du vill pröva studentens förmåga att diskutera så kommer den här instruktionen att kräva att studenten, på egen hand, tar initiativ och för in argument och jämförelser i sin beskrivning.

Kommentar till avgränsad och definierad formulering: Formuleringen instruerar studenten att svara på ett sätt som med stor sannolikhet gör att du kan bedöma måluppfyllelsen.

  • Det instruerande verbet stämmer överens med målformuleringen.
    Här ombeds studenten att diskutera hur andra världskriget har påverkat svensk ekonomi och det prövar om studenten kan diskutera orsaker och konsekvenser av företeelser och förändringar i historien eller inte – i det här fallet handlar det om andra världskrigets konsekvenser för svensk ekonomi.
  • Instruktionen ger studenten en indikation på hur hen kan tänka när hen skapar sitt svar genom att:
    • avgränsa att det är Sveriges ekonomi som ska ha påverkats
    • avgränsa vilken tid i historien det handlar om
    • definiera att diskussionen ska ske genom att hen ska beskriva hur olika faktorer samspelar och påverkar svensk ekonomi.

Välj konkretionsnivå för objektet i instruktionen

Vilken konkretionsnivå eller vilket fokus som uppgiften får påverkas av flera faktorer:

  • Kursens eller ämnesområdets innehåll är en avgränsning i sig.
  • Det material som studenterna har haft tillgängligt under kursens gång.
  • Vilka kunskaper, färdigheter och förmågor som du vill pröva med uppgiften.
  • Om du vill kan du förebygga fusk eller plagiering med instruktionens formulering. Du kan till exempel ge studenterna olika innehåll att tillämpa något på eller analysera eller efterfråga olika perspektiv för olika studenter. Ett annat sätt kan vara att låta studenten ta ställning och argumentera för sin sak, se exempel 5 lite längre ner på den här sidan.

Det är viktigt att du noterar att en uppgift kan ha en låg grad av konkretionsnivå, men en hög grad av tydlighet.

Kursens mål: Efter avslutad kurs ska studenten kunna diskutera orsakerna till och konsekvenserna av viktiga politiska, sociala, kulturella och ekonomiska företeelser och förändringar i historien.

Exempel 1

Diskutera hur en inblandning i en väpnad konflikt kan påverka ett lands ekonomi genom att beskriva hur olika effekter av krig kan samverka och påverka landets ekonomi och exemplifiera med ett eget valt exempel ur historien.

Kommentar: Den här uppgiften avgränsar inte till en bestämd väpnad konflikt, en angiven tidsperiod i historien eller till ett specifikt land. Den beskriver att studenten först ska resonera allmänt om väpnade konflikters möjliga effekter på ett lands ekonomi och sedan väljer ett exempel ur historien som illustrerar det.

Men det är definierat att det handlar om väpnade konflikters påverkan på ett lands ekonomi och hur diskussionen ska gå till – att studenten ska beskriva hur olika effekter samspelar och påverkar och att hen ska ge ett exempel på det.

Exempel 2

Diskutera vilken påverkan andra världskriget hade på kvinnors försörjning genom att beskriva hur olika effekter av kriget samverkade och påverkade den svenska ekonomin.

Kommentar: Här konkretiseras både land, konflikt och vilken särskild grupp i samhället uppgiften handlar om.

Exempel 3

Diskutera och värdera vilken påverkan andra världskriget hade på svensk ekonomi genom att

  • beskriva hur kvinnors försörjningsmöjligheter påverkades,
  • ta ställning till om andra världskriget förbättrade eller försämrade försörjningsmöjligheterna för kvinnor i Sverige och
  • argumentera för ditt ställningstagande.

Kommentar: Här utökas det instruerande verbet med ytterligare ett och studenten ombeds att diskutera och värdera. Dessutom får studenten kriterier för hur den här diskussionen och värderingen ska gå till, nämligen genom att hen ska beskriva hur försörjningsmöjligheterna påverkades, ta ställning till om påverkan förbättrade försörjningsmöjligheterna eller försämrade dem och argumentera för ställningstagandet.