Instruktionen
En essä-uppgift kan vara formulerad antingen som en fråga eller som en uppmaning.
Fråga: Hur samverkade olika effekter av andra världskriget och påverkade Sveriges ekonomi?
Uppmaning: Diskutera vilken påverkan andra världskriget hade på svensk ekonomi genom att beskriva hur olika effekter av kriget samverkade och påverkade den svenska ekonomin.
Språkligt innehåller instruktionen instruerande verb, vad studenten förväntas göra, och ett objekt som talar om vilket innehåll handlingen ska behandla.
Undvik att skriva instruktioner som innehåller två frågor eller uppmaningar i samma mening. Det är bättre att dela upp instruktionen.
Avgränsa och definiera instruktionen
En avgränsad och tydligt definierad instruktion förklarar vad studenten ska göra när hen löser uppgiften.
Du behöver välja vilket eller vilka instruerande verb du använder i instruktionen eftersom de indikerar vilken tankeprocess du vill väcka hos studenten. Det är viktigt att det instruerande verbet stämmer överens med det eller de mål i kursen som uppgiften ska pröva. Du behöver också definiera objektet för instruktionen så att det blir tydligt vilket innehåll studenten ska arbeta med.
Diskutera, resonera och reflektera är exempel på verb som ger studenten ett stort tolkningsutrymme av vad du förväntar dig att hen ska göra. Det är också verb som ofta förekommer i essä-uppgifter. Om du gör ett förklarande tillägg till de instruerande verben blir instruktionen tydligare för studenten.
Välj konkretionsnivå för objektet i instruktionen
Vilken konkretionsnivå eller vilket fokus som uppgiften får påverkas av flera faktorer:
- Kursens eller ämnesområdets innehåll är en avgränsning i sig.
- Det material som studenterna har haft tillgängligt under kursens gång.
- Vilka kunskaper, färdigheter och förmågor som du vill pröva med uppgiften.
- Om du vill kan du förebygga fusk eller plagiering med instruktionens formulering. Du kan till exempel ge studenterna olika innehåll att tillämpa något på eller analysera eller efterfråga olika perspektiv för olika studenter. Ett annat sätt kan vara att låta studenten ta ställning och argumentera för sin sak, se exempel 5 lite längre ner på den här sidan.
Det är viktigt att du noterar att en uppgift kan ha en låg grad av konkretionsnivå, men en hög grad av tydlighet.