Informationen
Informationen till essä-uppgiften, det vill säga sammanhanget där essä-uppgiften ingår, är en av de viktigaste delarna i uppgiften. Du behöver alltså placera uppgiften i en kontext.
När du placerar uppgiften i en kontext måste studenterna bedöma situationen och använda den kunskap de har inom området för att resonera sig fram till en möjlig lösning.
Ge studenten en helt ny kontext
För att pröva högre taxonomiska kunskaper som resonemangsförmåga, analytisk förmåga och slutledningsförmåga behöver du ge studenten en specifik situation eller ett problem som hen inte tidigare har mött. Om kontexten innebär att studenten ska analysera något som varit föremål för analys under lektioner eller i kurslitteraturen så prövar du inte studentens analytiska förmåga utan förmågan att minnas och återge. Essä-uppgiften kan i de fallen, på ytan, se ut att pröva en förmåga att analysera, resonera och tillämpa, men den prövar i själva verket förmågan att reproducera inläst kunskap.
För att essä-uppgiften ska ge dig ett rättvist och tillförlitligt underlag för bedömning behöver du, inför examinationen, skapa förutsättningar för att studenten ska kunna sätta sig in i relevant material och träna sig i de tankeprocesser som uppgiften kräver.
Ge studenten en tänkt mottagare
Om du ger studenten en tänkt mottagare av lösningen på uppgiften så kan det hjälpa hen att formulera sitt svar, både när det gäller urvalet av innehållet och sättet att språkligt formulera det. En identifierad mottagare kan också bidra till att uppgiften blir mer relevant och autentisk.