Högskolepedagogiskt centrum

Informationen

Informationen till essä-uppgiften, det vill säga sammanhanget där essä-uppgiften ingår, är en av de viktigaste delarna i uppgiften. Du behöver alltså placera uppgiften i en kontext.

När du placerar uppgiften i en kontext måste studenterna bedöma situationen och använda den kunskap de har inom området för att resonera sig fram till en möjlig lösning.

Ge studenten en helt ny kontext

För att pröva högre taxonomiska kunskaper som resonemangsförmåga, analytisk förmåga och slutledningsförmåga behöver du ge studenten en specifik situation eller ett problem som hen inte tidigare har mött. Om kontexten innebär att studenten ska analysera något som varit föremål för analys under lektioner eller i kurslitteraturen så prövar du inte studentens analytiska förmåga utan förmågan att minnas och återge. Essä-uppgiften kan i de fallen, på ytan, se ut att pröva en förmåga att analysera, resonera och tillämpa, men den prövar i själva verket förmågan att reproducera inläst kunskap.

För att essä-uppgiften ska ge dig ett rättvist och tillförlitligt underlag för bedömning behöver du, inför examinationen, skapa förutsättningar för att studenten ska kunna sätta sig in i relevant material och träna sig i de tankeprocesser som uppgiften kräver.

Ge studenten en tänkt mottagare

Om du ger studenten en tänkt mottagare av lösningen på uppgiften så kan det hjälpa hen att formulera sitt svar, både när det gäller urvalet av innehållet och sättet att språkligt formulera det. En identifierad mottagare kan också bidra till att uppgiften blir mer relevant och autentisk.

Kontext:

Under bokmässan 2015 diskuterade den svenska historikern Peter Englund och den brittiske militärhistorikern Antony Beevor om vad vi kan lära av historien. Peter Englund slår fast att:

"Problemen med historiska paralleller är att de oftare är exempel på missbruk än på bruk av historien. Det är något politiker och spin-doktorer ägnar sig åt. De använder historien som ett skafferi – och plockar fram den parallell som råkar passa för tillfället. Sådana liknelser är ytliga, slår de fast. Historien går vare sig att använda för att förklara samtiden eller för att förutspå framtiden." (SVD, 15-09-25)

I ämnesplanen för historia för gymnasiet skriver Skolverket att utbildningen ska ge eleven förutsättningar att utveckla:

"Förmåga att använda en historisk referensram för att förstå nutiden och för att ge perspektiv på framtiden."

 

Instruktion med uttalad mottagare:

Formulera ett svar till Peter Englund med utgångspunkt i de här två utdragen genom att:

  • beskriva hur du tolkar innebörden i dem och
  • ta ställning till om Peter Englunds uttalande motsäger eller understryker det som står i Skolverkets mål för ämnet historia för gymnasieskolan
  • argumentera för ditt ställningstagande med grund i relevant historieteori.

Förmåga att undersöka, förklara och värdera användningen av historia i olika sammanhang och under olika tidsperioder.