Att föreläsa på distans
Föreläsningen uppfattas av många som en undervisningsform där läraren pratar och studenterna sitter tysta och lyssnar. Utformningen kan förstås variera men utgångspunkten är att läraren är den som berättar, förklarar och strukturerar innehållet. Det finns flera sätt att genomföra en föreläsning på distans, och du behöver fundera över föreläsningens syfte och innehåll innan du bestämmer dig för hur du ska göra.
Somliga föreläsningar påminner om teoretiska utläggningar där syftet är att fördjupa resonemangen och ge en mer komplex bild av ett ämne. Andra liknar mer praktiska instruktioner eller förevisningar som ska hjälpa studenterna att lära sig hur de kan göra en viss beräkning eller tillämpa en särskild princip.
Spela in ljud eller podda
I en del fall kan det vara lämpligt att spela in en ljudfil som studenterna kan lyssna på. Inte minst vid dialogföreläsningar, där två eller flera personer samtalar runt ett ämne och belyser olika aspekter av det, kan en ljudinspelning fungera som ett alldeles utmärkt pedagogiskt stöd.
Vissa lärare väljer att producera sina föreläsningar i en podd som studenterna kan prenumerera på. En fördel med poddsända föreläsningar är att studenterna själva väljer när de vill lyssna, och de kan dessutom återvända till ljudinspelningarna och spela upp ett avsnitt som de vill höra igen.
Spela in filmer
Med en inspelade filmer får du andra pedagogiska möjligheter. Om du själv finns med i bild kan du ge en starkare lärarnärvaro i föreläsningen, och genom att använda PowerPoint eller något annat presentationsverktyg går det att stödja studenternas lärande med texter, bilder och annat visuellt material. Dessutom kan du skapa interaktiva inslag i en inspelad film. Varför inte lägga in några flervalsfrågor på föreläsningens innehåll, så att studenterna kan kontrollera om de har förstått det som du har berättat eller förklarat? En film kan också vara en skärminspelning där läraren visar och kommenterar en grammatisk lösning, en räkneoperation eller en procedur i en programvara.
Använd verktyg för digitala möten
Det är inte alltid optimalt att låta studenterna lyssna eller titta på en inspelning utan att kunna ställa frågor eller be om förtydliganden. När du vill att föreläsningen ska ha en mer dialogisk form kan du ge den i något av universitetets verktyg för digitala möten. Då kan studenterna ställa frågor och berätta hur de tänker, antingen muntligt genom att be om ordet eller skriftligt genom att skriva i verktygets chatt, och du kan lägga upp omröstningar som studenterna kan delta i under föreläsningen. Det går också att skapa digitala grupprum dit du kan skicka studenterna när du vill att de ska reflektera över en fråga eller lösa ett problem.
Tips när du planerar digitala föreläsningar på distans
- Det är viktigt att du tänker på tillgängligheten och utformar filmer så att alla studenter på kursen kan få glädje av dem.
- Korta filmer är lättare att ta till sig än längre. Dela upp din föreläsning i mindre bitar och spela in dem som korta filmer – helst inte mer än sex minuter långa.
- Försök, i möjligaste mån, att texta filmerna. Ta gärna hjälp av en autotextningsfunktion som automatiskt skapar en undertext utifrån det som sägs i filmen.
- Läs mer om hur du skapar pedagogiska undervisningsfilmer här, inloggning på Inforum krävs.
- Du kan spela in din föreläsning med Kaltura och låta studenterna titta på den via Bb Learn. Instruktioner för hur du använder Kaltura och Bb Learn, inloggning på Inforum krävs.
- Du kan skriva reflektionsfrågor som studenterna kan besvara enskilt eller i grupp eller göra en quiz så att de kan kontrollera om de har förstått centrala frågor. Instruktion för hur du konstruerar tester och quiz i Bb Learn.
- Du kan hålla din föreläsning live i det digitala mötesverktyget Zoom. Instruktion för hur du använder Zoom, inloggning på Inforum krävs.
- Instruktioner för hur du använder digitala grupprum i Zoom.
Tänk på
- hur du placerar dig i förhållande till kamera och bakgrund. Kan du förstärka föreläsningens budskap med bakgrunden eller riskerar den att störa studenternas koncentration?
- att använda en mikrofon som tar upp ljudet på ett bra sätt. Ger datorns inbyggda mikrofon tillräckligt bra ljud eller behöver du använda headset?
- att begränsa föreläsningens längd och omfattning. Kan du dela upp föreläsningen i kortare avsnitt och undvika långa textavsnitt i dina presentationer?
- att skapa rum för reflektion. Finns det ett värde i att låta studenterna diskutera i smågrupper under den digitala föreläsningen?
- att skapa möjlighet till interaktion via samarbetsverktyg som chatt och omröstningsfunktion. Skulle din föreläsning bli bättre om studenterna kunde ställa frågor under tiden eller påverka innehållet i en omröstning?