Lär dig mer om olika aspekter av betygskriterier
Forskning visar att betygskriterier blir lättare att använda för lärare och lättare att förstå för studenter om de är kvalitativa, specifika, avgränsade och analytiska.
Du kan bedöma med kvalitet och kvantitet
Ett kvalitativt kriterium talar om med vilken kunskapskvalitet som studenterna ska prestera i relation till kursmålen för att få ett visst betyg. Det kan ställas mot ett kvantitativt kriterium som handlar om hur många poäng eller procent rätta svar som ger ett visst betyg.
Kan kvantitet också vara kvalitet i studenternas prestation?
Ja, i någon mån kan det vara så. Att en student till exempel klarar en viss mängd beräkningsuppgifter kan visa studentens säkerhet. Om en examination är uppbyggd på ett sådant sätt att studenten förväntas använda samma kunskap i olika kontexter, kan 75 % korrekta svar visa på en väsentligt större förståelse och högre kvalitet i studentens lösningsförmåga än 50 % korrekta svar.
Det kan även vara så att kvaliteten i studentens lösningsförslag är beroende av hur många modeller som studenten kan använda eller hur många perspektiv som studenten kan applicera på frågan. Den här typen av kvantitativ skillnad kan då skrivas in i de kvalitativa kriterierna.
Specifika betygskriterier blir tydliga
Med ett specifikt betygskriterium menas ett kriterium som förtydligar på vilket sätt studenterna uppfyller kursmålen. Motsatsen till ett specifikt kriterium är ett generellt kriterium som snarare beskriver en kunskapsnivå i allmänna ordalag. Om ett kriterium skrivs alltför generellt finns risken att det varken ger lärare eller studenter någon vägledning. Då är specifika betygskriterier mer användbara – både för den som ska bedöma och den som ska prestera.
Du kan använda avgränsade betygssteg
Det finns en poäng i att formulera betygskriterier där de olika betygsstegen är avgränsade från varandra: att den kvalitet som efterfrågas skiljer sig åt för olika nivåer. Om du använder ord som är för lika varandra i betydelse för att mäta kunskapen eller förmågan i ett kriterium blir det svårt för både lärare och studenter att tolka och förstå skillnaden mellan nivåerna. Ett kontinuerligt betygskriterium riskerar att ge utrymme för godtycke i bedömningen än ett avgränsande.