Högskolepedagogiskt centrum

Lär dig mer om självbedömning

Självbedömning passar särskilt bra när du vill stämma av om studenterna har förståelse för grundläggande faktakunskaper och procedurer eller om de behöver lära sig mer. Om självbedömningen visar att en student behöver lära sig mer så behöver du ta ställning till om du ska komma med förslag på hur det ska gå till eller inte.

Studenternas arbete med självbedömning kan ha många fördelar. Den bidrar ofta till att de blir motiverade. Den uppmuntrar och utvecklar också deras förmåga att tänka självständigt och ta ansvar. 

Självbedömningen kan också öka tilltron till den egna förmågan och minska oro inför examinationerna. Det är bra att använda självbedömning kontinuerligt genom en kurs och du kan underlätta arbetet genom att ge studenterna 

  • reflektionstid
  • självrättande tester
  • checklistor
  • tydliga exempel.

Reflektionstid 

I samband med läraktiviteter kan du presentera målen för läraktiviteten och ge studenterna tid för reflektion. Det ger studenterna tillfälle att fundera över om de har utvecklat den förståelse för ämnet som anges i målen eller om de har frågor och behöver lära sig mer. Studenterna kan ge dig återkoppling i form av frågor och du får möjlighet att utveckla läraktiviteten.

Självrättande tester

Du kan konstruera självrättande tester i lärplattformen som studenterna kan göra flera gånger. Lägg gärna in text som beskriver hur och vad studenterna kan göra för att lära sig ett innehåll eller en procedur som de behöver utveckla sin förståelse för. Det kan vara en hänvisning till kurslitteratur eller länkar till webbresurser. 

Om du vill att testet ska bestå av slumpade frågor kan du göra en frågebank som du kopplar till ett test i lärplattformen. Slumpningen av frågor gör att frågorna varierar mellan testtillfällena. Om frågorna innehåller beräkningar med numeriska värden kan du göra en inställning som gör att värdena slumpas mellan givna intervall. 

Checklistor

Det är praktiskt att använda checklistor för att stämma av om studenterna vet vad de ska kunna och låta dem göra en självbedömning av om de kan det. Precis som självrättande tester kan checklistor ha en text som beskriver hur och vad studenterna kan göra för att lära sig ett innehåll eller en procedur som de behöver utveckla sin förståelse för. 

Tydliga exempel

Om studenten förstår hur måluppfyllelse på olika kunskapsnivåer kan bedömas av läraren har studenten större möjlighet att själv bedöma sitt arbete mot högre kunskapsnivåer Genom tydliga exempel på tidigare prestationer på olika nivåer från andra studenter kan studenten få en bättre förståelse för vad som är bra och vad som kan förbättras i deras eget arbete.

Läs mer om självbedömningar

Anastasia Paphantymous & Maria Darras artikel: Studen Self-Assessment in Higher Education: The International Experience and the Greek Example