”Learning Lab bidrar till en bättre lärmiljö och mer aktiva studenter – även i andra salar”
Adrian Hosford-Donovan undervisar bland annat om idrottens anatomi och idrottsfysiologi.
Adrian Hosford-Donovan använder inspirationen från Learning Lab till att förbättra lärmiljön när han undervisar i andra salar på campus.
– Vi behöver fler fantastiska rum som Learning Lab för att nå Örebro universitets vision om en högskolepedagogik i framkant, säger han.
Hur använder du Learning Lab?
– Jag har använt Learning Lab både vid föreläsningar och workshops. Jag ger till exempel en kurs på kvällstid som är hybrid, vilket innebär att jag både har studenter som är på plats och studenter som sitter hemma via Zoom. Det stöd jag har fått från Learning Lab-teamet (Anna-Eva Olsson och Magnus Hansson) om hur man kan tänka kring rumsliga dimensioner och tekniskt stöd har varit till stor hjälp för att utveckla undervisningsmomenten både under kvällskursen och när jag håller workshoppar i anatomi. Vid workshopparna har jag jobbat mer interaktivt med studenterna och utifrån ett aktivt lärande-synsätt. Jag använder olika stationer för att utnyttja rummet och studenterna interagerar mer med varandra och med läraren.
Hur tycker du att studenterna påverkas av att vara i Learning Lab?
– Jag har hört ”wow” från de studenter som först haft undervisning i anatomisalen i Gymnastik- och idrottshuset och sedan fått komma till Learning Lab och använda olika stationer när vi har haft anatomiundervisning.
Hur påverkar dina erfarenheter från Learning Lab din undervisning i andra sammanhang?
– Vi hoppas att anatomisalen i Gymnastik- och idrottshuset ska bli mer lik Learning Lab i framtiden. Förut var det en sal med fast möblering, men nu har vi anpassat den till ett mer aktivt lärande där man kan möblera om utifrån den aktivitet man vill genomföra. Vi har utvecklat de pedagogiska, sociala och rumsliga dimensionerna för att förbättra lärmiljön.
Hur tänker du att Learning Lab kan bidra till din utveckling som lärare framöver?
– Jag försöker bidra till en högskolepedagogik i framkant genom att möblera rummet för att förbättra lärmiljön för studenterna. Jag använder mig av flexibla och varierade arbetssätt som anpassas efter rummets teknik, inredning och utformning. Jag har också provat nya pedagogiska metoder som främjar studenternas engagemang, delaktighet och lärande i anatomi. Att ta del av kurser, workshoppar och stöd från Högskolepedagogiskt centrum är hjälpsamt. Och att ha tillgång till fantastiska rum som Learning Lab underlättar – det behövs fler salar som Learning Lab i framtiden för att vi ska nå universitetets vision om en högskolepedagogik i framkant, säger Adrian Hosford-Donovan.
Text och foto: Anna Lorentzon
Adrian Hosford-Donovan är universitetsadjunkt vid enheten för idrott på institutionen för hälsovetenskaper vid Örebro universitet. Han undervisar studenter på Tränarprogrammet, Ämneslärarprogrammet och fristående kurser i ämnen som idrottens anatomi, idrottsfysiologi, träningslära och fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och behandling.